JAV skubiai į gabaliukus sudaužė visus savo turimus F-14 (Foto)  ()

JAV pardavė Iranui dešimtis galingiausių savo reaktyvinių lėktuvų, o vėliau dešimtmečius persekiojo šnipus ir ginklų prekeivius, kontrabanda gabenančius jiems dalis, reikalingas, kad jie skristų.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

F-14 skriejo dangumi link Charko naftos telkinių. Priekyje virė mūšis kai Saddamo bombonešiai taikėsi į tanklaivius, užpildytus naftos, išplaukiančius iš salos uosto. Piloto kabinoje buvo pulkininkas Jalil Zandi, vienas labiausiai patyrusių pilotų, kada nors skridusių F-14 lėktuvu. Kai Zandi artėjo prie mūšio, jį pasitiko ne mažiau kaip aštuoni prancūzų gamybos „Mirage“ naikintuvai. Zandi prisijungė prie kovos.

F-14, žinomas kaip „Tomcat“, buvo Amerikos lėktuvų inžinerijos stebuklas. „Grumman Aerospace“ pagamintas lėktuvas per šimtus kovinių veiksmų pasirodė esąs išskirtinai mirtinas orlaivis. Su savo sudėtinga radarų sistema ir „Phoenix“ valdomomis raketomis F-14 galėjo numušti taikinį iš 160 km. Artimesnėje kovoje pranašumą suteikė puikus manevringumas.

Devintajame dešimtmetyje F-14 pilotai kėlė grėsmę Sadamo oro pajėgoms, numušdami daugiau nei 100 Irako lėktuvų. Buvo įprasta, kad F-14 pilotai vienu metu persekiodavo tris ar keturis irakiečių pilotus, o technologiškai pranašesni irakiečiai dažnai pabėgdavo.

Vis dėlto aštuoni „Mirage“ naikintuvai užspaudė Zandi. Tą 1988 m. rytą virš Charko „Miražai“ liko kovoti. Zandi su savo artimo nuotolio raketomis „Sidewinder“ pataikė į du „Mirage“, kol jo lėktuvas nukentėjo nuo grįžtamosios ugnies. Jo F-14 sugedo, Zandi buvo priverstas katapultuotis. Jis ir jo navigatorius išgyveno.

Tomo Cruise'o filmas iškėlė F-14 ir „Top Gun“ programą į plačią šlovę. Bet Zandi buvo tikrasis Maverikas (Cruise personažo šaukinys filme „Top Gun“). Dėl šių dviejų smūgių į Irako „Miražus“  bendras jo numuštų lėktuvų skaičius, vadinamas nužudymais, padidėjo iki aštuonių, todėl Zandi tapo geriausiu oro asu, kada nors skridusiu „Tomcat“. Jis buvo išskirtinai drąsus pilotas ir tobulas patriotas, tačiau yra priežastis, dėl kurios jūs niekada apie jį negirdėjote: Jalil Zandi nebuvo amerikietis. Jis kovojo už priešą. Jis kovojo už Iraną.

Irano lakūnų istorija iš esmės lieka nuslėpta. Nors „Grumman“ tikriausiai buvo patenkinta savo išskirtinio naikintuvo pasirodymu, JAV karinis jūrų laivynas nesiruošė pripažinti savo priešo pasiekimus. Irano ajatola taip pat nenorėjo reklamuoti savo vakarietiško oro korpuso narių, kuriuos apmokė amerikiečių karo instruktoriai. Tačiau net ir pasibaigus šiam slaptam karui, jau atsivėrė kitas, tylesnis frontas: mūšis dėl Irano F-14 išlaikymo ore. Ir tas antrasis, paslėptas mūšis – šešėlinis karas tarp kontrabandininkų, ginklų prekeivių, šnipų ir muitinės agentų – tęsėsi daugelį metų.

 

F-14 istorija prasideda septintajame dešimtmetyje. JAV karinis jūrų laivynas ieškojo lėktuvo, kuris būtų pakankamai greitas, kad perimtų priešą, būtų pakankamai vikrus, kad laimėtų oro mūšį, ir pakankamai lengvas, kad galėtų nusileisti ant lėktuvnešio.

Atsakymas buvo „Grumman“ kintančio sparno F-14 dizainas, sukurtas 1972 m. Ikigarsiniu greičiu reaktyvinis lėktuvas išlaikė klasikinį tiesių sparnų profilį, užtikrinantį įspūdingą manevringumą. Lėktuvui įsibėgėjus sparnus buvo galima pasukti daugiau nei 40 laipsnių į priekį. Sparnus nulenkus atgal, kad būtų sumažintas slėgis ir pasipriešinimas, F-14 galėjo pasiekti didesnį nei 2 machų greitį.

