Lėktuvų evoliucija: įdomios paralelės su gamtos pasauliu  (0)

Evoliucija – tai universalus gamtos dėsnis, jis veikia netgi fizikos ir technologijų sferose. Amerikiečių mokslininkai iš Diuko universiteto (JAV) nusprendė sukurti aviacijos evoliucijos modelį, pradedant 1930-ųjų transporto lėktuvu Douglas DC-3 ir baigiant šiuolaikiniais gigantais Boeing 777 bei 747.

Kaip ir galinčių skraidyti gyvų būtybių (paukščiai, šikšnosparniai ir t.t.) atveju, lėktuvų evoliucija eina matmenų didėjimo link. Tiesa, šiuo atveju turi būti išlaikytos tam tikros variklio ir viso korpuso masės proporcijos. Gyvūnų pasaulyje šis dėsnis taip pat veikia: judėjimo organų (raumenų, širdies ir plaučių) masė turėtų būti proporcinga viso kūno masei. Amerikiečių fizikas, profesorius Adrian Bejan kartu su kolegomis iš Prancūzijos išstudijavo komerciškai sėkmingų lėktuvų duomenų bazę. Buvo atsižvelgta į tokius parametrus, kaip išleidimo metai, matmenys, vidutinis eksploatuojamas greitis, variklio masė, degalai, skrydžio nuotolis, sparnų ir pačio korpuso ilgis. Buvo rasti keli aiškūs dėsningumai. Pirma, per aviacijos egzistavimo šimtmetį lėktuvai tampa vis didesni ir didesni. Antra, daugumos modelių korpuso masė ir greitis idealiai sutapdavo su analogiškomis evoliuciškai sėkmingų paukščių ir vabzdžių proporcijomis

Įdomu tai, kad nuo lėktuvų evoliucijos magistralinės linijos smarkiai išsišoko „Konkordas“. Šis lėktuvas pasižymėjo labai didele mase, neproporcingai ilgu korpusu, lyginant su sparnais, gremėzdišku varikliu. Tikėtina, kad šis lėktuvas suardė nerašytas konstrukcijos taisykles, o tai ir lėmė jo komercinę nesėkmę, mano Adrian Bejan.

Fiziko teigimu, aviacijos kompanijos ir konstruktorių biurai teisingai pajuto lėktuvų evoliucijos dėsnius ir į rinką išleidžia optimalius modelius. Taip pat mokslininkai išreiškė viltį, kad jo teorija padės prognozuoti ateities lėktuvų industrijos plėtros kryptis.

FACEIT.LT – IT Naujienos

Aut. teisės: Faceit.lt

(10)
(2)
(8)

Komentarai (0)