Vairuotojų dėmesiui - 13 svarbiausių techninės apžiūros tvarkos pakeitimų ir kodėl nuo šiol geriau pirmiausia važiuoti į servisą, o tik paskui į techninę apžiūrą  (1)

Vairuotojams jau reikia pratintis prie gana gausaus techninių apžiūrų naujovių sąrašo, kuris įsigaliojo nuo gegužės 20 dienos.  Dalis naujovių yra tik nedidelės korekcijos, bet tarp jų yra ir svarbių pakeitimų. Visas svarbiausias naujoves jūsų patogumui surinkome į vieną straipsnį. 


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Šiuos 13 techninės apžiūros tvarkos pakeitimų verta įsidėmėti kiekvienam vairuotojui.

1. Ankstesnė apžiūra gali būti panaikinta

Tai svarbus pokytis, į kurį ypač turi atkreipti dėmesį mėgstantys į techninę apžiūrą važiuoti sąmoningai nesusitvarkę automobilio.  Jei žinote, kad automobilis nėra tvarkingas, o techninė apžiūra dar galioja, neskubėkite važiuoti į TA stotį su viltimi sužinoti visas problemas ir per likusį mėnesį ar kelias savaites jas susitvarkyti.  Geriau važiuokite tiesiai į servisą.

Jeigu privalomosios apžiūros metu nustatoma didelių ir pavojingų trūkumų, prieš tai atlikta privalomoji apžiūra laikoma negaliojančia. Vairuotojas per mėnesį gali pašalinti automobilio trūkumus ir atlikti pakartotinę automobilio apžiūrą, bet važinėti tokiu automobiliu nebegalima. 

Tiesa, kol kas šios nuostatos įgyvendinti TA centrai neskuba, nes pagal Saugaus eismo automobilių keliais įstatymą teisę panaikinti TA lengviesiems automobiliams turi tik policijos pareigūnai, todėl teoriškai į apžiūrą reikėtų kviesti juos, o praktiškai – palaukti, kol Seimo nariai priims reikiamą įstatymo pataisą. 

2. Pavojingi trūkumai

Techninių motorinių transporto priemonių ir jų priekabų reikalavimų sąraše pavojingiausiems trūkumams buvusi skirta žyma „Draudžiama eksploatuoti“ nuo šiol pakeista į „Pavojingas trūkumas“.   Šis pokytis skirtas aiškumui, nes nuo šiol draudžiama eksploatuoti automobilius ir su pavojingais, ir su dideliais trūkumais.

Be to, numatyta, kad kai transporto priemonėje nustatomi keli tos pačios srities trūkumai ir dėl bendro jų poveikio kyla didesnis pavojus eismo saugumui, gali būti taikomas didesnį trūkumą atitinkantis vertinimo kriterijus.  Tai reiškia, kad keli nedideli trūkumai galiausiai gali būti įskaityti kaip didelis trūkumas ir su tokiu automobiliu bus draudžiama važiuoti.

3. Stiklų tamsinimas

Nuo šiol galima šiek tiek labiau pritemdyti automobilio priekinį bei priekinius-šoninius stiklus. Anksčiau šviesos laidumas turėjo būti ne mažesnis, nei 75 proc., o dabar – ne mažesnis negu 70 proc., o šarvuotų transporto priemonių atveju ne mažesnis negu 60 proc.

4. Jokių veidrodžių ant veidrodžių

Kai kurie vairuotojai ant šoninių veidrodėlių turi prisiklijavę papildomus mažyčius apvalius veidrodėlius, kad geriau matytų, kas vyksta „aklojoje zonoje“. Nuo šiol jų turėti nebegalima. 

Pagal reikalavimus, privalomų įrengti veidrodžių atspindimieji paviršiai neturi būti uždengti, negali būti pakeistos jų techninės savybės, ant jų negali būti pritvirtinti jokie pašaliniai objektai (pvz., papildomi veidrodžiai).

