Svarbus atradimas: pirmą kartą mokslininkai aptiko besiformuojančią planetą  (0)

Per pastaruosius metus mokslininkai už Saulės sistemos ribų atrado tūkstančius planetų, tačiau dar nė kartą neužfiksuota, kaip atrodo besiformuojanti planeta.

Gimstančią egzoplanetą aptiko Stephanie Sallum iš Arizonos universiteto ir Katherine Follette iš Stanfordo universiteto vadovaujamos mokslininkų komandos, rašo popularmechanics.com.

Besiformuojančią planetą supa masyvus dulkių ir dujų žiedas, šalia jos yra jauna 2 mln. metų amžiaus žvaigždė LkCa 15. Žvaigždė nuo mūsų nutolusi už 450 šviesmečių ir yra panašaus dydžio į Saulę.

„Tai jaudinantis atradimas. Dabar mes galime stebėti, kaip formuojasi planeta ir kurti naujas teorijas apie tai, kaip atsirado Žemė“, – sakė S.Sallum.

Pasak jos, iki šiol besiformuojančios planetos niekam nepavyko aptikti todėl, kad planetų formavimasis vyksta labai trumpą laiką.

Be to, jaunose žvaigždžių sistemose kaip LkCa 15 yra be galo daug dulkių ir dujų, todėl jose mokslininkai negali vykdyti tradicinio planetų aptikimo metodo – laukti, žvaigždžių pritemimo, kai pro jas praskrieja planetos.

Vietoje tradicinio metodo mokslininkių vadovaujamos komandos aptiko besiformuojančia planetą tyrinėdamos palyginti tuščią tarpą tarp žvaigždės ir besisukančio išorinio dujų ir dulkių sluoksnio.

Tačiau net ir žinant kur ieškoti planetų, jas pastebėti labai sunku – žiūrint iš 450 šviesmečių atstumo tarpas tarp žvaigždės ir dulkių atrodo itin mažas, o planeta yra kur kas blyškesnė nei jos žvaigždė.

Mokslininkai šį iššūkį įveikė sudėdami dviejų tipų astronominius duomenis – iš Large Binocular ir Magellano teleskopų. Nauji duomenys ir leido atrasti naują planetą, pavadintą LkCa-15b.

Tyrimai netgi leidžia daryti prielaidą, kad aplink žvaigždę LkCa 15 yra ir dar dvi besiformuojančios planetos, tačiau dėl nežinomų priežasčių jos neskleidžia vandenilio – alfa emisijų, todėl mokslininkai dar negali patvirtinti apie jų egzistenciją.

Straipsnis publikuotas žurnale Nature.