Žiemą padarius šias klaidas elektromobilio gyvenimas sutrumpėja: ekspertai pataria, kaip jų išvengti (2)
Ši žiema prie elektromobilio vairo kai kuriems – pirmoji: vien per pirmąjį 2023 metų pusmetį užregistruoti 1009 elektra varomi automobiliai, tai beveik dukart daugiau nei tuo pačiu laikotarpiu pernai. Net ir ne pirmus metus važinėjantys elektromobiliais atšalus orams padaro kritinių klaidų, kurios gali sutrumpinti transporto priemonės gyvenimą. Ekspertai dalijasi patarimais, kaip tokių klaidų išvengti.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Daugiau panašumų, bet yra ir skirtumų
Elektromobilių naudojimas šaltojo sezono metu vis dar kelia nemažai nerimo, kurį sustiprina istorijos, jog elektromobiliu žiemą nepavyksta nuvažiuoti ilgų atstumų, nes baterija nuo šalčio žaibiškai išsikrauna. Iš tiesų, šaltasis sezonas elektromobiliams – joks iššūkis, jei vairuotojas žino, kaip tinkamai juo naudotis ir kokių klaidų nedaryti.
Pavyzdžiui, dažnas elektromobilio vairuotojas nustemba pastebėjęs, jog žiemą elektromobiliu gali nuvažiuoti net iki 40 proc. trumpesnį atstumą nei šiltuoju metų laiku. Kad taip nenutiktų svarbu energiją naudoti racionaliai ir sumažinti salono šildymą.
„Žiemą elektromobiliu nuvažiuojamas atstumas neišvengiamai sumažėja. Taip yra dėl to, jog dalis elektros energijos iš baterijos konvertuojama į šilumą salonui šildyti. Dalis energijos naudojama baterijai pašildyti, nors ji gerokai mažesnė, ir naudojama tik esant neigiamai oro temperatūrai. Elektros energijos sąnaudų padidėjimą dėl salono šildymo žiemą galima sumažinti, jeigu elektromobilyje įmontuotas šilumos siurblys, kuris elektros energiją į šilumą konvertuoja efektyviau nei standartinis šildymo elementas. Rekomenduojama vengti perjunginėti klimato reguliavimo režimus, dažnai keisti palaikomą temperatūrą ar intensyvumą, nes tai, tikėtina, nesumažins energijos sąnaudų, o salono klimato reguliavimo sistemai dirbant nutrūkstamais režimais energijos gali būti iššvaistyta dar daugiau“, – komentavo Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VILNIUS TECH) Automobilių inžinerijos katedros profesorius doc. dr. Vidas Žuraulis.
Jeigu važiuojama be keleivių, pašnekovas patarė atjungti arba sumažinti šildymą automobilio gale, puikus sprendimas – sėdynių ir vairaračio šildymo funkcijos. Dar vienas patarimas – saloną pašildyti, kol elektromobilis stovi ir yra įkraunamas. Tokiu atveju pradėjus kelionę automobilio salonas jau bus sušildytas, kas aktualu itin žvarbaus klimato sąlygomis, baterijos temperatūra taip pat pasiekusi darbinį lygį, ir energija pradėjus važiuoti bus naudojama tik temperatūrai palaikyti.
Pašnekovas priminė, jog žiemą, kaip ir vasarą, galioja tie patys efektyvaus važiavimo elektromobiliu principai – nepiktnaudžiavimas sparčiu įsibėgėjimu ir ypač – maksimaliu, nors ir leistinu, greičiu.
„Nors elektromobilis, lyginant su vidaus degimo varikliu varomais automobiliais, turi daugiau panašumų nei skirtumų, skirtumus svarbu žinoti ir įvertinti. Būtent todėl esame sukūrę elektromobiliams pritaikytą kasko, kurį nuolat tobuliname, atsižvelgdami į poreikius. Pavyzdžiui, jei pasibaigus degalams automobilį su vidaus degimo varikliu galima užkelti ant vilkiko ir transportuoti, tai elektromobiliui tai gali padaryti tik dar daugiau žalos, todėl pagalbos kelyje paslaugoje esame numatę galimybę įkrauti elektromobilį vietoje. Tikrai ne visi ką tik šią transporto priemonę įsigiję vairuotojai žino tokiais detales“, – pasakoja Audrius Kukutis, „Compensa Vienna Insurance Group“ savanoriškų standartinių draudimo produktų grupės vadovas.
Dažnai netinkamai krauna bateriją
Neseniai įsigijus elektromobilį, itin svarbu žinoti, jog nereikėtų persistengti ne tik šildant automobilio saloną, bet ir įkraunant transporto priemonės bateriją. Kasdieniam naudojimui reikia įprasti elektromobilio baterijos įkrovą palaikyti 20–80 proc. intervale, t. y. visiškai neįkrauti ir neiškrauti. Ši rekomendacija taikoma tiek šiltuoju, tiek šaltuoju metų laiku. Vasarą baterijai taip pat „nesveika“ būti visiškai įkrautai, ypač jei aukšta oro temperatūra (daugiau nei 25 laipsniai šilumos) ar kai elektromobilis ilgiau stovi saulės atokaitoje. Žiemą baterijos ilgaamžiškumui pavojingesnis visiškas iškrovimas ir stovėjimas esant žemai temperatūrai.
Pasak V. Žuraulio, paprasčiausia elektromobilių naudotojams įprasti bateriją įkrauti iki 80 proc., tačiau žiemą dėl didesnių energijos sąnaudų rekomenduojama visada pasilikti didesnį baterijos įkrovos rezervą, tuomet, ją visiškai iškrauti bus mažai tikėtinas scenarijus.
„Nepaisant to, jog rekomenduojamas optimalus baterijos lygio naudojimo intervalas susiaurėja, dažnai, bet trumpai, įkrauti elektromobilį nėra sveikintina praktika. Tokiu atveju gerokai padidės baterijos įkrovimo ciklų skaičius, kuris, priklausomai nuo baterijos tipo ir gamybos technologijų, yra ribotas. Taigi, aukso viduriukas būtų krovimą pradėti esant 20–30 proc. įkrovos lygiui, o nutraukti esant 80 proc. Žinoma, nieko bloga, jeigu kartais baterija yra visiškai įkraunama, tačiau tą rekomenduojama daryti tik prireikus nuvažiuoti ilgesnius atstumus – suplanavus savaitgalio išvykas ar atostogų keliones“, – apibendrino pašnekovas.