„Rally Žemaitija 2023“. N5 technikos proveržis  ()

Šiųmetinis ralio čempionatas dar tik įsibėgėja, bet jau dabar aišku, kad mažiausiai vienas dalykas pateks į Lietuvos automobilių sporto istoriją. Pirmą kartą jame startuojančių klasikinių „Mitsubishi Lancer EVO“ ir „Subaru Impreza“ bolidų trasose matysime mažiau nei N5 klasės automobilių. Štai kas lėmė tokias technikos rokiruotes.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

„Rally Žemaitija 2023“ iššūkiams besiruošiantys pilotai, per savo sportinę karjerą turėję daugybę progų pažinti pačią įvairiausią kovinę techniką tikina, kad permainas paskatino natūralios priežastys. Net naujausios „Mitsubishi Lancer EVO“ ir „Subaru Impreza“ versijos yra pasenusios tiek morališkai, tiek fiziškai, todėl šių automobilių atsarginės detalės jau kuris laikas tapusios deficitu. Tuo tarpu N5 modelių pasiūla auga, eksploatacijos kaštai mažėja, o vertinant per vairuotojišką prizmę – valdymo ypatumus, stabdymo efektyvumą, pakabos darbą ir pan. dalykus – jie visa galva aukščiau nei „senukai“.

Eugenijus Sladkevičius, ilgą laiką lenktyniavęs „Mitsubishi Lancer EVO“, o vėliau išbandęs prototipą „Mitsubishi Mirage“, šį sezoną pradėjo prie visiškai naujo „Škoda Fabia N5+“ vairo.

„Pagrindinis N5 automobilių koziris – už tokius pat ar netgi mažesnius pinigus, nei reikdavo  „Mitsubishi EVO“ paruošimui, gauni mašiną, kuri savo charakteristikomis labai artima tarptautinę homologaciją turinčiam R5. Analizuodami telemetrijos duomenis pastebėjome, kad praėjus 12 sekundžių po starto (iš esmės priartėjus prie maksimalaus greičio), N5+ atsilieka nuo daugiau nei dvigubai brangesnio R5 viso labo per korpusą. T. y. nepaisant truputį silpnesnio variklio, šis aparatas leidžia kovoti dėl aukštų pozicijų bendroje įskaitoje“, – įspūdžiais dalijasi E. Sladkevičius.

Patyręs ralio meistras teigia buvęs itin maloniai nustebintas stabdžių sistemos darbu, kai stabdymo taškus arčiau posūkio turėjo „perstumti“ daugiau nei dviem sekundėm arba maždaug 30 metrų lyginant su tuo, kaip būdavo priverstas daryti lenktyniaujant su „Mitsubishi EVO“. Antras komplimentų nusipelnanti dalykas – itin tiksliai veikiantis vairo mechanizmas bei pakabos darbas.

„Jau po pirmųjų testų ir varžybų šturmas pastebėjo pamiršęs, kad turi bėdų su stuburu – net aštriausius tramplinus įveikiant maksimaliu įmanomu greičiu, leidžiantis smūgiai buvo beveik nejuntami“, – pasakoja E. Sladkevičius.

 

Bene vienintelis N5 trūkumas – važiuojant lenktyniniu režimu išlendančios agregatų patikimumo problemos. Tačiau tokių dalykų neišvengia net didieji sportinės technikos gamintojai, todėl N5 įsigiję sportininkai priversti atidžiau ruoštis startams ar patys imtis tam tikrų automobilio tobulinimo gudrybių.

„Kai gavom saviškę „Škoda Fabia N5+“ su komandos vyrais juokavom, kad ji surinkta beveik taip „kruopščiai“, kaip sovietmečiu būdavo surenkami „Moskvičiai“. Reikia patiems patikrinti viską, o kai kurias smulkmenas pakeisti. Tarkim pasirūpinti, kad aušinimo žarnos nesiliestų prie kėbulo. Automobilį pagaminusiems ispanams tai kažkodėl atrodė „normalu“, – atvirauja E. Sladkevičius.

Dar vienas didžiulis N5 privalumas – atsarginių detalių kainos. Nemažai detalių kainuoja tiek pat, kiek ir kasdienių mašinų agregatai. Nuomojantis tokį automobilį lenktynėms skaičiuojama, kad vieno „greito“ kilometro kaina nesiekia 50 eurų. Palyginimui – R5 atsieitų beveik triskart daugiau.

 

Pirmasis, dar 2018-aisiais, ispanišką N5 į mūsų šalį atgabenęs ir daugiausiai prie šios klasės atsiradimo Lietuvos ralio čempionate prisidėjęs Martynas Samsonas prognozuoja, kad artimiausiu metu starte rikiuosis bent aštuoni tokie automobiliai.

„Jau esame nemažas, „džentelmenų“ kolektyvas, kurie sutaria, sutinka ir nori turėti konkurencingą klasę bei patikimą automobilį, maksimaliai panašų į šiuolaikines R5 ralio mašinas. Sutariame, jog ribosime galingumą, maksimalų turbo slėgį, maksimalias apsukas. Kontroliuosime, kad visi laikytųsi taisyklių. Kiekvienose varžybose turėsime atskirą, didelį atsarginių N5 dalių sandėlį visiems klasės dalyviams“, – pristatydamas šią iniciatyvą portalui ralio-savaite.lt kalbėjo Martynas.

LASF ralio komiteto pirmininkas Darius Šileikis, komentuodamas permainas Lietuvos ralio technikos parke, taip pat pasidžiaugė atsirandančiomis naujomis galimybėmis sportininkams ir kokybišku reginiu žiūrovams.

 

„Nors N5 turi tik nacionalinę homologaciją, kuri be mūsų šalies dar yra patvirtina Ispanijoje, Portugalijoje, Italijoje, Suomijoje ir poroje Pietų Amerikos valstybių, todėl negalėtų būti visateisiais Europos ralio čempionato dalyviais, visgi tai svarbus žingsnis mažinant profesionalaus automobilių sporto kainą ir didinat jo prieinamumą. Jei R5 kainuoja apie 260 tūkst. eurų, tai naują N5 galima įsigyti už 130 tūkst., o naudotą – už 90 ar net 65 tūkst. eurų“, – akcentuoja D. Šileikis.

RMC („Roberto Mendez Competition“) įmonėje Ispanijos šiaurėje pagamintas N5 automobilis su 33mm – 34mm turbo restriktoriumi ir maksimaliu turbo slėgiu 1,5 bar, generuoja apie 310 AG ir 490 Nm maksimalų sukimo momentą. N5+ turi maždaug 40 AG ir 60 Nm galingesnį jėgos agregatą.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: www.technologijos.lt
(1)
(1)
(0)

Komentarai ()

Susijusios žymos: