Komentaras: kaip išspręsti problemas, kamuojančias Kauno troleibusus ir jų keleivius?  (0)

Praėjusią savaitę skaitėte judėjimo „Už troleibusus Vilniuje“ parengtą straipsnį „Vilniuje troleibusai naikinami. Ar jie išliks Kaune?“. Šiandien Jūsų dėmesiui – Nacionalinės viešojo transporto keleivių asociacijos (NVTKA) komentaras.


Visi šio ciklo įrašai

  • 2015-01-27 Komentaras: kaip išspręsti problemas, kamuojančias Kauno troleibusus ir jų keleivius?  (0)

NVTKA komentaras dėl eismo Parodos gatve

Pateikti savo nuomonę apie naujus (pakeistus) troleibusų maršrutus paprašėme Nacionalinės viešojo transporto keleivių asociacijos (NVTKA) pirmininką Julių Majauską. Pateikiame jo komentarą – kritiką ir pasiūlymus dėl efektyvesnio Kauno troleibusų infrastruktūros panaudojimo ir pokyčių, kurie duotų juntamą naudą viešojo transporto keleiviams.

Kauno miesto savivaldybės administracijos Keleivinio transporto komisija 2014 m. rugsėjo 9 d. nusprendė, kad naująja troleibusų linija Parodos ir K. Petrausko gatvėmis važiuos dviejų maršrutų troleibusai.

2-asis maršrutas nuo Islandijos pl. keleivius veš K. Petrausko, Parodos gatvėmis, Vytauto pr., Kęstučio g. iki Kauno pilies, o grįš esama trasa – Savanorių prospektu. 4-uoju maršrutu bus vežama dalis 1-ojo maršruto keleivių, todėl labai tikėtina, kad pastarojo maršruto eismo tvarkaraštis bus šiek tiek retinamas. Naujuoju maršrutu transportas važiuos nuo Islandijos pl. iki Žemųjų Šančių, aplenkdamas Savanorių prospektą bei centrą: K. Petrausko g., Parodos g., Vytauto pr. pro stotį.

Pakeistas 2-asis maršrutas atvers naują susisiekimo kelią viešuoju transportu nuo Šiaurės pr. iki centro, bet ne atgal. Dėl maršruto skirtingų trasų skirtingomis kryptimis, iš dalies besidubliuojantis 1-asis maršrutas turėtų rytinio piko metu nuo Islandijos pl. kursuoti kiek rečiau nei popiet. Tuo tarpu iš centro į namus pavakarę keliaujantys Sukilėlių pr., Šiaurės pr. gyventojai turėtų matyti sudažnintą, lyginant su rytiniu, 1-ojo maršruto tvarkaraštį, kadangi ryte gyventojai į centrą būtų vežami 1 ir 2-ojo maršrutų troleibusais, o popiet iš centro link Islandijos pl. – tik 1-ojo.

Deja, tikėtis tvarkaraščių derinimo nelabai verta, nes 1-uoju maršrutu vežami ir Žemųjų Šančių gyventojai, vadinasi, skirtinguose maršruto galuose esančių mikrorajonų aptarnavimas taptų netolygus.

Jau dabar kyla abejonių, ar naujoji linija bus išnaudota efektyviai. Jungtis nuo Islandijos plento ir Klinikų su stotimi bus 4-asis maršrutas. 2-ojo maršruto keitimas kol kas kelia tik klausimą – ar toks reikalingas? Juk dubliuos tiek 1-ąjį, tiek 4-ąjį. Panašu, kad 2-asis maršrutas bus tiesiog pagalbinis, nuimsiantis šiek tiek keleivių srauto tai nuo vieno, tai nuo kito maršruto. Deja, bet labai reikalingos krypties nuo K. Petrausko g. į Savanorių prospektą (Aklųjų ir silpnaregių centro link) nebus. Naujoji troleibusų linija taip pat nepavaduos ir autobusų, nes į Parodos g. kalną kyla autobusai, kurie vėliau keleivius veža Vydūno alėja (čia troleibusų kontaktinio tinklo nėra), Šilainių link (kontaktinio tinklo troleibusams irgi nėra), Sukilėlių prospekto link (43-iasis autobusų maršrutas, kuris, tikėtina, po kurio nors laiko bus modifikuotas) ir tik 6-asis maršrutas Savanorių prospekto link (ši jungtis troleibusams taip ir lieka neišnaudota).

