Kodėl Vakarų šalių koalicija apšaudo Jemeną? Ir kaip tai veikia pasaulio ekonomiką ()
Netgi nedidelis karinis konfliktas stipriai veikia Artimųjų Rytų ekonomiką
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Gruodžio galas ir sausio pradžia buvo vaisinga alarmistams ir Trečiojo Pasaulinio apologetams. Girdi, ryškėja naujo didelio karo kontūrai, ir dagtį antrą kartą per pusmetį vėl uždegtas Artimuosiuose Rytuose. Šįkart — Jemene. Išsiaiškinsime šių įvykių chronologiją nuodugniau.
- Šaltiniai Pentagone atskleidė informaciją apie rengiamą operaciją kodiniu pavadinimu „Klestėjimo sargai“. Šios operacijos tikslas buvo preventyviai smogti Jemenui, atsakant į jūrinę Izraelio blokadą, strategiškai svarbaus Bab al Mandebo sąsiaurio ir gyvybiškai svarbaus prekybos kelio Sueco kanalu blokadą, kas sukėlė neramumus tarptautinėje bendruomenėje;
- Atsakydama į grėsmę, tarptautinė koalicija į šį regioną nukreipė įspūdingą laivyną, kuriame keturi eskadriniai minininkai, raketinis kreiseris, JAV KJP lėktuvnešis, Prancūzijos fregata ir DB Karališkojo laivyno eskadrinis minininkas. Bendrai šių laivų ginkluotėje >500 sparnuotųjų raketų ir ~100 kovinių sraigtasparnių, kas demonstruoja koalicijos ketinimų rimtumą;
- Savo ruožtu hučiai paskelbė visuotinę mobilizaciją, planuodami į karinę tarnybą pakviesti 4 – 6 milijonus. Be to, pažadėjo paversti Raudonąją jūrą neįveikiama kliūtimi Vakarų karinėms jūsų pajėgoms, pabrėždami pasirengimą ryžtingiems veiksmams.
- JAV ir Didžiajai Britanijai casus belli tapo atakos prieš jų laivus Raudonojoje jūroje. Jos oficialiai stojo į karą Artimuosiuose Rytuose — naktį į sausio 12 Jemeno kariniai objektai buvo konsoliduotai apšaudyti raketomis Vakarų šalių koalicijos pajėgomis.
Naujausiais Pentagono duomenimis, Jemenas buvo apšaudytas aviacija. Svarbiausias smūgis — į karinę oro bazę netoli tarptautinio oro uosto Jemeno sostinėje, Sanoje. Šis oro uostas atsidūrė karinių veiksmų epicentre, kai į jo teritoriją buvo suduoti keturi galingi smūgiai. Be to, penki smūgiai aviacija buvo sutelkti į hučių taikinius ryčiau Chudaida miesto. Pats ant šalies vakaruose, ant Raudonosios jūros kranto įsikūręs Chudaida, irgi buvo atakuotas: jo oro uostui suduoti aštuoni smūgiai aviacija, o kitais smūgiais – taikiniai pačiame mieste ir jo apylinkėse, taip pat ir uosto zonoje. Dar pranešama, kad bombarduotas Jemeno centrinėje dalyje įsikūręs Taizas, o dar du aviacijos smūgiai buvo nukreipti į karinę stovyklą ryčiau Sados miesto, šalies šiaurėje. Per šias atakas žuvo mažiau, nei 10 ir sužeista kelios dešimtys hučių.
Ekspertų vertinimu. šioms atakoms panaudota ~100 didelio tikslumo įrenginių, tarp kurių ir sparnuotosios raketos „Tomahawk“ bei aviacinės bombos. 2022 metų JAV KJP kontraktų ir susitarimų su Australija 2023 m. analizė rodo, kad viena „Tomahawk“ raketa, priklausomai nuo komplektacijos, kainuoja 1,4 – 4,2 milijonus dolerių, tuo tarpu aviacinės bombos kainuoja maždaug dvigubai mažiau. Maksimaliu vertinimu, bendrai smūgis Jemenui galėjo atsieiti 200 $ mln.