5. Neliko išimties anksčiau registruotiems dešiniavairiams

Artimosios šviesos žibintai turi būti skirti naudoti eismui dešiniąja kelio puse. Nuo šiol ši sąlyga nebeturi išimties atvejams, kai transporto priemonė yra pritaikyta eismui kairiąja kelio puse ir jos valdymo įtaisai yra įrengti dešinėje pusėje.

Tai gali paliesti anksčiau Lietuvoje registruotus automobilius su vairu dešinėje bei istorinius automobilius.

6. Papildomi reikalavimai apynaujiems automobiliams

M1 klasės transporto priemonėms, pirmą kartą registruotoms po 2014 m. lapkričio 1 d., turi būti įrengta ir veikianti padangų slėgio kontrolės sistema. Tokio pat amžiaus automobiliams taip pat privalo būti įrengta ir veikianti Elektroninė stabilumo kontrolė (ESC).

Šie reikalavimai vairuotojams neturėtų kelti didelių problemų, nes šios saugumo sistemos gamintojų buvo privalomai montuojamos į visus tuo metu Europos rinkai gamintus automobilius.  Problemų gali kilti tik tuo atveju, jei jos automobilyje sugedusios.

7. Tikrinimas per OBD

Dar viena naujovė, skirta naujausiems, „Euro 6“ taršos kategoriją atitinkantiems automobiliams – jų tikrinimas per įmontuotosios diagnostikos sistemą (OBD).

Per ją galima tikrinti išmetamąsias dujas bei dūmingumą. Tai leis geriau išmatuoti hibridinių modelių bei dyzelinių automobilių parametrus bei leis išvengti vairuotojų labai nemėgstamo variklio sūkių kėlimo.

8. Negali dūmyti

Net jei automobilio išmetamų teršalų kiekis per dūmingumo matavimą neviršys normos, automobilis vis tiek gali negauti teigiamo įvertinimo, jei tikrintojas vizualiai matys, kad automobilis dūmija. Pagal naujuosius reikalavimus, išmetamosiose dujose neturi būti teršalų (sudegusios alyvos, aušinimo skysčio ar kitų eksploatacinių skysčių), kurie nebūdingi veikiant techniškai tvarkingam varikliui.

9. Daugiau reikalavimų

Itin daug pakeitimų yra trūkumų sąraše. Tiesa, dauguma iš jų – tik simboliniai, skirti patikslinti ir sukonkretinti, ką vairuotojas turi susitvarkyti, norėdamas pereiti techninę apžiūrą.  Čia pateikiame pačius svarbiausius pakeitimus, o visus juos galite rasti internete esančiame teisės aktų registre, dokumente „Techniniai motorinių transporto priemonių ir jų priekabų reikalavimai“.

Buvo nedidelis trūkumas, o nuo šiol – didelis trūkumas:

– Valstybinio numerio ženklo žymenys išblukę, nėra arba trūksta žymenų, jie neįskaitomi arba gali būti perskaityti neteisingai.

– Ant stabdžių paminos nėra apsaugos nuo slydimo, apsauga prastai pritvirtintina, atsilaisvinusi arba glotniai nusidėvėjusi.

– Žibintai įsijungia ne pagal numatytus reikalavimus.

Buvo didelis trūkumas, o nuo šiol – pavojingas trūkumas:

– Pernelyg didelė arba nepakankama stabdžių laisvos eigos atsarga. Dėl ribotos įtaiso eigos stabdžiai negali veikti didžiausiu pajėgumu arba įtaisas (stabdis) yra užstrigęs.

– Stabdžių stiprintuvas neveikia.

– Yra akivaizdus stabdžių vamzdelių arba žarnelių lūžimo arba įtrūkimo pavojus.

– Padangos trinasi į kitas automobilio dalis nei purvasargiai ir tai turi įtakos eismo saugumui. 

Naujas didelis arba pavojingas trūkumas:

– Transporto priemonė perdirbta nesilaikant Perdirbimo reikalavimų ir (ar) perdirbimas nustatyta tvarka neįteisintas.

 – Stabdžių skysčio trūksta taip, kad jo nematyti.

– Vairo stiprintuvui trūksta skysčio, jis žemiau minimalios ribos.

