D. Britanijos kompanija įsijungia į kosminių lėktuvų lenktynes (Video)  (1)

D. Britanijos bendrovė „Reaction Engines“ žada, kad anksčiau nei po 10 metų į dangų pakils jos sukurtas reaktyvinis lėktuvas „Skylon“, galintis iškelti į žemą orbitą dirbtinius Žemės palydovus.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Šis revoliuciniu laikomas erdvėlaivis, reaktyvinių lėktuvų ir raketų nešėjų hibridas, galės kilti iš įprastų oro uostų ir į žemą Žemės orbitą (iki 2000 km aukščio) iškelti daugiau nei 12 tonų krovinį. Po to jis grįžtų į atmosferą ir nusileistų tame pačiame oro uoste, iš kurio pakilo, rašo britų dienraštis „Daily Mail“. „Skylon“ kūrimo projekte dalyvauja Europos kosmoso agentūrai (ESA) priklausančių valstybių mokslo ir tyrimų organizacijos. ESA tokio daugkartinio naudojimo kosminio laivo kūrimo programai neseniai skyrė daugiau nei 1 mln. eurų paramą.

D. Britanijos bendrovės „Reaction Engines“ projektuojamo „Skylon“ kosminio lėktuvo sėkmė labiausiai priklausys nuo naujo tipo reaktyvinio variklio, kurį jos specialistai kuria kartu su Bristolio universiteto inžinieriais.

„Sabre“ pavadintas unikalus hibridinis variklis naudos orą skrisdamas atmosfera, o pasiekęs kosminę erdvę persijungs į raketos nešėjos variklio režimą. Veikiant „kvėpavimo“ režimu atmosferoje į reaktyvinius variklius patenkantis oras bus atšaldomas, suslegiamas ir kartu su vandeniliu naudojamas kaip raketinis kuras. Perėjus į raketos nešėjos režimą varikliuose bus deginamas suskystinto deguonies ir vandenilio mišinys.

Pasak „Reaction Engines“ vykdomojo direktoriaus Alando Bondo, vadovaujančio kelių milijardų svarų vertės hibridinio variklio kūrimo projektui, įprastos raketos nešėjos, kurių vienkartinis paleidimas atsieina daugiau nei 70 mln. svarų, stabdo kosminių technologijų plėtrą. Jo teigimu, plačiai atverti kosminės technikos teikiamų galimybių rinką galėtų tik „tikrieji“ daugkartinio naudojimo kosminiai laivai, kurie galėtų atgabenti į orbitą reikiamus krovinius ir automatiškai nusileistų į Žemę. Ne vienerius metus „Skylon“ daugkartinio naudojimo kosminį laivą ir unikalų jam skirtą „Sabre“ variklį kuriančios bendrovės vadovas tvirtina, kad „Skylon“ skrydžių į kosmosą sąnaudas sumažintų 10 kartų. Unikalaus orą atšaldančio variklio bandymai bus atliekami eksperimentinėje „Reaction Engines“ bazėje Culhame, Oksfordšyro grafystėje. Kiti variklio degimo kameros testai bus vykdomi Vokietijoje, praneša dienraštis.

„Jei bandymai bus sėkmingi, viso projekto reikšmė taps milžiniška. Galimybė matyti potencialios kosmoso galimybių naudojimo revoliucijos pradžią yra išties jaudinantis dalykas“, - sakė Bristolio universiteto Aerokosminės inžinerijos fakulteto daktaras Neilas Tayloras.

„Sabre“ variklio bandymų programa siekiama rasti būdų, kaip pašalinti visas iki šiol iškilusias technines šio projekto kliūtis. Tai nutiestų kelią į galutinio variklio varianto kūrimo programą, kuri savo ruožtu atvestų į „Skylon“ lėktuvo debiutą. Inžinierių manymu, pirmasis toks lėktuvas į kosmosą turėtų pakilti anksčiau nei po 10 metų.

Skaitytojams priminsime, jog tai ne vienintelė kompanija, pasiryžusi ambicingiems kosmoso šturmo planams - ją jau gerokai yra aplenkusios XCOR Aerospace, kurianti Lynx kosminį lėktuvą bei Virgin Galactic, jau ištestavusi lėktuvą nešėją WhiteKnightTwo, turėsiantį daugiau nei į 15 km aukštį pakelti kosmoplaną, kuris toliau galėtų skristi savarankiškai į suborbitinę trajektoriją. Tiesa, pastarosios kompanijos daugiau orientuojasi į kosmoso turizmą, tačiau neatmetamos ir palydovų iškėlimų ar skrydžių į Tarptautinę Kosminę Stotį galimybės.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: TV3
TV3
(0)
(0)
(0)

Komentarai (1)