Automobiliai ir jų apdovanojimai – tuščios kalbos ar kokybės ženklas? ()
Saugiausias, greičiausias, gražiausias – aukščiausiojo laipsnio būdvardžiai, taip mėgstami gamintojų ar pardavėjų, norinčių apibūdinti savo sukurtus ar parduodamus produktus. Tiesa, dažniausiai šie būdvardžiai vartojami ne dėl to, kad taip buvo sugalvota, o todėl, kad kažkam pavyko tą įrodyti. Štai greičiausiu automobiliu bus išrinktas tik toks, kuriam pavyks įveikti trasą per rekordinį laiką. Taip pat yra ne vienas mokslu ir eksperimentais paremtas būdas nustatyti saugiausiąjį, o kaip dėl gražiausio?
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Prilyginami dizaino „Oskarams“
Daugelis puikiai žino posakį, kad dėl grožio nesiginčijama. Ir tikrai – iš pirmo žvilgsnio gali pasirodyti, jog apie išvaizdą objektyviai kalbėti kone neįmanoma, tačiau plačiąja prasme dizainas yra toli gražu ne tik meno sritis, tad jis gali būti vertinamas objektyviai. Vienas garsiausių tokių vertinimų – „RedDot“ konkursas, dėl kurio apdovanojimų varžosi daugelio sričių specialistai.
„Heima Architects“ studijos architektas Povilas Daugis pasakoja, kad pasaulyje yra daug įvairių konkursų, tačiau „RedDot“ laikomas vienu prestižiškiausių. Šie apdovanojimai, pašnekovo teigimu, dizaino pasaulyje yra bene vieni labiausiai vertinamų bei dažnai netgi lyginami su dizaino „Oskarais“.
„Dizaino konkursų yra galybė, tačiau kai kurie jų panašesni į verslą – susimoki pinigų, gauni medalį ir mojuoji juo visur, kur gali. Tačiau tokiu medaliu sužavėsi nebent nenusimanantį klientą. Todėl ir paties renginio reputacija yra svarbi. Jei kalbame apie vertinamus apdovanojimus, kaip antai „RedDot“, jie visų pirma reikšmingi produktą kuriančiai komandai.
Bet koks laimėjimas yra tos srities profesionalų, kolegų pripažinimas. Esame gavę ne vieną interjero dizaino apdovanojimą, o šiemet vienas iš mūsų projektų pelnė prizą Nacionaliniame architektūros konkurse gyvenamosios architektūros kategorijoje. Tai labai svarus įvertinimas būtent dėl tos priežasties, kad savo nuomonę apie mūsų darbą išreiškė ne tik jo naudotojai, bet ir architektūros profesionalai“, – kalba P. Daugis.
Svarbu ne tik patraukli išvaizda
Architekto žodžius taip pat patvirtina „Kia Europe“ produktų ir rinkodaros viceprezidentas Sjoerdas Knippingas, besidžiaugdamas, kad jų kūrinys, įkraunamasis hibridinis modelis „Kia Niro“ sužibėjo „RedDot“ produktų dizaino kategorijoje. Bendrovės atstovas neslepia, jog šis pasiekimas jo komandai labai svarbus.
„Šis pripažinimas liudija sunkų mūsų projektavimo ir inžinierių komandų darbą, taip pat mūsų dizaino filosofijos „Opposites United“ (angl. sujungtos priešingybės) pergalę. Džiaugiamės, kad už pastangas esame pagerbti apdovanojimu, ir tikimės, jog galėsime toliau plėsti automobilių dizaino ribas“, – teigia S. Knippingas.
Beje, kiekvienas apdovanojimas paskelbiamas su jį skyrusios organizacijos komentaru. Jame pažymimos pagrindinės produkto savybės, dėl kurių jis pelnė vertintojų simpatijas. Štai jau minėto „Kia Niro“ dizaineriams, anot žiuri, pavyko perteikti kūrybišką ir kartu formalų požiūrį. Tai įrodo, kad, vadovaujantis prekių ženklo dizaino filosofija, iš pažiūros prieštaringi racionalių ir emocinių elementų tikslai buvo išradingai sujungti.
Svarbu pažymėti, jog vertinant dizainą labai svarbus ir jo funkcionalumas. Komisija paminėjo galinį automobilio statramstį dėl jo akį traukiančio silueto ir dėl nepastebimai suprojektuotų aerodinaminių tunelių, kurie padeda sumažinti oro turbulenciją už automobilio jam važiuojant ir taip mažina energijos sąnaudas.
Apdovanojimai ateina, kai kuriama žmonėms
Architektas P. Daugis įsitikinęs, jog sukurti gerą produktą šiais laikais nėra sudėtinga, tačiau, norint sulaukti visuomenės pripažinimo, o juo labiau – profesionalų įvertinimų – tenka pasistengti.
„Kai rinka tokia pilna produktų, manau, nėra sunku sukurti kažką gero. Užtenka pasistengti, įdėti širdies, aistros ir tu jau virš viso šlamšto. Tačiau sunku būti pastebėtam ir sulaukti teigiamo visuomenės vertinimo. Yra daug puikių automobilių, produktų ir architektūros. Dažniausiai tie kūriniai ir puikuojasi konkursų nominantų sąrašuose, o laimėti pavyksta tik geriausiems. Todėl galima sakyti, kad pelnyti apdovanojimą sunkiau“, – dėsto pašnekovas.
Ne vieną įstabų projektą sukūręs P. Daugis neslepia, jog gamintojai ne veltui didžiuojasi gavę aukščiausio lygio apdovanojimus, mat tai tam tikras kokybiško dizaino garantas, įrodymas, kad produktas yra vertas dėmesio. Verta ir vėl prisiminti, jog geras dizainas neapsiriboja vien išvaizda.
Štai praėjusiais metais „RedDot“ konkurse geriausio iš geriausių titulą iškovojęs elektrinis „Kia EV6“ automobilis šalia išskirtinio dizaino buvo giriamas ir už naująją E-GMP platformą, ant kurios jis pagamintas, bei už tai, kad įtikinamai įkūnija prekių ženklo paradigmos pokytį ir rodo, jog elektrinis mobilumas yra įdomus ir smagus. Taigi, vertinamas net gaminio poveikis visai industrijai ar jos įvaizdžiui.
Akivaizdu, kad norint gauti apdovanojimą, neužtenka nupiešti produkto brėžinio, nesvarbu, ar tai bus garsiakalbis, žiebtuvėlis, monitorius ar automobilis. Tam antrina ir P. Daugis sakydamas, jog pirmiausia kūrėjui derėtų galvoti apie tai, kam yra skirtas jo kuriamas produktas.
„Nemanau, kad kūrėjas turėtų kurti produktą konkursui. Norėčiau tikėti, kad visi kūrėjai pagrindinį dėmesį skiria produkto naudotojui, pirkėjui, galvoja apie jo poreikius ir kaip padaryti dar geriau. Jeigu pavyksta sukurti produktą, kuris yra geras visomis prasmėmis – funkcionalumu, estetika ir visais kitais kriterijais, įvertinimas dažniausiai ateina pats.
Todėl negalėčiau pasakyti, kad apdovanojimas reiškia, jog gamintojas įdėjo daugiau dėmesio, nes siekė pripažinimo. Apdovanojimas veikiau yra ženklas, kad gamintojui pavyko sukurti kažką, kas padarė įspūdį ir kitiems kūrėjams“, – reziumuoja jis.