F-14 platus burbulinis gaubtas užtikrino puikų matomumą, o jo kabinoje buvo dvi vietos. Už piloto sėdėjo navigatorius, kuris stebėjo terminalą, galintį vienu metu sekti iki 24 taikinių, ir reguliariai teikdavo pilotui naujienas apie besikeičiančią oro erdvės būklę.

Kai būdavo nustatyti taikiniai, F-14 vienu metu galėdavo iššauti iki šešių ilgo nuotolio „Phoenix“ raketų. Artimesnėms kovoms lėktuvas naudojo vidutinio nuotolio „Sparrow“ ir trumpojo nuotolio „Sidewinder“, pastaroji naudojo šilumą sekančią technologiją. Jei ir tai nesunaikino taikinio, pilotas galėjo pasikliauti įmontuotu rotaciniu pabūklu M61 „Vulcan“ – Gatlingo stiliaus kulkosvaidžiu, kuris šaudė 100 šūvių per sekundę.

Nepaisant šių mirtinų ginklų, F-14 kūrimą vargino išlaidų viršijimas, ir vienu metu Kongresas svarstė galimybę jį atšaukti. Jį išgelbėjo Irano šachas Mohammadas Reza Pahlavi, kuris tuo metu buvo svarbus Amerikos sąjungininkas. Aštuntojo dešimtmečio viduryje šachas, ketindamas modernizuoti savo šalies oro pajėgas, už 2 milijardus dolerių užsakė 80 F-14 ir šimtus „Phoenix“ raketų. Sandoris buvo didžiausias užsienio karinis pardavimas JAV istorijoje.

JAV taip pat sutiko apmokyti Irano naikintuvų pilotus. Nuo 1974 m. Irano karo aviatoriai keliavo į Miramar karinio jūrų laivyno bazę San Diege treniruotis su karinio jūrų laivyno instruktoriais. F-14 „Tomcat“ ne kartą įrodė savo pranašumą ir imituojamuose oro mūšiuose aplenkė varžovus F-15 „Eagle“ ir F-4 „Phantom“.

 

Pilotai grįžo į Iraną kaip savo šalies oro pajėgų avangardas, tačiau 1979 metais šachas buvo nuverstas. Tada valdymą perėmė Ruhollah Chomeini, žinomas kaip ajatola. Atsiradusi teokratinė valstybė, pavadinta Irano Islamo Respublika, terorizavo savo gyventojus griežtais religiniais įsakais, smarkiai apribojo moterų teises ir užgrobė JAV ambasadą Teherane, daugiau nei metus laikė įkaitais 52 ambasados darbuotojus. Savo kalbose Chomeini apibūdino JAV kaip „Didįjį Šėtoną“. F-14 dabar buvo priešo rankose.

Iš pradžių ajatola įsakė sustabdyti F-14 skrydžius ir daugelį pilotų įkalino. Tačiau tada įvyko antras keistas ir baisus įvykis: 1980 m. rugsėjį kaimyninio Irako diktatorius Saddamas Husseinas įsiveržė į Iraną, per sieną pasiųsdamas šešias kariuomenės divizijas. Sadamas taip pat surengė oro invaziją, o sovietų pagaminti orlaiviai pradėjo smogti pozicijoms visoje šalyje. Irano dvasininkai suprato, kad šacho lakūnai buvo per daug vertingi, kad galėtų merdėti kalėjime.

Prasidėjo siautulingos pastangos F-14 grąžinti į dangų. Nors „Grumman“ Irano antžeminėms įguloms suteikė šimtus valandų F-14 techninės priežiūros mokymų, gamintojas sąmoningai nuslėpė dalį informacijos. „Amerikiečiai nemokė mūsų techninio personalo nieko jautraus apie „Tomcat“ aviacijos elektroniką ir neleido mums nieko daryti vieniems“, – prisimena vienas pilotas. Po revoliucijos daugelis antžeminių įgulų narių pabėgo iš šalies, o amerikiečių technikai sabotavo kai kurias „Phoenix“ raketas. Tačiau praėjus kelioms dienoms po invazijos, Irano „Tomcat“ vėl buvo ore.

Pirmą kartą kovinę pergalę F-14 pasiekė 1980 m. rugsėjo 7 d., kai „Tomcat“ pilotas „Vulcan“ pabūklu numušė Irako sraigtasparnį Mi-25. Pergalių padaugėjo 1980 m. pabaigoje, nes irakiečių sovietų gamybos lėktuvai MiG-21 ir MiG-23 pasirodė bejėgiai prieš „Tomcat“ aukštųjų technologijų ginklų platformą. Karas tęsėsi iki 1988 m. ir baigėsi aklaviete. 2015 metais karo analitikas Johnas Stillionas konfliktą pavadino „didžiausiu oro karu, vykusiu bet kurioje pasaulio vietoje per pastaruosius 50 metų“.

