Titane aptiktas plastmasės gamybos komponentas (Video)  (0)

NASA kosminis aparatas „Cassini“ Saturno palydovo Titano žemutiniuose atmosferos sluoksniuose aptiko propileno. Tai bespalvės ir bekvapės dujos, priskiriamos angliavandenilių grupės alkenų klasei. Ši medžiaga Žemėje naudojama plastmasei (polipropilenui) sintetinti, ir anksčiau jos nė kartą nebuvo užfiksuota kitose Saulės sistemos planetose.

„Cassini“ tyrimų programos mokslininkų straipsnis apie propileno atradimą Titane paskelbtas žurnale „ Astrophysical Journal Letters“. Propileno atradimą Titane patvirtino infraraudonųjų spindulių spektroskopijos tyrimų rezultatai, sakoma NASA pranešime.

„Cassini“ spektrometras propileną užfiksavo 100–250 kilometrų aukštyje virš Titano paviršiaus. Didžiausia propileno dujų koncentracija šioje Titano atmosferos dalyje siekė 4,6 tūrio dalių iš milijono.

Chemikai jau anksčiau prognozavo, kad Titano atmosferoje turėtų būti propileno, nes joje esama metano ir daug kitų nedidelės molekulinės masės angliavandenilių. Veikiant Saulės šviesai, metano molekulės virsta metilo radikalais ir ima reaguoti tarpusavyje, formuodamos vis ilgesnes grandinėles iki pat keturių atomų butano. Tačiau triatomio propileno mokslininkams Titane ilgai nepavyko aptikti.

Tyrimo autoriai pabrėžia, kad propileno nebuvimo Titano atmosferoje mįslė trikdo chemikus kone 30 metų, nuo pat tos dienos, kai buvo gauti pirmieji duomenys apie jos cheminę sudėtį. Masės spektroskopų matavimai liudijo, kad propileno gali būti viršutiniuose Titano atmosferos sluoksniuose, tačiau šių duomenų nepakako tvirtoms išvadoms.

Mokslininkų teigimu, metanas ir kiti angliavandeniliai Titane atlieka tokį pat vaidmenį, kaip vanduo ir vandens garai Žemėje. Metanas kondensuojasi ir iškrenta į Titano paviršių lietaus pavidalu, o paviršiuje formuojasi angliavandenilių ežerai. Didesnės molekulinės masės junginiai iškrenta „sniego“ arba „ledo“ pavidalu.

Aut. teisės: TV3