– Naudojant elektroninę sąsają sistema rodo saugos diržo įtempiklio, jėgos ribotuvo arba saugos pagalvių gedimą.

10. Palengvinti reikalavimai

Kai kurie reikalavimai buvo ir sušvelninti. Čia pateikiame aktualiausius:

– Nuo šiol nieko tokio, jei valytuvai neveikia visais režimais.  Priekinio stiklo valytuvai turi veikti taip, kaip tai numatyta gamintojo arba bent dviem režimais, iš kurių vienas režimas gali būti nutrūkstamas valytuvų sistemos veikimas.

– Priekinis gabarito žibintas motocikluose (L kategorijos transporto priemonėje) gali būti ne tik baltos, bet ir gintarinės spalvos, jei įrengti du atskiri žibintai.

– Lengviesiems automobiliams (M1 ir N1) galima išimti dalį sėdynių.  Tai aktualu vienatūrių savininkams arba dėl vietos trūkumo išmontavusiems antrą sėdynių eilę vairuotojams. 

Svarbiausia, kad sėdimų vietų automobilyje būtų ne daugiau, nei nurodyta registracijos liudijime.

11. Techninė apžiūra traktoriams

Naujas reikalavimas ir atlikti techninę apžiūrą T5 klasės ratiniams traktoriams, kurie dažniausiai naudojami viešuosiuose keliuose vežimams už atlygį ir kurių didžiausias projektinis greitis yra didesnis kaip 40 km/val, – po trejų metų nuo pirmosios registracijos datos, po to kas 24 mėn.

Nuo šiol supaprastintas ir pats TA tvarkos dokumento pavadinimas – jis nuo šiol yra „Privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros atlikimo tvarkos aprašas“.  Jį lengva rasti internete patalpintame Teisės aktų registre ir pasiskaityti patiems, jei kyla neaiškumų.

12. Techninės apžiūros atlikimas užsienyje

Lietuvoje registruotoms transporto priemonėms techninę apžiūrą su tam tikromis sąlygomis galima atlikti ir užsienyje. Tokia galimybė aktualiausia vežėjams, bet gali praversti ir lengvųjų automobilių savininkams.

Čia didžiausias pokytis yra tai, kad TA pripažinimo tvarkoje nebėra minimas užsienio įmonių sąrašas.  Tvarkoje nebėra nurodyta, kad TA užsienyje gali būti atlikta tik tam tikruose centruose.

Tačiau yra numatyta, kad Lietuvoje veikiantys techninių apžiūrų centrai gali spręsti, pripažinti ar nepripažinti pateiktą užsienietišką TA dokumentą.

13. Techninės apžiūros pripažinimas registruojant mašiną iš užsienio

Vienas iš didžiausių pakeitimų yra tai, kad jei perkamas iš Europos ekonominės erdvės įvežtas automobilis tebeturi galiojančią techninę apžiūrą, ji bus pripažinta Lietuvoje. Taikomos tik dvi išimtys – TA bus nepripažįstama jei automobiliui išduotas sunaikinimo pažymėjimas bei jei jis buvo taip pažeistas, kad jam panaikintas leidimas dalyvauti eisme. 

Tai iš esmės aktualiausia atpirktiems „Dyzelgeito“ automobiliams bei į rimtas avarijas pakliuvusioms mašinoms.  Svarbu prisiminti, kad ši lengvata galioja tik automobiliams iš EEE, tai reiškia, kad perkantiems mašiną iš JAV, Šveicarijos ar tolimesnių egzotiškų šalių, reikės pasirūpinti technine apžiūra kaip ir anksčiau.

Registruojant automobilį užsienietiškos TA dokumentus reikės pristatyti „Regitrai“, ji atliks dokumentų pripažinimą ir automobilio (ar kitos transporto priemonės) techninė apžiūra galios tiek, kiek būtų galiojusi užsienyje.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: Lrytas.lt
Lrytas.lt
Autoriai: Ilona Steponėnė
(23)
(4)
(19)

Komentarai (1)