Europos kosminė agentūra ESA pamažu stengiasi tapti nepriklausoma nuo rusiškų ir amerikietiškų kosminių laivų. Berlyne vykusiame aviacijos parodoje agentūra pristatė būsimąjį Europos pilotuojamą kosminį laivą.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia
tik entuziazmo.
Parodoje pristatytas ateities erdvėlaivio modelis (mastelis 1:1). Iš principo varikliai ir aerodinaminė konstrukcija pritaikyta iš ATV Jules Verne nepilotuojamo krovininio erdvėlaivio, kuris ne per seniausiai atliko pirmąjį sėkmingą skrydį į TKS (Tarptautinę Kosminę Stotį). Esminis planuojamas skirtumas – vietoj krovinių gabenimo sekcijų bus numatytos ekipažo kabinos. Pristatytas modelis iliustruoja esminius būsimo erdvėlaivio bruožus, nors tikrasis laivas turės mažiau erdvės – modelyje nebuvo visos reikiamos aparatūros.
Pilotuojamas ESA erdvėlaivis bus pavadintas ATV Evolution. Erdvėlaivį projektuojančios įmonės EADS Astrium atstovų teigimu, ATV Evolution bus logiška dabartinio nepilotuojamo krovininio laivo evoliucija, o esant pakankamam finansavimui, į orbitą jis galės pakilti jau ateinantį dešimtmetį.
Pagrindines investicijas ESA agentūrai suteikia Vokietija, Prancūzija ir Italija – visos šios valstybės išreiškė susidomėjimą pilotuojamo erdvėlaivio kūrimu. Tai gana logiška pozicija, juk dabar europiečiai į kosmosą gali pakilti tik su JAV arba Rusijos erdvėlaiviais.
Projektuotojai garantuoja, jog galutinė erdvėlaivio kaina turėtų būti „protinga“ ir siūlo projektą skaidyti į dvi dalis – pirmiausia reiktų patobulinti dabartinį ATV erdvėlaivį taip, kad jis sugebėtų pats sugrįžti į Žemę, nešdamas bent jau krovinius. Kol kas jis to nesugeba. Naujasis krovinis erdvėlaivis to paties ATV pagrindu bus vadinamas Large Cargo Return. Šis etapas naudingas ne tik dėl tolesnių projektavimo darbų, bet dar ir dėl to, jog nuo 2010 metų bus nutraukti JAV šatlų skrydžiai ir į kosmosą galės skraidinti tik Rusijos erdvėlaiviai. ESA atstovai planuoja, jog naujasis krovinis erdvėlaivis, galėsiantis sugrįžti į Žemę, bus paleistas 2013 metais ir kainuos „žymiai mažiau nei milijardą eurų“.
Antrame projektavimo etape teks Large Cargo Return patobulinti taip, kad jame tiltų 3 žmonių ekipažas. Planuojama, jog toks erdvėlaivis bus pagamintas apie 2017 metus, o visi darbai kainuos apie kelis milijardus eurų.
Priminsime, jog lygiagrečiai šiam projektui, ESA kartu su Rusijos kosmoso agentūra vykdo kitą projektą, kurio tikslas sukurti naują pilotuojamą kosminę transporto sistemą CSTS – erdvėlaivius, galinčius skraidinti žymiai didesnius krovinių kiekius nei dabartiniai „Sojuz“. Tačiau tokiems erdvėlaiviams reikės galingesnių raketų nešėjų, tad suminiai projekto kaštai bus daug didesni nei EADS Astrium projektas.