Štai kaip galima sužinoti, ką apie jus žino „Facebook“  (0)

Socialinis tinklas „Facebook“ turintis daugiau nei 2 mlrd. vartotojų, prisijungiančių bent kartą per mėnesį, gali turėti informacijos apie beveik trečdalį visų planetos gyventojų. Nesvarbu, ar šiame tinkle lankotės kasdien (kaip ir dar 1,32 mlrd. žmonių), ar prisijungiate tik labai retais atvejais, turėtumėte suprasti, kiek asmeninių duomenų pateikiate socialiniam tinklui ir jį valdančiai bendrovei, rašo popsci.com.

„Facebook“ informacija apie kiekvieną vartotoją panaudojama reklamos rodymo auditorijos tikslinimui.

Kai kuriems tai gali atrodyti kaip nepatogus kišimasis į asmeninę erdvę, kitiems tokia praktika priimtina – matoma reklama suvokiama kaip kaina, kurią mokame už socialinio tinko nemokamas paslaugas ir teikiamas galimybes.

Bet nepriklausomai nuo to, ką manote apie jūsų asmeninių duomenų rinkimo etiškumą, turėtumėte žinoti, ką tiksliai „Facebook“ sužino apie jus ir kaip galite suvaldyti asmeninės informacijos srautus.

Nors čia pateikiami patarimai gali būti naudingi, tačiau jie tikrai nesuveiks kaip aklinas blokas, idealiai apsaugantis jūsų duomenis nuo patekimo į „Facebook“ serverius – jeigu tikrai norite, kad M. Zuckerbergo įmonė neberinktų duomenų apie jus, teks ištrinti savo paskyrą.

Pasitikrinkite reklamų nustatymus

Kuriantis naują „Facebook“ paskyrą socialiniam tinklui pateikiate bazinę informaciją apie save – savo vardą, pavardę, elektroninio pašto adresą ir panašiai. Svetainė taip pat ragina įrašyti savo gyvenamąją vietą, darbo ir išsilavinimo istoriją, nurodyti, kokie draugai ar giminės šiuo metu jau naudojasi feisbuku. Tačiau vien stebėdama jūsų elgseną savo tinkle ši įmonė apie jus ir apie jūsų įpročius surenka kur kas daugiau papildomos informacijos.

Vienas greitas būdas patikrinti, ką tiksliai „Facebook“ žino apie jus (ir apriboti prieigą prie šios informacijos) – per reklamos nustatymų puslapį. Jeigu nenorite naudotis nuoroda ir ieškosite šių nustatymų rankiniu būdu – prisijunkite prie svetainės, spustelėkite pele ties žemyn nukreiptu trikampiuku, kuris yra ekrano viršuje, mėlynos valdymo juostos dešiniame krašte; atsivėrusiame meniu pasirinkite „Settings“ ir tada „Ads“. Čia galėsite peržiūrėti visą informaciją, kurią suteikėte socialiniam tinklui ir pasirinkti, kokia iš šios informacijos leidžiate „Facebook“ dalintis su reklamos užsakovais.

Pavyzdžiui, paspaudus „Your information“ galėsite prisiminti, ar atskleidėte socialiniam tinklui, kokie yra jūsų asmeninių santykių būsena arba kas yra jūsų darbdavys. Spustelėję ties „Your interests“ sužinosite, kas, „Facebook“ manymu, atitinka jūsų interesus – sudarinėdamas šį sąrašą socialinis tinklas sprendimus priiminėjo pagal jūsų „pamėgtų“ ir aplankytų interneto svetainių sąrašus (ir nebūtinai per „Faebook“). Jeigu nenorite, kad „Facebook“ jums rodytų reklamas, susijusias su kuriuo nors iš interesų – spustelėkite X ženkliuką, esantį to intereso piktogramos viršutiniame dešiniame kampe.

Tai nereiškia, kad iš savo paskyros turite pašalinti visą socialiniam tinklui naudingą informaciją – pavyzdžiui, galite ir leisti feisbukui žinoti, kokia yra jūsų santykių būsena, tačiau nepriimti reklamų, kurios su ta būsena susijusios. O jeigu nesijaučiate smagiai žinodami, kad apie jūsų santykius informuotas ir socialinis tinklas, be abejo tą informaciją galite pašalinti. Be to, „Facebook“ pateikia platesnius reklamų nustatymų paaiškinimus.

