Sumanymas, kaitinęs konstruktorių vaizduotę: kaip buvo sukurtas laivo sraigtas? Patentuoti įrenginį bandė ne vienas  ()

Vienas amerikietis XIX a. viduryje buvo sumąstęs laivą, varomą kamščiatraukio principu. Po laivu pritvirtintame tuščiaviduriame vamzdyje turėjo suktis velenas su spiraliniu sraigtu.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Šis sraigtas tarsi būtų „įsigręžęs“ į vandenį, o iš vamzdžio lekiančios „drožlės“ stumtų laivą priešinga kryptimi. Bet nežinoma, ar bandyta šį projektą įgyvendinti.

XVIII a. viduryje šveicarų matematikas Danielis Bernoulli iškėlė mintį apie galimybę panaudoti sraigtą laive. Tą patį vėliau pakartojo anglų inžinierius Jamesas Wattas. Bet visi suklupdavo bandydami idėją įgyvendinti techniškai. Sumanymas vis labiau kaitino konstruktorių vaizduotę, kai jūrose ėmė daugėti garlaivių, varomų nepatogių mentračių.

1812 m. Vienoje 19-metis čekų kilmės jaunuolis pristatė vandens transporto varomąją jėgą – sraigto formos propelerį, įtaisytą laivo gale. Bet Josefui Resseliui prirūko pinigų technikos studijoms tęsti – jis pasirinko miškininkystę, nors savo išradimą 1826 m. lapkričio 26-ąją patentavo.

O čia tai kainos! Kinai rodo ką reiškia tikras išpardavimas: TOP 14 AliExpress bestselerių, kurie dabar dar pigiau nei kainavo šį pavasarį be PVM
2691

AliExpress kiekvieną sezoną rengia grandiozinius išpardavimus, kurių metu galima gauti tikrai gerų prekių už fantastiškai mažas kainas. Šiuo metu kaip tik prasideda paskutinė, baigiamoji vasaros išpardavimo akcija, o kai kurios kainos tokios, kad pramušė dugną.

Išsamiau

Po trejų metų iš Triesto uosto išplaukė tokių propelerių varomas laivas „Civetta“. Bet jau po 15 minučių nustojo veikti garo mašina, ir J.Resselio kūrinys, nepadaręs įspūdžio jį stebintiems laivybos bendrovių ir karo laivyno atstovams, nuėjo į užmarštį.

1836 m. laivo sraigtą patentavo anglas Francis Smithas. Netrukus pagal jo projektą pastatytas sraigtu varomas laivelis buvo sėkmingai išbandytas.

 

F.Smithas įkūrė bendrovę „Propeller Steamship Company“ ir 1836 m. britų Admiraliteto užsakymu pastatė 38 m ilgio 237 tonas sveriantį sraigtinį garlaivį „Archimedes“ su 2,1 m skersmens sraigtu. Jį suko dvi garo mašinos.

Sraigtu varomą laivą 1837 m. Temzės upėje pademonstravo ir švedų kilmės inžinierius Johnas Ericssonas. Paskui amerikiečių remiamas J.Ericssonas pastatė didesnį „Robert F.Stockton“ ir juo išplaukė į JAV, čia pastatė pirmąjį tos šalies sraigtinį karo laivą „USS Princeton“.

1845 m. įvyko lenktynės, kuriose rungėsi du britų karo laivai – sraigtu varomas „Rattler“ ir mentratinis „Alecto“. Laimėjus sraigtiniam laivui kelias naujovei tapo laisvas. Per dešimtmetį net 174-iuose Anglijos karališkojo laivyno laivuose buvo įrengti sraigtai.

 

O tikrasis laivo sraigto išradėjas J.Resselis gyvenimą baigė nusivylęs. 1852 m. britų Admiralitetas paskelbė, jog skirs premiją tam, kuris sugebės įrodyti, kad išrado laivo sraigtą. J.Resselis pareiškė apie savo autorystę, bet atsakymo negavo. Užklausus paaiškėjo, kad jo dokumentai kažkur dingo. Premija buvo padalyta penkiems anglams, o J.Resselis po penkerių metų mirė nuo vidurių šiltinės taip ir nesulaukęs savo šlovės valandos.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: Lrytas.lt
Lrytas.lt
(18)
(1)
(17)

Komentarai ()