Kas labiau tukina žmogų - riebalai ar cukrus? Kas blogiau - duona ar saldumynai?  (27)

Daugybė viena kitai prieštaraujančių dietų ir mitybos rekomendacijų tiesiog glumina mus. Mes nebežinome, kaip turime elgtis, norėdami išsaugoti dailią figūrą. Vis dėlto mokslininkai jau daug ką išsiaiškino riebalų ir cukraus atžvilgiu ir žino, kokį poveikį organizmui gali padaryti jų ribojimas.

Kokie riebalai yra sveiki?

Kūnui reikia riebalų. Tačiau riebalai riebalams nelygu. Daugumoje populiarių maisto produktų ir pusfabrikačių būna „paslėptų“ riebalų, kurių rekomenduojama vengti.

Tinkamais riebalais pripažįstamos nesočiosios riebalinės rūgštys, kurias galima vartoti neribotai. Tai nereiškia, kad aliejuje gruzdinti produktai yra sveikesni.

Apie cukrų galima pasakyti tą patį. Cukrus cukrui nelygu. Rafinuotą cukrų galima iš pricipo išbraukti ir valgiaraščio. Vaisiai yra svarbūs vitaminų šaltiniai, bet reikia nepamiršti, kad juose yra daug vaisių cukraus. Ypač su vaisių sulčių koncentratais reikėtų būti atsargiems. Žmogus pajunta sotumo jausmą suvalgęs vieną obuolį, o vienas litras obuolių sulčių išgaunamas iš 1,4 kg obuolių.

Ar egzistuoja sveikas cukrus?

Cukraus perteklių, kuris lieka iš medžiagų apykaitos, kūnas paverčia riebalais. Angliavandeniai (sudėtingieji cukrūs) laikomi geresniu cukrumi. Valgyti duoną geriau už saldumynus, nes cukrus iš jos nepatenka tiesiai į kraują ir taip nedidina kraujo cukraus kiekio, pirmiausia jį turi kūnas perdirbti.

Patartina visada rinktis viso grūdo produktus vietoj kvietinių miltų. Greitam energijos papildymui tinka vynuogių cukrus ar kiti cukraus turintys produktai, tačiau ilgą laiką jais maitintis nėra sveika.

Dėl riebalų ir cukraus – kaip ir visur – reikia laikytis saiko. Per daug riebalų tikrai nepadės įgauti svajonių figūros, o visiškas riebalų atsisakymas taip pat kenkia sveikatai.

Angliavandeniai yra energijos tiekėjai ir turi didelės reikšmės organizmui. Idealiu atveju reikėtų nevartoti rafinuoto cukraus. Kartkartėmis galima leisti sau pasimėgauti kokiu gardžiu kąsneliu, kad išsiskirtų laimės hormonai. Ypač reikėtų vengti riebių ir saldžių užkandžių. Geriau apsiriboti dviem trimis subalansuotais valgymais per dieną.

Kas labiau storina: cukrus ar riebalai?

Į klausimą, nuo ko labiausiai tunkame: nuo riebalų ar saldumynų, negalima atsakyti tiesmukai. Vienas gramas riebalų turi daugiau kalorijų už vieną gramą cukraus, tačiau riebalus kūnas perdirba ir įsisavina kitaip. Nepatartina visiškai atsisakyti riebalų.

Rafinuotą cukrų galima drąsiai išbraukti iš meniu, o angliavandenių pavidalo cukraus nedera atsižadėti ilgesniam laikui, ypač jei žmogus daug juda.

Šaltinis: blick.ch

Aut. teisės: alfa.lt
Autoriai: Gražina Vasiliauskienė

(7)
(6)
(1)

Komentarai (27)