Manau, kad Kauno miesto savivaldybė ėjo lengvu keliu ir kol kas žengė labai mažą ir konservatyvų (galbūt net pavadinčiau – bailų) žingsnį – bandymų keliu. Matyt, pirmiausia naujaisiais troleibusų maršrutais norima išsiaiškinti keleivių srautus. Taigi pirmiausia įrengė troleibusų liniją, o tik po to aiškinsis, kiek ji reikalinga.

4-ojo maršruto trasa vėl išryškina didžiulę Kauno troleibusų kontaktinio tinklo problemą – prie stoties trūksta troleibusams skirto galinio punkto. 1-ojo ir 4-ojo maršrutų dubliavimas nėra efektyvus, nes nuo Žemųjų Šančių greitesnis susisiekimas su Klinikomis nėra itin aktualus – ten dabar ir taip vežama 43-iojo maršruto autobusais. Troleibusams skirto galinio punkto įrengimui galėtų pasitarnauti nedidelė maršrutinių taksi kadaise aktyviai naudota aikštelė šalia geležinkelio stoties. Ją sujungus su autobusų galinio punkto aikštele ir nutiesus kelis šimtus metrų troleibusų kontaktinio tinklo, atsivertų galimybė atnaujinti troleibusų maršrutus visame mieste ir juos geriau pritaikyti pagal keleivių poreikius.

Dabartinė troleibusų linija Parodos ir K. Petrausko gatvėmis galėtų būti išnaudota taip:

1. 1-uoju maršrutu troleibusai kursuotų esamu maršrutu be pakeitimų.

2. 2-asis maršrutas galėtų važiuoti abiem kryptimis vienodai: Islandijos pl. - Kauno pilis pro Parodos gatvę ir centrą. 2-ojo maršruto idėjinė paskirtis būtų gerinti susisiekimą su stotimi (nors iš tiesų tiesiogiai ten nevežtų), išlaikant tiesioginį susisiekimą su Kauno pilimi. Perspektyvoje galima svarstyti apie šio maršruto nukreipimą nuo Islandijos plento Parodos gatve iki geležinkelio stoties, jei ten būtų įrengtas galinis troleibusų punktas. Tokiu atveju būtų didinamas 1-ojo maršruto našumas ir intervalas, nes jis papildomai vežtų keleivius, norinčius pasiekti Kauno pilį (tik jau keliaujančius persėdant į kito maršruto troleibusus Savanorių prospekte). Jei visgi išliktų didelis poreikis darbo dienų piko metu nuo Islandijos plento ir Klinikų gyventojams turėti tiesioginį susisiekimą su Kauno pilimi, būtų galima organizuoti papildomą troleibusų maršrutą būtent tam rytinio ir vakarinio piko metu.

3. Atlikus keleivių srautų tyrimus ir gyventojų apklausą, nuspręsti dėl Parodos gatvės jungties su Savanorių prospektu. Galima svarstyti apie vieną naują maršrutą: Vilniaus g. - Partizanų g. pro centrą, Parodos g., Savanorių pr., Kovo 11-osios g., V. Krėvės pr. iki galinio Partizanų g. troleibusų punkto. Toks maršrutas pagerintų dalies gyventojų susisiekimą nuo Savanorių pr. iki K. Petrausko g. bei centro ties Vytauto pr. ir, neabejotinai, pagerintų susisiekimą nuo Krėvės pr. iki Savanorių pr. Galimas ir, tikėtina, žymiai populiaresnio maršruto organizavimas: Žemieji Šančiai - Partizanų g. pro stotį, Parodos g., Savanorių pr., Kovo 11-osios g., V. Krėvės pr. iki galinio Partizanų g. troleibusų punkto. Toks maršrutas atvertų galimybę nuo Savanorių pr. pasiekti stotį greičiau, o nuo Šančių pasiekti tą Savanorių pr. dalį, iki kurios neveža 1-ojo maršruto troleibusai.

