10 įdomiausių savaitės mokslo naujienų (2018–10–22)  ()

1: Penktoji medžiagos būsena kosmose;

2: BepiColombo asmenukė;

3: Žmogiški išnykimai;

4: Kvantinė teleskopinė teleportacija;

5: Siaubingi nauji dinozaurai;

6: Putlučiai seni dinozaurai;

7: Po žeme aptikta vikingų ladja – kaip nauja;

8: Tabletė nuo ŽIV;

9: Devyndarbis anglies pluoštas;

10: Vėlesnė Pompėjos žūtis.

Visi šio ciklo įrašai

• 2018-10-22 10 įdomiausių savaitės mokslo naujienų (2018–10–22)  ()

1:
  Pirmą kartą keistoji medžiagos būsena sukurta kosmose

Vokietijos mokslininkų komanda sukūrė Bose-Einšteino kondensatą (BEK). BEK kartais vadinama penktąja medžiagos būsena – iki milijardųjų kelvino dalių atšaldytos medžiagos atomai susiburia ir ima elgtis kaip vienas – atomų kvantinės savybės gal pasireikšti makroskopiniu lygiu.
Norint tirti BEK, jį reikia paleisti iš elektromagnetinių šviesos spąstų ir laiko bandymams lieka itin mažai. Dirbant nesvarumo būsenoje, susidariusį BEK galima tirti daug ilgiau.
Tyrėjų komanda BEK sukūrė specialiu automatiniu prietaisu, kuriame rubidžio-87 atomai buvo luste. Įrenginys nedidele raketa iš šiaurinės Švedijos 2017 sausio 23 pakilo į 243 km aukštį. Per 6 laisvo kritimo minutes tyrėjai sukūrė BEK ir atliko 110 matavimų praneša komanda Nature straipsnyje

www.sciencemag.org

2:
  Link Merkurijaus skrendantis BepiColombo zondas atsiuntė pirmą nuotrauką

Praėjus dienai po pakilimo iš Prancūzijos Gvianos kosmodromo Kourou, bendros Europos ir Japonijos BepiColombo misijos zondas  pasidarė asmenukę, parodydamas išskleistus saulės elementus ir izoliuotus jutiklius.
BepiColombo šerdis – du zondai: ESA Mercury Planetary Orbiter (MPO) ir JAXA Mercury Magnetospheric Orbiter (MMO). Trečiasis komponentas, Mercury Transfer Module (MTM), palaikys šį duetą ilgoje kelionėje link artimiausiai žvaigždės skriejančios Saulės sistemos planetos>
BepiColombo į Merkurijaus orbitą turėtų patekti 2025 metų gruodį, po devynių planetinių praskridimų — vieno Žemės, dviejų Veneros ir šešių Merkurijaus. Trajektorija tokia sudėtinga, nes Merkurijaus orbitinis greitis didelis ir jis arti Saulės; norint į Merkurijų skrendančiu erdvėlaiviu pasiekti planetą ir išvengti galingos mūsų žvaigždės traukos, reikia pataikyti į adatos skylutę.

www.space.com

3:
  Bioįvairovės mažėjimas Žemėje

Žemės istorijoje buvo bent 5 masiniai išnykimai. Didžiausias, permo–triaso masinis išmirimas įvyko prieš ~250 mln. metų ir tada bioįvairovė sumažėjo 90%.
Šeštasis išmirimas (antropoceno) vyksta nuo pleistoceno pradžios (prieš ~12 tūkstančių metų), ir biologų vertinimu, pagrindinė jo priežastis – žmogaus veikla.
Bioįvairovė – ne vien rūšių skaičius Žemėje. Tai ir gyvybės medžio unikalių evoliucinių istorijų skaičius. Šios filogenetinės įvairovės nykimas tarp žinduolių – neproporcingai didelis. Įvairovę gali atkurti laikas, kai esamos rūšys išsišakoja ir sukuria naujas evoliucines istorijas. Be koordinuoto išsaugojimo, per pastaruosius 50 metų sumenkusi žinduolių įvairovė galėtų atsistatyti per milijonus metų. Tačiau suteikiant filogenetinei įvairovei pirmenybę, galėtume išgelbėti milijardus unikalios evoliucinės istorijos metų ir svarbias ekologines funkcijas, kurias šios rūšys atlieka.
Vėlyvajame pleistocene prasidėjęs neregėtas masinis išnykimas jau sunaikino daugiau nei 300 žinduolių rūšių, ir daugiau nei 2,5 milijardus metų unikalios evoliucijos istorijos.

www.pnas.org

4:
  Kvantinė teleportacija teleskopuose

Šiuo metu didžiausi interferometriniai regimųjų spindulių teleskopų masyvai užima maždaug 300 metrų skersmens erdves; didesniu atstumu darosi sudėtinga perduoti duomenis. Pasiūlytas metodas, kaip būtų galima išspręsti šią problemą: gaunamų fotonų informaciją į apdorojimo centrą.

www.universetoday.comtechnologijos.lt

5:
  Atrasta nauja įspūdingų ir galingų dinozaurų rūšis

Jei jūsų paprašytų išvardinti įvairių dinozaurų vardus, tikrai paminėtumėte visų dinozaurų karalių – Tiranozaurą Rex. Bet prieš šiam siaubūnui pasirodant, jo vietą buvo užėmęs dar vienasTyrannosauridae šeimos dinozauras –Dynamoterror dynastes. Jo pavadinimas susideda iš graikų žodžiodynamis, reiškiančio galią, ir lotynų žodžiųterror, reiškiančio siaubą. Antroji jo pavadinimo dalis – dynastes, išvertus iš graikų kalbos reiškia valdovas.

www.iflscience.comtechnologijos.lt

6:
  Naujas tiranozauro dizainas

Dailininkų ir paleontologų komanda sukūrė, savo pačių teigimu, tiksliausią T.rex dinozauro atvaizdą. Jie naudojo naujausius tyrimų duomenis. Gautas putlus žvėris lygia oda, delikačiais dilbiais ir itin žemu svorio centru. Turbūt rimčiausias naujojo darbo pokytis — tiranozauras be plunksnų. Kai kurie ekspertai tvirtina, kad T. rex nieko panašaus neturėjo.

sauriangame.squarespace.com