Automobilių gamintojai lenktynėse: išbandytos technologijos iš trasų persikelia į gatves ()
Didysis autosportas jau seniai tapo automobilių gamintojų žaidimų aikštele, tik po žodžiu „žaidimų“ čia slepiasi gerokai daugiau, nei gali pasirodyti iš pirmo žvilgsnio. Norėdami puikiai pasirodyti lenktynėse, gamintojai turi ne tik rasti talentingiausius vairuotojus ir suburti stiprią komandą, bet ir pagaminti pačią geriausią techniką.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Čia gimę sprendimai neretai vėliau perkeliami į gatvėmis riedančius automobilius. Antrą priežastį, kuri yra glaudžiai susijusi su pirmąja, taikliai apibūdina dešimtmečius skaičiuojanti sparnuota frazė „laimėk sekmadienį – parduok pirmadienį“.
Apčiuopiama nauda
Keliuose vis dažniau siuvant elektromobiliams, tylesnės tampa ir lenktynių trasos, tačiau anksčiau išvardyti principai niekur nedingsta. Štai, pavyzdžiui, legendinių itališkų „Maserati“ automobilių gamintojas visai neseniai pristatė savo pirmąjį elektromobilį ir kartu pranešė dalyvausiantis „ABB FIA Formula-E“ lenktynių serijoje.
Dalyvavimas šioje serijoje gamintojams yra toli gražu ne vien pramoga, bet ir apčiuopiamą naudą atnešantis užsiėmimas. Tiesa, tai lyg užsuktas ratas – norint laimėti, reikia brangiai kainuojančių inovacijų ir tyrimų, o tam, kad, būtų pinigų šiems procesams, reikalinga gera reklama. Gera reklama būna tada, kai lenktynėse išplėšiamos geros pozicijos.
Nors viskas, atrodytų, skamba logiškai, su pastaruoju teiginiu ne iki galo sutinka Gytis Burauskas, „INK Agency“ integruotos komunikacijos agentūros strategas. Jis sako, kad dalyvavimas lenktynėse yra ir rinkodaros žingsnis, mat tai puiki platforma atkreipti motosporto mėgėjų dėmesį ir pademonstruoti savo produktų pažangą. Pergalės nėra svarbiausias kriterijus.
„Šiuo atveju, regis, svarbiau ne tiesiog laimėti lenktynes, o supažindinti auditoriją su naujovėmis ir parodyti, kokias pažangiausias elektromobilių sporto technologijas gamintojas perkelia į gatves“, – įsitikinęs G. Burauskas.
Pašnekovas pasakoja, kad toks būdas atskleisti savo patobulintų gaminių pranašumus būdingas ne vien automobilių rinkai: „Pirma į galvą šovusi mintis – „GoPro“, nes jie nuolat remia ekstremalias rungtynes ir (ar) bendruomenę. Taip jie parodo ne tik savo „R&D“ ir kamerų galimybes (užfiksuoti sulėtintus aukštos kokybės vaizdus ar gebėjimą veikti ekstremaliomis situacijomis), bet ir aktyviai įtraukia savo tikslinę auditoriją bei darosi reklamą.“
Kartu su žinomumu – didžiulės inovacijos
„ABB FIA Formula E“ lenktynių serija dažnai vadinama ateities „Formule 1“, mat tiek vienose, tiek kitose varžybose naudojamos pačios pažangiausios technologijos. Po kurio laiko jos atsiranda ir gatvėse važinėjančiose transporto priemonėse.
Jau devintus metus vykstančiose elektrinių formulių lenktynėse startuojantis italų gamintojas „Maserati“ pratęs savo istorijoje giliai įrėžtus įrašus iš lenktynių trasų – pirmą kartą jo modelis „Tipo 26“ prie starto linijos pasirodė dar 1926 metais. Tuomet „Targa Florio“ lenktynėse Alfieri Maserati, įmonės antrasis steigėjas ir užkietėjęs lenktynininkas, finišavo pirmas savo klasėje.
„Tipo Folgore“ bolidas jau debiutavo pirmosiose šio sezono elektrinių formulių lenktynėse Meksikoje ir rodė neįtikėtinus technologinius pasiekimus. Priekyje sumontuotas 335 AG, gale – 470 AG elektros motoras bolidui padeda išvystyti didesnį nei 320 km/val. greitį, o jėgainių efektyvumas siekia maždaug 95 procentus. Palyginkime – geriausių vidaus degimo variklių efektyvumas tėra apie 40 procentų.
Bene įspūdingiausios technologijos, diegiamos šiame bolide, yra susijusios su baterijų krovimu – lenktynių metu bateriją įkrauti galima net 600 kW galingumu – tai daugiau nei dvigubai ar net trigubai viršija greičiausius įkrovimo pajėgumus, prieinamus įprastiems, gatvėmis važinėjantiems elektromobiliams.
Trečiosios kartos „Formula-E“ bolidai, kaip antai „Maserati Tipo Folgore“, neturi įprastų hidraulinių galinių stabdžių – šį darbą atlieka elektros motorų regeneracijos funkcija, pasiekiant net 600 kW galią. Net 40 procentų naudojamos galios trasoje gali būti sukurta stabdymo metu, o dėl sumažėjusios bendrosios masės pagerėja valdymo bei našumo savybės.
Išbandytos technologijos perkeliamos į kelius
Šių lenktynių organizatoriai teigia, kad, gamindami plačiajai masei skirtus automobilius, lenktynių trasose įgytą patirtį jau pritaikė tokie gamintojai kaip „Nissan“ ar „Jaguar“. Į prabangių elektromobilių rinką bei šias lenktynes įžengę „Maserati“ taip pat neslepia, jog pagrindinis lenktynių tikslas yra ištobulinti ir perkelti šias technologijas į elektromobilius, kuriuos galės vairuoti šios markės gerbėjai.
Štai jau pristatytas elektrinis dviduris „GranTurismo Folgore“ išvysto 750 AG ir net 1 350 Nm sukimo momentą, o viena įkrova gali įveikti 450 kilometrų. Elektrinė vairuotojų pamėgto krosoverio „Grecale“ versija bus gaminama su daugiau nei 500 AG ir 800 Nm pasiekiančiais varikliais bei talpia, net 105 kWh baterija.
„Pats dalyvavimas renginiuose tikrai padidina prekių ženklo matomumą ir sukuria progas pademonstruoti automobilių sporto mėgėjams savo produktų plėtros rezultatus. Ar pirkėjams tai svarbu, vienareikšmiškai atsakyti sunku. Reikėtų remtis tokių pirkėjų tyrimais ir apskritai įsivertinti, ar būtent motosporto aistruoliai perka konkretaus prekių ženklo „premium“ kategorijos automobilius. Atsakymą rasti padės auditorijos pažinimas“, – apibendrina G. Burauskas.