Net jeigu „Facebook“ tiesiogiai nepardavinėja jūsų asmeninės informacijos reklamų užsakovams, ta informacija gali būti ir toliau renkama. Jūsų duomenys – viskas, nuo jūsų naudojamo išmaniojo telefono modelio iki dažniausiai naudojamų programėlių – gali būti panaudota taisant programavimo klaidas ir tobulinant patį socialinį tinklą. Dalį šios informacijos galite visiškai pašalinti savo feisbuko paskyros puslapyje (viršutinėje mėlynoje valdymo juostoje paspauskite ties savo vardu ir tada pasirinkite „Edit Profile“). Negalite ištrinti absoliučiai visko, bet galite pašalinti informaciją apie pamėgtus puslapius, savo išsilavinimą ir dar šį tą.

Atlikite paiešką su trečiųjų šalių įrankiais

Absoliučiai visos informacijos, kurią apie jus surinko „Facebook“, niekada nesužinosite. Slaptieji socialinio tinklo algoritmai pagal paskyroje esančią informaciją ir jūsų veiksmus internete sudaro ganėtinai gudrius spėjimus apie tai, kas esate. Tačiau kai kuriuos šių algoritmų sprendimus galima sužinoti. Tokią informaciją padės sužinoti ne tik veiksmų žurnalas, kurį galite pamatyti valdymo juostoje paspaudę pele ties savo vardu ir tada paskyros pagrindinės nuotraukos zonoje paspaudę mygtuką „View Activity Log“, bet ir kai kurios trečiųjų šalių teikiamos paslaugos.

Naršyklės „Chrome“ plėtinys „Data Selfie“ gali stebėti, ką darote socialiniame tinkle ir suteikia šiek tiek papildomos informacijos apie tai, kaip „Facebook“ gali rinkti informaciją apie jus bei ją interpretuoti. Tačiau šio plėtinio išvados dažniau yra teorinės, o ne pagrįstos tiksliais apie jus surinktais „Facebook“ duomenimis.

Gilesnę jūsų paskyros analizę gali atlikti svetainė „Stalkscan“. Kai šioje svetainėje įrašote savo paskyros adresą, svetainė pagal paskyros duomenis pateiks šiek tiek informacijos, kuri apie jus yra žinoma tik feisbukui – nuo viešbučių, kuriuose registravotės iki vaizdo įrašų, kuriuose esate pažymėti ir muzikos, kuri jums patinka. Ir dar gerokai daugiau.

Panašią paiešką galite atlikti per „Intel Techniques Search Tool“ svetainę. Toje svetainėje kairėje ekrano pusėje spustelėkite „Facebook“ punktą ir įrašykite nuorodą į savo paskyrą „Facebook User Number“ langelyje, kad gautumėte unikalų savo identifikacijos numerį socialiniame tinkle. Tuomet pagal šį unikalų numerį galėsite peržiūrėti, kokias nuotraukas „palaikinote“, kokiuose vaizdo įrašuose esate nufilmuoti, prie kokių viešų grupių esate prisijungę ir panašiai. Jeigu toje svetainėje esantis vartotojo numerio nustatymo įrankis neveikia, galima pasinaudoti alternatyva - „Find My FB ID“ svetaine.

Deja, net tokios svetainės tik labai paviršutiniškai parodo „Facebook“ informacijos rinkimo mastus. Pavyzdžiui, socialinis tinklas kruopščiai prižiūri jūsų naujienų srautą („News Feed“), kurio turinys priklauso nuo ankstesnių sąveikų su įrašais ir žmonėmis, tačiau neatskleidžia duomenų apie tai darančius algoritmus.