Per 34 tarnybos metus, nuo 1972 iki 2006 m., amerikiečių F-14 pilotai numušė penkis priešo lėktuvus. Per tą patį laiką Irano Irano F-14 pilotai per aštuonerius Irano ir Irako karo metus iš viso pasiekė 159 pergales – ir tai įvyko išsekusio režimo sąlygomis, taikant griežtas sankcijas, skraidant ne daugiau nei keliomis dešimtimis paties „Didžiojo Šėtono“ parūpintų lėktuvų.

 

Iranas, izoliuotas nuo vakarietiškų dalių ir technologijų ir labai norėdamas išlaikyti savo F-14 oro laivyną, ėmėsi šnipų, kontrabandininkų ir juodosios rinkos tinklo. Amerikietiškų komponentų ieškojimas paskatino dešimtmečius trukusį katės ir pelės žaidimą. Ta slapta kova tęsiasi iki šiol.

„Grynaveislis“ F-14 buvo smulkmeniškas lėktuvas; apskaičiuota, kad kiekvienai F-14 skrydžio valandai, reikia mažiausiai 40 valandų antžeminės priežiūros. Atrodė, kad viskas lėktuve reikalauja nuolatinio keitimo: sparnų pavaros, radaro elektronika, tepalai ir padangos.

Dėl atsarginių dalių trūkumo daug lėktuvų buvo įžeminti. „Karo metu bandėme palaikyti 60 veikiančių F-14“, – sakė vienas pilotas. „Iš pradžių mums tai daugiau ar mažiau pavyko. Bet tęsiantis karui, lėktuvų detalių poreikis išaugo“. 1982 m. Iranas paskelbė „savarankiškumo džihadą“, įdarbindamas inžinierius ir technikus gaminti paprastesnes dalis. Tačiau F-14 taip pat reikėjo sudėtingų kompiuterių ir aviacijos elektronikos komponentų, kurių iraniečiai negalėjo lengvai pasigaminti. Šias dalis buvo galima rasti vienintelėje vietoje – JAV.

Irano laimei, karinių orlaivių dalių rinka buvo stebėtinai nereguliuojama. Tai galiojo net F-14 dalims, nepaisant to, kad lėktuvą eksploatavo tik JAV karinis jūrų laivynas ir Irano oro pajėgos. Turint tik du potencialius klientus – prisiekusius priešus, ne mažiau – vystėsi sparti prekyba. Ir nors JAV nurašė lėktuvą 2006 m., Irano oro pajėgos išlaikė F-14 tarnyboje.

Kai kurie iš pirmųjų tiekėjų Irano oro pajėgoms buvo izraeliečiai. Tai tikrai buvo keista, nes Irano režimas 1980 m. nutraukė visus ryšius su Izraeliu ir viešai pavadino Izraelį „sionistiniu subjektu“. Vis dėlto devintojo dešimtmečio pradžioje nepriklausomi Izraelio ginklų prekeiviai Irano klientams galėjo didelėmis kainomis tiekti F-14 dalis, kurias įsigijo iš Amerikos prekiautojų. Tačiau Iranas taip pat rėmė Libane įsikūrusią fundamentalistinę grupuotę „Hezbollah“, o kai „Hezbollah“ pradėjo šaudyti raketomis į Izraelį, Izraelio detalių kanalas buvo uždarytas.

Iranas taip pat sugebėjo gauti atsarginių dalių iš dar keistesnio šaltinio: Reigano administracijos. Kai kurie skaitytojai galbūt yra girdėję apie Irano ir Kontros aferą – vieną sudėtingiausių politinių skandalų Amerikos istorijoje. 1981 metais JAV prezidentas Ronaldas Reiganas pradėjo slaptas derybas su Irano režimu, siūlydamas prekiauti ginklais mainais į kelis amerikiečių įkaitus, kuriuos Libane laikė „Hezbollah“.

 

Tęsinys kitame puslapyje:




1985 m. pulkininkas Oliveris Northas, apdovanotas jūrų pėstininkų korpuso veteranas, dirbantis Reigano administracijoje, pradėjo nukreipti dalį pinigų iš Irano ginklų pardavimo, kad finansuotų slaptas (ir neteisėtas) pastangas nuversti Nikaragvos vyriausybę. Atskleidus Northo veiklą, jis buvo atleistas ir kelis mėnesius truko Kongreso tyrimas. 1987 m. Reiganas nacionalinėje televizijoje prisipažino, kad jis ne kartą leido parduoti ginklus Iranui mainais į grynuosius pinigus ir įkaitų paleidimą. Kai kuriuose parduodamuose ginkluose buvo F-14 komponentai.