Įvedus tokius maršrutus, reikėtų akylai nuo 3 iki 6 mėnesių ne vasaros metu stebėti 1, 2, 13, 14 ir naujojo 4-ojo maršrutų keleivių srautus.

Įrengus, kaip siūloma, troleibusų galinį punktą prie stoties, būtų galima drastiškiau koreguoti pasenusius maršrutus ir taip efektyviau išnaudoti troleibusų parką (mažinant važiavimo intervalus).

Pavyzdžiui, galima efektyviau suplanuoti dabar nuostolingą Ašigalio g. atkarpą. Ja 13-ojo maršruto troleibusai darbo dienomis pravažiuoja viena kryptimi 109 kartus, 14-ojo – dar lygiai tiek pat! Taigi Ašigalio g. į priekį troleibusai darbo dienomis važiuoja 218 kartų, o atgal – dar tiek pat. Kaune tai yra vienintelė gatvė, kurioje viešasis transportas kursuoja taip neadekvačiai dažnai visiškai be reikalo – ten nėra tiek keleivių. Vietoje to troleibusai galėtų važiuoti tuo pačiu metu gatvėmis, kuriose gyventojai iš tiesų laukia troleibusų.

Problema yra atsiradusi dėl parduoto pastato su apsisukimo žiedu troleibusams ties Šiaurės pr., Sukilėlių pr. ir Ašigalio g. sankryža. Kadangi Šiaurės pr. atkarpos, tinkamos troleibusų eismui, gyventojai vieną dalį Savanorių pr. gali pasiekti 1-uoju troleibusų maršrutu, į likusią prospekto dalį galima keleivius vežti 11-uoju maršrutu. 13-asis nuo Islandijos pl. galinio punkto važiuotų tiesiai į S. Žukausko g., pralenkdamas Ašigalio g. ir Šiaurės pr. Pastarojo gyventojai piko metu norintys pasiekti dalį Savanorių pr., troleibuso turėtų laukti ne ilgiau kaip 4 minutėmis daugiau negu iki šiol. Atkreipiu dėmesį, kad dabar 13-asis ir 14-asis šioje atkarpoje važiuoja nepakankamai rentabiliai.

Kartu galima išnaudoti ir troleibusų galinį punktą prie stoties, kurį būtų naudinga ten įrengti. Tai leistų efektyviau organizuoti susisiekimą. 13-asis maršrutas galėtų būti Islandijos pl. (aplenkiant Ašigalio g.) - Geležinkelio stotis pro Savanorių pr., centrą. Eismas būtų abiem kryptimis vienodas, o ne žiediniu maršrutu. 14-asis galėtų kursuoti nuo Islandijos pl. iki Kauno pilies pro Ašigalio g. (Šiaurės pr. gyventojams išlaikant patogų tiesioginį susisiekimą su Kovo 11-osios g. ir K. Baršausko g.), Kovo 11-osios g., stotį, centrą iki Kauno pilies ir atgal tokiu pačiu maršrutu.

11-asis darbo dienomis važiuoja 82 kartus į vieną pusę, o 14-asis – 109 į vieną pusę. Abiejų maršrutų keleivių srautai išliktų panašūs kaip ir dabar, tad Ašigalio gatve troleibusai kursuotų nebe 218 kartų, o 191-ą. Tokiu būdu būtų išlaikytas tikrai geras susisiekimas ir sumažinti nuostoliai. Šios lėšos galėtų būti panaudotos gerinant susisiekimą kitose miesto vietose.

13 ir 14-ojo maršrutų išskaidymas iš žiedinių į įprastinius leistų ne tik sumažinti nuostolius, bet ir keleivių grūstis transporto priemonėse ties centrine miesto dalimi (nes toje vietoje būtų maršrutų pabaiga).

Nacionalinės viešojo transporto keleivių asociacijos
Pirmininkas Julius Majauskas
www.nvtka.lt
| http://tinklarastis.nvtka.lt | www.facebook.com/nvtka

Aut. teisės: www.technologijos.lt
Autoriai: Julius Majauskas
(10)
(3)
(7)

Komentarai (0)