Rusija pirmadienį pristatys naujos kartos erdvėlaivio kūrimo planus  (6)

Rusijos aeronautikos agentūra oficialiai paskelbė ateinantį pirmadienį pristatysianti naujos kartos pilotuojamo erdvėlaivio planus. "Roscosmos" įvardins pagrindinę projektavimo kompaniją, kuri laimėjo valstybės skelbtą konkursą. Naujasis aparatas pirmąjį skrydį turėtų atlikti apytiksliai kito dešimtmečio pabaigoje ir pakeis garbingai tarnavusią trivietę "Soyuz" kapsulę, gabenusią rusų kosmonautus į orbitą daugiau kaip keturis dešimtmečius.


Nors "Roscosmos" kol kas neatskleidžia būsimosios prezentacijos smulkmenų, agentūra jau anksčiau "tyliai" pristatė būsimajai Rusijos kosmoso pramonės transporto priemonei keliamus reikalavimus. Sutrumpintai erdvėlaivis dabartiniu metu vadinamas PPTS - "Prospective Piloted Transport System" (lietuviškas atitikmuo būtų "Perspektyvinė Pilotuojamo Transporto Sistema"). Jis turėtų sugebėti pasiekti žemutinę Žemės orbitą bei sugebėti nuskrieti iki Mėnulio orbitos.
Kelios konfigūracijos

Aplink Žemę skrieti galinti erdvėlaivio versija turės maždaug 12 tonų masę, ekipažo skaičius - 6, naudingo krovinio kiekis - ne mažiau kaip 500kg. Mėnulio misijoms skirta modifikacija svers apie 16,5 tonos, talpins keturis astronautus ir sugebės nugabenti ir pargabenti 100kg naudingo krovinio. Nepilotuojama aparato versija bus naudojama gabenant į Žemės orbitą ne mažesnius kaip 2000kg sveriančius krovinius, ir iš ten turėtų sugebėti pargabenti atgal mažiausiai 500kg. "Roscosmos" taip pat neatmeta galimybės, kad ekipažo modulis bus daugkartinio naudojimo - kūginės formos kapsulė per savo 15 metų tarnavimo laiką galėtų skrieti į iki 10 misijų. Apibūdindama naujojo erdvėlaivio specifikacijas, agentūra taip pat šiek tiek nušvietė Rusijos kosmoso tyrimų programos ateitį. Nors pati "pajėgiausia" kosminio laivo versija bus skirta Mėnulio ekspedicijoms, jo "vidutinė" konfigūracija bus skirta plačiam užduočių diapazonui. Pavyzdžiui, agentūra pageidauja, kad būsimasis projektuotojas įvertintų galimybę siųsti laivą į didelės inklinacijos orbitas, išsitęsiančias link Žemės polių, ir kurioje paprastai skrieja Žemės tyrimų ir karinės paskirties satelitai. Būdamas Žemės orbitoje, naujasis erdvėlaivis turės sugebėti skrieti 30 dienų trukmės autonominėse misijose arba išbūti kosmose ne mažiau kaip vienerius metus, prijungus jį prie Tarptautinės Kosminės Stoties (TKS) ar prie galimos ateities Rusijos kosminės stoties. Dabartiniu metu "Soyuz" erdvėlaiviai tarnauja kaip TKS "gelbėjimosi" kapsulės, ir juos dėl potencialaus kai kurių jų sistemų (pavyzdžiui, baterijų ar kuro) senėjimo tenka pakeisti apytiksliai kas šešis mėnesius Marso potencialas 

Šalia galimybės susijungti su stotimi, erdvėlaivis taip pat turėtų galėti atlikti kosmose skriejančių nepilotuojamų aparatų aptarnavimą ar netgi šalinti iš savo orbitos kosminių šiukšlių nuolaužas. Karinės operacijos, savaime suprantama, bus vykdomos, tačiau apie jas agentūra neužsimena. 

Mėnuliui skirta laivo versija kosmose turėtų sugebėti išbūti ne mažiau kaip 200 dienų. Keletas informacijos šaltinių patvirtino, kad Rusijoje taip pat analizuojama galimybė sukurti orbitinę Mėnulio stotį (Lunar Orbital Station, LOS). Toks "pasienio punktas" pasitarnautų kaip mėnulio modulių starto taškas, kuriais ekipažai iį stoties leistųsi į Mėnulio paviršių. 200 dienų misijos trukmės reikalavimas galimai skirtas Rusijos planams įkurti nuolatinę Mėnulio bazę. Analogiškai tokio tipo bazei įkurti yra skirtas ir NASA "Constellation" programa.

"Roscosmos" pilotuojamų kosminių skrydžių direkcijos vadovas Aleksei Krasnov naujienų agentūrai ITAR-TASS teigė, kad ateities erdvėlaivis galėtų pasitarnauti kaip Marso misijų technologijų branduolys. Omenyje tikriausiai buvo turima tai, kad erdvėlaivis gali būti naudojamas kaip transportinė priemonė kosmose statant stambų kompleksą, kurio prireiktų norint įveikti atstumą iki raudonosios planetos.

Naujasis paratas tarnybą galėtų pradėti apie 2018 metus - tuo laiku "Soyuz" erdvėlaivių šeimai jau sukaks daugiau kaip pusė šimtmečio. Pastaraisiais metais Rusija ir ES analizavo galimybę kartų kurti naujos kartos aparatą, tačiau nebuvo pasiektas susitarimas dėl darbų apimties. ES nusprendė atskirai analizuoti galimybę perdaryti robotizuotą kosminį transporterį ATV į pilotuojamą aparatą, tačiau tam vis vien bus pasitelkta dalis Rusijoje sukurtų technologijų.

(2)
(0)
(0)

Komentarai (6)