Po skandalo JAV tiesiogiai netiekė Iranui dalių. Tačiau JAV taip pat neatliko labai gero darbo užtikrindama daugybę atsarginių dalių saugumo, kurias pagamino kariniam jūrų laivynui. Tiesą sakant, ilgą laiką atsakomybė už JAV orlaivių dalių embargo vykdymą daugiausia teko dviem asmenims, kurie savo iniciatyva veikė iš federalinio biuro San Diege. Jų vardai yra Davidas Pinchetti ir Wendy Duarte.

Nuo pat pradžių Pinchetti stebino JAV kariuomenės pertekliaus atsikratymo būdas. Dauguma dalių buvo išparduodamos per viešus aukcionus, kuriuos vykdė neaiški federalinė agentūra, vadinama Gynybos pakartotinio panaudojimo ir rinkodaros tarnyba.

Pirmasis svarbus Duarte ir Pinchetti atvejis buvo Saeed Homayouni, Irane gimęs naftos inžinierius, įsikūręs Bakersfield mieste, Kalifornijoje. Kanados pilietis Homayouni dirbo ramų darbą vietinėje naftos kompanijoje, gyveno kukliame bute ir neturėjo akivaizdaus romantinio ar socialinio gyvenimo. Laisvalaikiu jis faksu siųsdavo prašymus orlaivių dalių brokeriams, ieškodamas karinių komponentų. (Nors tokioms dalims buvo taikoma eksporto kontrolė, tuo metu vidaus prekybai buvo taikoma nedaug apribojimų). Kai dalis atsiųsdavo, Homayouni pasirašydavo už jas naudodamas slapyvardį Sid Hamilton.

Pinchetti ir Duarte tyrimas dėl Homayouni prasidėjo 1999 m.. Šiek tiek pakapstę, Pinchetti ir Duarte įtarė, kad Homayouni brolis Sorooshas, įsikūręs Londone, pervežė pinigus tarp Beikersfildo ir Teherano, naudodamasis fiktyviąja bendrove „Multicore Ltd.“.

Kelis mėnesius Duarte ir Pinchetti stebėjo, kaip „FedEx“ ir UPS į Homayouni butą pristato F-14 ir kitų orlaivių komponentus. Visgi Pinchetti nustebo, kad tokias jautrias detales apskritai gali užsisakyti civiliai asmenys.

Gavęs detales, Homayouni nušveisdavo visas etiketes, kurios leistų nustatytų jų karinę kilmę, tada įdėdavo jas į saugojimo spintelę. Naudodamas išsinuomotą pašto dėžutę jis išsiųsdavo detales į Singapūrą, pateikdamas suklastotą muitinės deklaraciją, tvirtindamas, kad dalys yra mažos vertės civilinės aviacijos komponentai arba paprasta plataus vartojimo elektronika. Iš ten dalys, padedamos Singapūre gyvenančios Soroosho merginos, pateko į Iraną.

 

Pinchetti ir Duarte suėmė Homayouni 2000 m. gruodį, stebėję jį beveik dvejus metus. Suėmimo metu Homayouni turėjo dvi rakinamas spinteles, kurios buvo pilnos orlaivio komponentų; vienas iš jo banko įrašų parodė, kad per vieną 13 mėnesių laikotarpį jis užsakė karinių orlaivių dalių už daugiau nei 2 mln. USD.

Homayouni kalėjo dvejus metus, o vėliau buvo deportuotas, tačiau Pinchetti niekada negalėjo nustatyti, ar jis buvo šnipas, ar tik pasipelnytojas.

Iki 2000-ųjų vidurio Irano ginklų embargo vykdymas išaugo iki specialios teisėsaugos veiklos. Pinchetti ir Duarte mažas biuras išsiplėtė iki maždaug tuzino agentų, įskaitant žvalgybos analitikus ir ryšius su CŽA. Tačiau net ir turėdamas tokius išteklius, Pinchetti vis tiek jautė, kad vyriausybė į kontrabandą nežiūri rimtai.

Sprendžiant Homayouni bylą, FTB konfiskavo jo spintelių turinį, pilną orlaivio dalių. Tada, nepamirštamo biurokratinio nekompetencijos klestėjimo metu, kita vyriausybės atšaka konfiskuotas dalis grąžino aukcione atgal visuomenei. „Vyriausybė vėl jas išpardavė!“ negalėjo patikėti Pinchetti.

