Kelionė iš Vilniaus į Kauną geležinkeliu per 150 metų sutrumpėjo daugiau negu du kartus (0)
Pasakojama, kad saulėtą 1860 metų rugsėjo 4-ąją, sekmadienį, Vilniaus visuomenė nuo pat ryto būriavosi toje vietoje, kur turėjo sustoti traukinys iš Dinaburgo (dabar Daugpilis, Latvija). Bezdonių stotelėje į garvežio talpas paskutinį kartą buvo pripilta vandens, į platformą prikrauta malkų, ir likusius 35 varstus (daugiau nei 37 km) jis įveikė nestodamas. Pagaliau trys ketvirčiai po vidurdienio traukinys pasirodė Vilniuje.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Tiesiant pirmąjį geležinkelį, Lietuvoje buvo pastatyta nemažai kitų statinių. Tarp jų ir visiems gerai žinomi Panerių bei Kauno tuneliai, baigti statyti 1861 metų rudenį. Pirmasis jau seniai nenaudojamas, o štai tuneliu prie Kauno važiuojame ir dabar. 1862-ųjų vasario 4 dieną pradėtas eksploatuoti tiltas per Nemuną. Tuo pačiu metu buvo pastatyti ir tiltai per Nerį, Vilnelę, Merkį.
Tais pačiais metais pastatytos ir pirmosios Lietuvoje geležinkelio stotys. Lentvario ir Virbalio stotys buvo aukščiausios klasės, Vilniaus ir Kauno – pirmos klasės, Švenčionėlių – antros klasės. Iš viso tuo metu buvo pastatyta 21 geležinkelio stotis, tarp jų – Dūkšto, Kazlų Rūdos, Varėnos, Bezdonių, Ignalinos, Marcinkonių, Pabradės, Rūdiškių, Turmanto, Valkininkų.
Iš Vilniaus į Kauną per tris valandas
Eismas geležinkelio eros pradžioje nebuvo intensyvus. Pavyzdžiui, ruožais Vilnius–Dūkštas ir Vilnius–Virbalis per parą važiuodavo tik po du keleivinius traukinius pirmyn ir atgal ir po vieną prekinį į abi puses. Vilniaus–Varšuvos kryptimi dar mažiau – dvi poros keleivinių traukinių ir viena pora prekinių traukinių per savaitę. Dar porą traukinių per parą važiavo per Daugpilį iš Vilniaus į Rygą. Geležinkelis buvo vienkelis ir tik tarp Vilniaus ir Lentvario – dvikelis.
„Greitis tuomet nebuvo didelis. Nė nepalyginsi su dabartiniu. Pavyzdžiui, traukinys iš Vilniaus į Kauną dabar nuvažiuoja kiek daugiau negu per valandą, o tada kelionė trukdavo dvi valandas 45 minutes“, – pasakojo V. Lapėnienė.
Naujoji transporto priemonė vystėsi labai sparčiai. XIX a. 7–9 dešimtmetyje mūsų šalies teritorijoje buvo pastatytos net kelios strategiškai svarbios geležinkelio linijos: Liepoja–Kaišiadorys, Lentvaris– Romnai, atšaka Radviliškis–Daugpilis. Dabartinės Lietuvos teritorijoje tuo metu buvo pastatytos dar 9 geležinkelio stotys.
„Liepojos–Romnų geležinkelis buvo statomas norint padidinti carinės Rusijos eksportą ir importą per Liepojos uostą, tačiau bėgiai ėmė driektis ir kitomis kryptimis. Jie sujungė Mažeikius ir Jelgavą (Latvija), Vilnių, Lydą, Baranovičius ir Rovną (Baltarusija), o pačioje amžiaus pabaigoje (1893–1899 metais) pradėjo kursuoti traukiniai Varėnos–Alytaus–Šeštokų–Suvalkų–Gardino ruožu. 1898 metais Šeštokuose pastatyta ir geležinkelio stotis. Iki mūsų laikų išlikusi ir 50 km ilgio Polesės geležinkelio atkarpa, kuri Lietuvos teritorijoje driekiasi nuo Vilniaus per Jašiūnus iki valstybinės sienos“, – tęsė pasakojimą V. Lapėnienė.
„Plėtojamas geležinkelių tinklas turėjo didelę įtaką Lietuvos ir kitų šalių, per kurias jis buvo nutiestas, ekonominiam gyvenimui. Tačiau plačiojo geležinkelio statyba buvo brangi, todėl 1895–1899 metais buvo pradėti tiesti 750 mm pločio vėžės geležinkeliai.
Būtent tais metais buvo nutiestas geležinkelis, kuris sujungė Panevėžį, Anykščius, Uteną, Švenčionėlius, Pastovį ir buvo pavadintas Švenčionių vardu (kituose šaltiniuose – Švenčionėlių, Panevėžio siaurukas)“, – aiškino Geležinkelių muziejaus vedėja. – Naujo amžiaus priešaušryje, 1899 metais, sujungus šį siaurąjį geležinkelį su 1873-iaisiais per Panevėžį nutiestu plačiuoju beveik 150 km ilgio Švenčionėlių–Panevėžio ruožu pradėti gabenti pirmieji kroviniai.“
Geležinkelis – politikos įkaitas
Neatsiliko ir Klaipėdos kraštas. 1872 metais pastatytas geležinkelis Klaipėda–Bajorai, o trejais metais vėliau bėgiai sujungė Klaipėdą ir Tilžę (dabar Sovietskas, Rusijos Kaliningrado sritis). Tačiau Klaipėdos uostas, priklausęs Prūsijai, dar ilgai liko nuošalyje nuo carinės Rusijos teritorijoje buvusio geležinkelių tinklo.
„Prūsija, kuri turėjo savo interesų Rusijos imperijos vakarų gubernijose, ne tik tiesė Klaipėdos krašte geležinkelį, bet ir siekė sujungti jį su Rusijos pusėje buvusiais geležinkeliais. Tačiau carinė valdžia su tuo nesutiko, – priminė V. Lapėnienė politinius valstybių žaidimus, kurie turėjo įtakos ir geležinkelių tinklo plėtrai. – Geležinkelių istorija gana tiksliai atkartoja XIX ir XX amžiaus istorinius, ekonominius ir politinius įvykius. Karai, revoliucijos ir politikų susitarimai kas kartą savaip persiuvinėjo ir Lietuvos istoriją, ir geležinkelių plėtrą.“
Įdomūs faktai
- Pirmasis traukinys į Vilnių atvyko 1860 metų rugsėjo 4 dieną.
- 1859–1862 metais Lietuvoje buvo pastatyta 21 geležinkelio stotis. Dabar jų mūsų šalyje yra 109. Geležinkelio linijose įrengtos 538 pervažos, 417 viadukų ir tiltų.
- Pirmųjų mūsų šalies teritorijoje nutiestų geležinkelių vėžės plotis buvo 1524 mm. Dabar Lietuvoje geležinkelių vėžės plotis yra 1520 mm, taip pat yra 21,8 km Europinės vėžės (1435 mm) pločio geležinkelio linijų.
- Bendras Lietuvos geležinkelių tinklo ilgis yra 1767,6 km. 122 km yra elektrifikuoti, dvikelio geležinkelio ilgis 391 km.