Ar aptikome naujo tipo gravitacines bangas? Spėliojama, kad tyrėjai aptiko subtilų erdvėlaikio bangavimą, kilusį dėl kataklizminio dviejų neutroninių žvaigždžių susidūrimo.

• 2017-08-23 Astronomijos moksle bręsta istorinis atradimas: aptiko subtilų erdvėlaikio bangavimą ir ką tokio sensacingo tai gali reikšti  (1)

Dabar optiniai teleskopai – taip pat ir Hubble kosminis teleskopas – pakniopstomis skuba nukreipti savo lęšius į galimą bangos šaltinį: už šimtų milijonų šviesmečių esančią elipsinę galaktiką.

Gravitacinės bangos žymi vienus iš audringiausių mūsų visatoje vykstančių procesų – sukuriamos, kai susidurdami masyvūs ir tankūs objektai, tokie kaip juodosios bedugnės (JB) ar neutroninės žvaigždės, išskiria daugybę energijos. Du eksperimentai – LIGO (JAV) ir VIRGO (Europa) – geba aptikti gravitacinių bangų sukeltus labai menkus pokyčius lazerių spindulių sklidimo kelyje.

LIGO kol kas atrado tris gravitacinių bangų šaltinius, visi – susiduriančios juodosios bedugnės. Nuo lapkričio šios dvi observatorijos koordinavo duomenų rinkimą, taip didinamos savo jautrumą. Toks bendradarbiavimas pradeda nešti vaisius.

Neutroninės žvaigždės

Savaitgalį astronomas J. Craigas Wheeleris iš Teksaso universiteto Ostine pradėjo spekuliacijas apie potencialų naują LIGO aptiktą įvykį tvitu:„Naujas LIGO. Šaltinis su optiniu atitikmeniu. Čia tai geras!“

Rašydamas apie optinį atitikmenį, jis tikriausiai turėjo omenyje, kad astronomai galėjo stebėti gravitacinių bangų šaltinio skleidžiamą šviesą. Tai rodo, kad šaltinis yra neutroninės žvaigždės, kurios, kitaip, nei JB, gali būti matomos regimųjų bangų ruože. LIGO tyrėjai seniai laukė tokios galimybės, užmegzdami ryšius su optinėmis observatorijomis, kad būtų galima sparčiai stebėti potencialius signalus prieš formaliai paskelbiant apie atradimą.

LIGO atstovas Davidas Shoemakeris gandų nepatvirtino ir nepaneigė, tepasakydamas „Labai jaudinantis O2 stebėjimas bus baigtas rugpjūčio 25. Tuo metu rengiamės paskelbti svarbias žinias.“

Spekuliacijos sukasi apie NGC 4993, galaktiką už maždaug 130 milijonų šviesmečių Hidros žvaigždyne. Jame mirtiname šokyje sukasi pora neutroninių žvaigždžių. Nors astronomai, paklaustì, ar jie užsiima optiniais stebėjimais, susijusiais su potencialiu gravitacinių bangų aptikimu, tyli kaip vandens į burną prisisėmę, Hubble kosminis teleskopas nukreipė savo dėmesį į toje galaktikoje vykstantį dvinarės neutroninės žvaigždės susijungimą.

Jei LIGO ir VIRGO išties aptiko susiduriančių neutroninių žvaigždžių gravitacines bangas, tai galėtų paaiškinti, kodėl ten dirbantis Andy Howell anksčiau užsiminė, „Šiąnakt yra viena iš tų naktų, kai astronominių stebėjimų juostelės žiūrėjimas geresnis, nei bet kokia žmogaus kada nors papasakota istorija.“

Mika McKinnon