„Jie tiesiog išsilydo...“ Užvedimo laidai. Kaip išrinkti patikimus ()
Žiemą, esant itin žemai temperatūrai, dažnai rytais nepavyksta užvesti automobilio. Tokioje situacijoje vienintelė išeitis – panaudoti išorinį srovės šaltinį. Kad pavyktų tai padaryti, reikia turėti užvedimo laidus.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Kiekvienas vairuotojas tikriausiai žino, kaip atrodo užvedimo laidai. Tai du kabeliai, dažniausiai raudonos ir juodos spalvos, su gnybtais galuose. Tačiau renkantis laidus reikia atkreipti dėmesį, iš ko ir kaip jie pagaminti.
Ką svarbu žinoti apie užvedimo laidus?
„Inter Cars Lietuva“ Produktų grupės specialistas Aurimas Andzelevičius teigia, kad renkantis užvedimo laidus vertėtų atkreipti dėmesį į visus parametrus, nes jie turi daug įtakos srovės pralaidumui, o tai yra itin svarbu. Galima rasti laidų, kurie gali atlaikyti 100 amperų srovę.
„Vis dėlto benzininiam varikliui paleisti to nepakaks, jau nekalbant apie dyzelinį. Ekstremaliais atvejais jie gali neatlaikyti bandymo užvesti variklį ir tiesiog išsilydys. Dėl to rekomenduojama rinktis laidus, kurių gamintojas nurodo, kad jie gali atlaikyti 400–600 amperų arba stipresnę srovę. Naudinga informacija yra ant akumuliatoriaus nurodomas užvedimo srovės stiprumas“, – sako A. Andzelevičius.
Kaip atpažinti kokybiškus laidus? Visų pirma jie yra pagaminti iš storos vario vielos, kuri užtikrina tinkamą srovės pralaidumą net ekstremaliomis sąlygomis. Nekreipkite dėmesio į izoliacijos storį, tačiau būtinai patikrinkite, kokio skersmens šerdis yra po viršutiniu sluoksniu, – tai galima pastebėti laido sujungimo su gnybtu vietoje.
Kaip patikrinti laidų kokybę?
Pirmiausia reikėtų patikrinti, ar kabeliai yra pagaminti tinkamai, t. y. ar varinis laidas yra gerai užspaustas gnybtų tvirtinimo vietose. Taip pat būtina patikrinti pačius gnybtus. Gnybtai, kuriais prie akumuliatoriaus tvirtinami laidai, privalo turėti gana stiprias spyruokles, kad tinkamai priglustų prie tvirtinimo vietos, o susilietimo su gnybtais paviršius turi būti kuo didesnis.
„Visa tai užtikrins mažesnius įtampos kritimus. Jei turite automobilį su benzininiu varikliu, visiškai pakaks kabelių, kurių pjūvis yra 16 mm², dyzelinio variklio arba ilgesnių nei 3 m ilgio kabelių skerspjūvis turėtų siekti 25 mm² arba 35 mm². Būtina atsiminti, kad kuo ilgesnis kabelis, tuo varža yra didesnė, atitinkamai didesni ir srovės nuostoliai. Taigi, kokio ilgio turi būti kabeliai? 2,5–3 m ilgio laidų pakaks dviejų lengvųjų arba komercinių automobilių akumuliatoriams sujungti“, – aiškina A. Andzelevičius.
Tinkamas laidų prijungimas
Pradėkite nuo raudonojo (vadinamojo pliusinio) kabelio prijungimo prie teigiamo automobilio akumuliatoriaus poliaus. Po to šį veiksmą pakartokite transporto priemonėje, kuri neužsivedė. Taip pat privalote atsiminti, kad gnybtai turi būti užspausti ant kuo didesnio akumuliatoriaus gnybtų paviršiaus, siekiant išvengti nuostolių įkrovimo metu.
„Antrame etape imkitės juodojo kabelio (minusinio). Pradėkite nuo jo prijungimo prie akumuliatoriaus, iš kurio imsite srovę. Svarbiausia – neprijungti antro galo prie neužsivedusios transporto priemonės akumuliatoriaus, nes toks veiksmas gali sukelti kibirkščiavimą, kuris uždegs dujas, išsiskiriančias iš įkraunamo akumuliatoriaus“, – pabrėžia A. Andzelevičius.
Rekomenduojama prijungti gnybtą prie transporto priemonės masės, geriausia – prie kokio nors metalinio elemento po variklio gaubtu, pavyzdžiui, prie variklio tvirtinimo arba prie variklio bloko. Kiekviename automobilyje privaloma surasti tokią saugią vietą. Taip pat būkite atsargūs ir nepalieskite kabelio antgaliu kitų elementų – tai gali sukelti trumpą jungimą ir pažeisti automobilio elektros instaliaciją. Nepatariama ir prijunginėti minusinio kabelio prie neužsivedusios transporto priemonės kėbulo, nes taip galima apgadinti dažus.
„Tinkamai prijungę laidus, užveskite davėjo automobilį ir apie 5–15 min. palaukite, kol akumuliatorius gavėjo automobilyje įsikraus. Po įkrovimo išjunkite variklį davėjo automobilyje ir tik tuomet bandykite užvesti kitą automobilį. Tai turėtų pavykti, nes akumuliatorius buvo įkrautas, papildomai vis dar yra prijungtas pilnas davėjo akumuliatorius“, – teigia A. Andzelevičius.
Užvedę gavėjo automobilio variklį, atjunkite kabelius atvirkštine tvarka: iš pradžių – minusinį automobilyje, kurį užvedėte, po to – kitą kabelio galą nuo davėjo akumuliatoriaus. Tokiu pat eiliškumu atsekite ir raudonąjį kabelį. Uždėkite akumuliatorių dangčius ir užbaikite „reanimacijos“ procesą. Būtina atsiminti, kad šiuolaikiniuose automobiliuose elektronika yra sudėtingesnė ir jiems reikia gerokai daugiau srovės.