Kremlius smūgius į hučių objektus jau spėjo pasmerkti ir pavadinti „nelegitimiais“. Eilinis situacijos paaštrinimas pasirodė netgi naudingas Maskvai, juk, kaip paaiškėjo, Baltieji rūmai negavo iš Kongreso palaiminimo faktiškai paskelbti karą. Dabar prieš prezidentą Bideną pasisako ne tik respublikonai, bet ir nemažai demokratų partijos narių.
Visgi politiniai žaidimai čia antraeiliai, juk netgi nedidelis karinis konfliktas smarkiai veikia ekonominį Artimųjų Rytų vaizdą:
- Kariniai veiksmai prie Bab al Mandebo sąsiaurio ir Raudonosios jūros rimtai kenkia svarbiausiems prekybos maršrutams, jungiantiems Europą ir Aziją. Tai ypač pastebima Sueco kanale — strateginiame kanale, užtikrinančiame ~15% pasaulio prekių pervežimo, įskaitant 12% pasaulio naftos atsargų ir 8% globalios gamtinių dujų apimties. Situacijos aštrumą pabrėžia rinkos reakcija į šiuos įvykius: užfiksuotas Brent markės naftos kainos šuolis 2% per parą, ji pasiekė 78,86$/bbl, ir toliau kyla. Sueco kanalas, drauge su naftotiekiu SuMed, einančiu per Egiptą, yra labai svarbūs Saudo Arabijos naftos tiekimui į Europos rinką.
- Taip pat verta pažymėti, kad kilo rimtos kliūtys prekiauti JAE nafta per Elato uostą Izraelyje.
- Reaguodami į grėsmę saugumui, daugelis jūrų vežėjų nutarė pakeisti savo maršrutus, dabar jie aplenkia Afriką. Dėl to kelionė pailgėja dešimčia dienų ir gerokai pabrangsta dėl išlaidų kurui, kurios siekia ne mažiau, nei 1 milijonas dolerių kiekvienam laivui. Taip pat dėl didesnės rizikos pabrangs draudimas.
- Kaip pagrindinis jūros logistikos mazgas labiausiai kenčia Europos rinka. Įprastai transporto jūra išlaidos sudaro ~7% nuo bendros prekės kainos, tačiau susiklosčiusioje situacijoje ji nesunkiai gali viršyti 20%. Palyginimui: 2021 metais, kai Sueco kanale įvyko susidūrimas su Ever Given laivu, šis rodiklis pasiekė 25%.
Yra ir kita nuomonė. Goldman Sachs analitikai gruodį atliko skaičiavimus, remdamieis ganėtina menkai tikėtinu scenarijumi, kai visas naftos gabenimas Sueco kanalu (~7 mln. bbl. per dieną) bus užblokuotas ir nukreiptas maršrutu aplink Afriką. Jų vertinimu, naftos kaina dėl to pakiltų vos 3 doleriais virš bazinės kainos. Tokia situacija laivų savininkus gal netgi nudžiugintų, nes pabrangtų frachtas.
Goldman Sachs požiūriu, tokia įvykių plėtra tebūtų nedidelis nuokrypis. Bet yra ir kiti potencialūs rizikos faktoriai. Svarbu sekti SA naftos gavybos pajėgumų, perdirbimo ir transporto situaciją. Šiuo metu nėra jokių požymių, kad hučiai siektų pabloginti santykius su Saudo Arabija ir daryti įtaką jų naftos infrastruktūrai. Galimos problemos Hormūzo sąsiauryje kelia rimtą grėsmę. Tačiau tokiam scenarijui būtinas Irano įsikišimas, kas gerokai aujauks padėtį regione.
republic.ru