„Du kartus pažvelk, vieną kartą atleisk.“ Mokslininkai išsiaiškino, kaip formuojasi reputacija  ()

Reputacija – tai tam tikrų veiksmų rezultatas, kuris laikui bėgant gali būti atnaujinamas.


Asociatyvi nuotr.
Asociatyvi nuotr.
© WebTechExperts (Free Pixabay license) | https://pixabay.com/photos/meeting-workplace-team-office-5395615/

Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Jai taikomą modelį „du kartus pažvelk, vieną kartą atleisk“, taip pat valstybės institucijų vaidmenį formuojant asmens įvaizdį kitų akyse aprašė JAV mokslininkai.

Sprendimą bendradarbiauti su kuo nors priimame atkreipdami dėmesį į įvairias savybes.

Remiantis naujausiais tyrimais, viena iš jų gali būti potencialaus partnerio kalbos panašumas į mūsų kalbą.

Be to, darbe žmonės linkę rinktis tuos, kurie uždirba daugiau už juos, o ne mažiau.

Anksčiau reputacija mokslininkų buvo vertinama kaip dvinarė, t. y. kaip turinti dvi reikšmes.

Kaip formuojasi reputacija: pagrindiniai veiksniai ir procesai

Buvo manoma, kad asmens įvaizdis kitų akyse gali būti arba geras, arba blogas, jis remiasi ribota informacija ir turi įtakos bendradarbiavimo tikimybei tik visuomenėse, kuriose egzistuoja sudėtingos normos ir valstybinės institucijos, galinčios užtikrinti tvarką.

[Vokietija+kuponas] Mažiausia kaina istorijoje! Įspūdingos lazerinės graviravimo staklės: galima pjauti arba graviruoti daugiau nei 1000 skirtingų medžiagų (Video, „Swiitol C18 Pro“)
7045 4

Šių metų modelis už mažiausią kainą iki šiol

Specialus kuponas

Iš Vokietijos greitas ir saugus pristatymas

Pažangiausi techniniai sprendimai

Puikus daiktas DIY projektams

Išsamiau

Prinstono, Pensilvanijos ir Džono Hopkinso universitetų (visi JAV) ekspertai pristatė naują reputacijos formavimo modelį.

Jie jį pavadino „du kartus pažvelk, vieną kartą atleisk“ ir aprašė moksliniame straipsnyje, paskelbtame žurnale „Nature“.

„Ankstesniuose modeliuose buvo įprasta manyti, kad žmogaus reputaciją lemia vienas veiksmas, tačiau mes manome, kad yra dar vienas niuansas, kaip susidarome nuomonę apie žmogų. Dažnai žvelgiame į daugybę veiksmų, kuriuos žmogus atliko, ir vertiname, ar jie daugiausia geri, ar blogi“, – aiškino tyrimo autoriai.

Pasitelkę matematinio modeliavimo metodus, mokslininkai įrodė, kad jei asmuo išanalizuoja daugybę kito asmens veiksmų ir gali atleisti kai kuriuos blogus veiksmus, bendradarbiavimas nutrūks arba nenutrūks.

 

Formulė „du kartus pažvelk, vieną kartą atleisk“ nusako taisyklę, kad bent vienu iš dviejų atvejų potencialaus partnerio elgesys asmeniui turi atrodyti kompetentingas, kad sąveika prasidėtų arba tęstųsi. Priešingu atveju santykiai arba nutraukiami, arba nepradedami.

Tyrėjai pažymėjo, kad nustatytas principas veikia skirtingose visuomenėse nepriklausomai nuo jose priimtų normų.

Be to, valstybinės institucijos nėra reikalingos, kad būtų palaikomas bendradarbiavimas, dėl kurio sprendžiama remiantis reputacija.

Socialiniai ir psichologiniai mechanizmai, lemiantys reputacijos kūrimą

Straipsnio autorių nuostabai, strategijos „du kartus pažiūrėk, vieną kartą atleisk“ nepakeitė kiti elgesio būdai, pavyzdžiui, nuolatinis bendradarbiavimas, stabilus atsisakymas bendrauti, daugiau veiksmų stebėjimas ar didesnės dalies „blogų“ veiksmų atleidimas.

 

Net ir tada, kai apie potencialų partnerį buvo laisvai prieinama daug informacijos, žmonės ne visą ją panaudodavo, nors ir neapsiribodavo vienu asmens stebėjimu.

Pasak tyrėjų, atrastas reputacijos formavimo mechanizmas yra pakankamai veiksmingas ir toks paprastas, kad galėjo atsirasti žmonių visuomenėse labai seniai.

Tolesniame darbe straipsnio autoriai daugiausia dėmesio skiria žmonių sąveikai įvairiuose kontekstuose, pavyzdžiui, darbe ir asmeniniame gyvenime.

„Šios temos susijusios su įvairiomis šiuolaikinėmis socialinėmis problemomis, kai blogas privačių asmenų elgesys tampa viešai žinomas“, – pabrėžė mokslininkai.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: Mokslotaskas.lt
Mokslotaskas.lt
(2)
(1)
(1)

Komentarai ()