Lėktuvnešis pirmyn neša lėktuvus, o ar gali būti atvirkščiai? Ši 1960-ųjų istorija yra geras išradingumo ir užsispyrimo pavyzdys  ()

Lėktuvnešis „HNLMS Karel Doorman“ turėjo labai ilgą istoriją. 1944 metais jis, tuomet vadintas „HMS Venerable“, pradėjo tarnybą Karališkajame Jungtinės Karalystės laivyne. Tačiau 1947 metais buvo parduotas Nyderlandams. Jis vykdė įvairias misijas, tačiau viena diena išsiskyrė iš kitų. Lėktuvnešis yra skirtas gabenti lėktuvams, bet ar galima apmainyti šiuos vaidmenis?


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Tuo metu pasaulyje vyko dekolonizacija. Nyderlandai turėjo keletą kolonijų ir iš esmės jau buvo susitaikę, kad artėja jų nepriklausomybės laikas. Vakarų Naujoji Gvinėja olandams priklausė nuo 1828-ųjų, tačiau tais 1960 metais artėjo laikas, kai ši šalis turėjo tapti nepriklausoma. Tačiau tuo metu pretenzijas ėmė reikšti Indonezija, teigusi, kad salos dalis privalo priklausyti jai. Nyderlandai nusprendė tame regione parodyti vėliavą, todėl ten pasiuntė porą eskadrinių mininkų, modifikuotą tanklaivį ir „HNLMS Karel Doorman“ lėktuvnešį.

Ši kelionė būtų buvusi gerokai trumpesnė, jei laivai būtų galėję plaukti Sueco kanalu. Tačiau Egiptas buvo Indonezijos sąjungininkas ir greičiausiai būtų pastojęs kelią Nyderlandų laivams. Taigi, konvojus plaukė aplink Afriką ir galiausiai atsirado netoli Australijos. Tačiau čia ir vėl pasitiko problemos - Frimantlio uosto darbuotojai streikavo ir atsisakė priimti Nyderlandų lėktuvnešį. Reikalas buvo tame, kad jie palaikė Indonezijos interesus ir laikė Nyderlandų galios demonstraciją nereikalinga. Taigi, nors uostas sutiko priimti „HNLMS Karel Doorman“, darbininkai nesiėmė savo tiesioginių pareigų.

Tokio dydžio laivai nėra pakankamai manevringi, kad patys įplauktų į uostą. Plaukti nedideliu greičiu yra tiesiog per sunku, todėl visada naudojami vilkikai. Tačiau, kaip supratote, „HNLMS Karel Doorman“ tokios pagalbos nesulaukė. Jūreiviams reikėjo išradingumo, tačiau jie sprendimą surado.

Propeleriniai lėktuvai buvo grandinėmis prikaustyti prie denio. Tuomet jie užkūrė savo variklius ir ėmėsi darbo. Kelių lėktuvų jėga varomas laivas lėtai, bet sklandžiai įplaukė į uostą ir galėjo tęsti savo misiją. Net sunku įsivaizduoti, ką galvojo tie protestuojantys Frimantlio uosto darbininkai, tačiau tai yra geras užsispyrimo ir išradingumo pavyzdys.

Nepaisant geriausių Nyderlandų norų Vakarų Naujoji Gvinėja vis tiek atiteko Indonezijai, kuri kelis kartus atsisakė suteikti šaliai nepriklausomybę. Į teritoriją buvo atkelta daug Indoneziečių, kurie tarsi išstūmę vietinius papuasus.

Tuo tarpus „HNLMS Karel Doorman“ buvo naudojamas iki 1968 metų, kuomet Nyderlandai šį lėktuvnešį pardavė Argentinai. Laivas buvo naudojamas iki 1990 metų, o galutinai jo atsisakė 1997-aisiais. Iki 2000-ųjų „HNLMS Karel Doorman“, tuomet jau vadintas „ARA Veinticinco de Mayo“, buvo ardomas, dalis tiekiant Brazilijos „NAeL Minas Gerais“. Detalės tiko puikiai, nes abu šie laivai buvo pastatyti kaip JK laivyno „Colossus“ klasės lėktuvnešiai.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: Technologijos.lt
(42)
(2)
(40)

Komentarai ()