Be to, „Facebook“ susidaro nuomonę apie savo vartotojus, kad galėtų juos suskirstyti į įvairias kategorijas, galinčias sudominti reklamų užsakovus. Ir nesvarbu, ar šios susidarytos nuomonės visada teisingos – svarbu, kad jos padeda didinti „Facebook“ reklamų platformos efektyvumą Praėjusiais metais leidinys „The Washington Post“ publikavo straipsnį apie 98 skirtingus kriterijus, kuriuos „Facebook“ sieja su jūsų tapatybe. Kai kurie šių kriterijų yra gaunami iš kitų įmonių ir paslaugų – pavyzdžiui, kuriais metais pirkote savo automobilį ar kokio tipo mokėjimo kortelę naudojate.

Išjunkite vietos ir veiksmų internete stebėjimą

Be informacijos, kurią sąmoningai įrašėte paskyros anketoje ir nebūtinai sąmoningai pateikėte spaudydami įvairius mygtukus (nuo įvairių puslapių ir įrašų „palaikinimų“ iki komentarų prie nuotraukų), „Facebook“ apie jus surenka ir dar du svarbius duomenų rinkinius: apie jūsų buvimo vietą (pagal išmaniojo telefono geografinę poziciją) ir apie jūsų veiksmus internete, net kai tai nėra susiję su „Facebook“.

Leidimo „Facebook“ išmaniajai programėlei žinoti, kur esate, turi tam tikrų privalumų: taip įgyjate galimybę virtualiai prisiregistruoti tam tikrose vietose (angl. check-in), ieškoti netoliese esančių įdomių vietų ar netgi sužinoti, kokių draugų yra kažkur šalia. Taip pat pagal šią informaciją „Facebook“ sužino, kur dažniausiai leidžiate laiką, todėl gali tiksliau parodyti tam tikras konkrečiai jums skirtas reklamas.

Jeigu dėl to jaučiatės nepatogiai – galite išjungti programėlės gebėjimą stebėti jūsų buvimo vietą. „Android“ telefone atidarykite „Nustatymų“ meniu („Settings“), pasirinkite „Apps & notifications“, „App permissions“, „Location“ ir pašalinkite varnelę, esančią ties „Facebook“. „iPhone“ telefone pasirinkite „Settings“, tuomet „Privacy and Location Services“ ir pašalinkite „Facebook“. Bet net ir ėmusis tokių priemonių „Facebook“ turės galimybių jus stebėti – pavyzdžiui, jeigu koks nors draugas jus nufotografuos ir pažymės, kad nuotraukoje esate jūs bei fotografuota tam tikroje vietoje.

Dėl panašios priežasties feisbukas stebi ir kuo užsiimate interneto naršyklėje: viskas daroma dėl tikslesnio reklamų pritaikymo. „Facebook“ gali būti informuoti, jeigu leidžiate laiką tam tikrose interneto svetainėse. Be to, reklamų platformos ir svetainės, kurioms „Facebook“ siunčia jūsų informaciją, gali su „Facebook“ atsiskaityti ta pačia valiuta – persiųsti socialiniam tinklui savo surinktą informaciją apie jus (plačiau apie tokią praktiką rašoma čia). O ko esama tokiuose duomenyse? Be to, kas įrašoma į jau minėtą „Ad Preferences“ skyrelį, sunku pasakyti.

Jeigu norite, kad „Facebook“ negautų informacijos apie tai, ko ieškote internete, įsijunkite „Ad Preferences“, atidarykite „Ad settings“ ir pačio viršutinio pasirinkimo („Ads based on your use of websites and apps“) režimą perjunkite į „Išjungta“ („Off“). Taip pat galite apsilankyti „Digital Advertising Alliance“ svetainėje ir sąmoningai atsisakyti dalyvavimo įvairiose kryžminio stebėjimo programose – taip pat tas, kuriose dalyvauja „Facebook“.

Pastaruoju metu „Facebook“ stengiasi didinti savo skaidrumą ir daugiau paaiškina vartotojams apie tai, kokius jų duomenis renka, tačiau jei jau naudojatės šiuo socialiniu tinklu, informacijos apie save tikrai atskleisite. Tokia jau yra naudojimosi feisbuku kaina. Tačiau galite sąmoningiau stebėti, kokią informaciją atskleidžiate pildydami savo anketą, reaguodami į savo Naujienų srauto turinį, naršydami internete.

Aut. teisės: 15min.lt

(21)
(9)
(12)

Komentarai (0)