Sėkmingus antžeminius testus praėjo privačios kompanijos raketa „Falcon 9“ (1)
JAV privati kompanija SpaceX vėl turi kuo pasigirti – šį sykį sėkmingu raketos „Falcon 9“ pirmosios pakopos antžeminiu bandymu. Sėkmingas „Falcon 9“ raketos kūrimas yra svarbus ne tik SpaceX kompanijai plėtojant perspektyvinius planus, bet ir NASA agentūrai, kuriai tai gali būti puiki alternatyva pasiekti TKS po 2010 metų.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Tiesa sakant, „Falcon 9“ galimybė nuskristi į TKS yra viena svarbiausių priežasčių, kodėl SpaceX kompanijos tyrimai ir jų eiga sekami su didžiuliu susidomėjimu. Ir nieko tame keisto – dabartiniai NASA daugkartinio naudojimo erdvėlaiviai į kosmosą skraidys iki 2010 metų. Vėliau pakelti žmogų į orbitą pajėgs tik Rusijos erdvėlaiviai – NASA projektuojamas erdvėlaivis „Orion“ bus baigtas nebent 2014-2015 metais.
Tokia situacija NASA agentūrai yra labai sudėtinga – juk orbitoje kaip tik bus baigta įrengti TKS (Tarptautinė Kosminė Stotis) ir jos aptarnavimas reguliarių skrydžių pagalba bus privalomas. Štai kodėl SpaceX kompanijos pažadai sukurti alternatyvų erdvėlaivį Dragon, galėsiantį nuskristi net iki TKS yra tokie svarbūs ne tik JAV vyriausybei, bet ir Rusijai. Tik vieniems tai reiškia pinigų investavimą į savo valstybės kompanijas, kitiems – potencialių lėšų „nuplaukimą“.
Į orbitą Dragon erdvėlaivį skraidins raketa nešėja raketos „Falcon 9“. Kol kas ji yra kūrimo stadijoje, tačiau sėkmingi tarpiniai bandymų rezultatai nuteikia optimistiškai. Pirmasis testinis raketos skrydis visai ne už kalnų – jis numatytas 2009 metų pirmąjį ketvirtį. Jau pirmųjų skrydžių metu SpaceX planuoja į orbitą iškelti palydovus – gal kompanija kiek ir rizikuoja be ilgalaikių bandymų skraidinti brangų krovinį, tačiau vargu ar yra alternatyvos – projektavimo lėšos yra milžiniškos ir jas reikia bent kažkaip padengti.
Jeigu viskas seksis gerai, jau 2009 metų vasarą į orbitą pakils ir pats erdvėlaivis Dragon.
Kiek šie planai realūs? Reikia prisiminti, jog po eilės nepavykusių bandymų, SpaceX šį rudenį jau nuskraidino į orbitą pirmąją savo raketą - „Falcon 1“. Tai savotiškas dabartinės dvipakopės raketos „mažasis broliukas“, turintis tik vieną pakopą. Tačiau sėkmingas jos skrydis atvertė naują puslapį privačių kosmoso kompanijų istorijoje. Be to, „Falcon 9“ turės tuos pačius raketinius variklius, pavadintus Merlin, kaip ir „Falcon 1“. Tiesa, „Falcon 1“ į orbitą pakėlė tik vienas toks variklis, o „Falcon 9“ jų turės 9 jau pirmoje pakopoje. Antrojoje raketos pakopoje numatytas dar vienas Merlin variklis. Taigi, iš viso raketa nešėja turės 10 raketinių variklių ir galės į orbitą pakelti 12,5 tonų krovinį.
„Falcon 9“ raketiniai varikliai buvo testuojami ir anksčiau, tačiau dabar inžinieriai specialiame stende išbandė visos pirmos pakopos skrydžio imitaciją. Visi 9 raketiniai varikliai veikė 160 sekundžių, po to du varikliai buvo išjungti (taip buvo modeliuojamas traukos sumažėjimas senkant kurui), o likę 7 veikė dar 18 sekundžių. Bendra pirmos pakopos sukuriama trauka pasiekė 388 tonas.
Testas parodė, jog Merlin sugeba sėkmingai dirbti net ir užgesus kaimyniniams varikliams. Tokia situacija gali nutikti avarijų metu, sugedus kai kuriems reaktyviniams varikliams.
Prie to pačio galite paskaityti apie dar tolimesnius SpaceX planus – Dragon erdvėlaivio pagrindu sukurti daugkartinę mokslinę laboratoriją DragonLab.