Pinchetti niekada negalėjo iki galo nustatyti, kokiu mastu kontrabandos tinklus koordinavo Irano žvalgyba. Kartais jis jausdavosi taip, lyg vejasi organizuotą šnipų tinklą.

Tačiau 2006 m. jam buvo duota užuomina apie paskutinę didelę jo karjeros bylą. Lėktuvų dalys buvo vienas dalykas, tačiau šiuo atveju buvo perparduoti gamintojo „Hamilton Sundstrand“ aukštos kokybės akselerometrai. „Jie yra kaip mažas kompiuterio lustas ir kainuoja apie 110 000 USD už vienetą“, – apie akselerometrus sakė Pinchetti. „Iraniečiai jų labai labai norėjo – tikriausiai, kad pasigamintų tarpžemyninę balistinę raketą (ICBM)“.

Naudodamasis dviem informatoriais iš ankstesnės bylos, Pinchetti nustatė pirkėją, kuris pasirodė esąs Jamshidas Ghassemi, Irano kariuomenės pulkininkas. Pinchetti manymu, Ghassemi nusitaikė į Amerikos kariuomenės pertekliaus pardavimo tinklus. Ghassemi, veikiantis iš Bankoko, buvo per daug protingas, kad galėtų įkelti koją į JAV, tačiau Pinchetti informatoriams įtikinus jį pervesti 70 000 USD į Amerikos banko sąskaitą kaip pradinį įnašą, Tailando valdžia jį suėmė ir įmetė į kalėjimą.

 

Dauguma Pinchetti taikinių greitai pripažino savo kaltę ir bendradarbiavo mainais į bausmės sušvelninimą. Tačiau Ghassemi nepasidavė. Jis beveik dvejus metus praleido Tailando kalėjime, kai Iranas ir JAV kovojo aršioje teisinėje kovoje dėl jo ekstradicijos.

2008 m. rugsėjį Amerikos ekstradicijos prašymas buvo atmestas ir Ghassemi grįžo į Teheraną. Ten jis buvo paaukštintas generolu.

2007 m. birželį karinėje bazėje Tuksono pakraštyje, Arizonoje, milžiniška metalinė „letena“ sugriebė F-14 fiuzeliažą ir pradėjo jį plėšyti į metalo laužą. Prieš metus karinis jūrų laivynas nurašė visus likusius „Tomcat“ po pagirtinos 34 metų tarnybos. Tačiau kariškiai įsakė juos sunaikinti, o ne patalpinti lėktuvus į muziejų ar parduoti privatiems kolekcininkams. Atskleidimas, kad visuomenė gali nusipirkti naikintuvų dalis ir ICBM komponentus iš karinių perteklinių prekiautojų, buvo šiek tiek per daug net Kongresui. Pagaliau vyriausybė rimtai žiūrėjo į prekybą dalimis, nors gal ir šiek tiek per griežtai.

Per ateinančias dvi savaites bus susmulkinta dar dešimtys F-14. Ir vienas iš būdų užtikrinti, kad niekas daugiau nebenaudotų F-14, yra supjaustyti juos į mažus gabalėlius. Panašios naikinimo scenos tais metais vyko visoje šalyje, kai valdžia konfiskavo F-14 iš muziejų ir privačių kolekcininkų ir išplėšė visus jautrius komponentus.

Nuo 2007 m. Iranas nuo naikintuvų perėjo prie bepiločių orlaivių. Embargas lieka galioti, kaip ir veikiantys kontrabandininkų tinklai. Irano dronuose, kuriuos Rusija naudojo Ukrainoje, rasta amerikietiškų komponentų, kuriems taikomas embargas, įskaitant puslaidininkius.

F-14 karinė vertė šiuolaikiniame amžiuje yra abejotina, tačiau, kaip gali patvirtinti Tomas Cruise'as, jo propagandinė vertė yra neprilygstama. 2015 m. Irano naujienų agentūra išleido kapitališkai suremontuotų F-14 nuotraukas, kurios atskleidė, kad „savarankiškumo džihadas“ šiuo metu buvo gana pažengęs. Irano inžinieriai sugebėjo atkurti ilgojo nuotolio raketą „Phoenix“, pervadindami ją „Fakour“. Tais metais virš Sirijos du F-14 lydėjo Rusijoje pagamintą Tu-95. Vaizdo įraše buvo matyti paskutiniai žinomi išgyvenę savo rūšies „gyvūnai“.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: MTPC
MTPC
(64)
(18)
(46)

Komentarai ()