Sukurti du skirtingi supergreiti sraigtasparniai (46)
Dvi stambios sraigtasparnius gaminančios bendrovės pateikė po atskirą dešimtmečius avia-inžinierius kankinusios problemos sprendimą: kaip padidinti sraigtasparnio greitį neprarandant jo stabilumo ir manevringumo. Jei bus pradėti gaminti tokie supergreiti helikopteriai, atsivers visai kitokios gelbėjimo operacijų ir karinių misijų galimybės.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Sėdėti 170 mazgų (315 km/h per valandą) greičiu skriejančio sraigtasparnio kabinoje – gana rizikingas sumanymas. Tokiu greičiu skriejančio mechanizmo vibracijos labai greitai išvargina pilotus, išderina prietaisų parodymus ir gadina techniką. Sraigtasparnių pilotai juokauja, kad nuo tokios vibracijos gali išbyrėti dantų plombos.
Kone stebuklingų manevravimo galimybių (pvz., kilti ir leistis vertikaliai, kyboti vietoje ir suktis ratu ir t.t.) sraigtasparniams suteikia rotorius. Šis ratu besisukančių menčių mechanizmas generuoja ir kėlimo, ir stūmimo į priekį jėgą. Kuo didesniu greičiu skrieja sraigtasparnis, tuo labiau rotoriaus mentes stabdo oro pasipriešinimas, tuo daugiau reikia galios skrosti orą.
Maža to, priešais vėją skriejančio helikopterio besisukančios mentės generuoja daugiau pakeliamosios galios nei helikopterio, skriejančio pavėjui. Šis reiškinys sutrikdo skriejančio aparato pusiausvyrą – vadinamąją kilimo disimetriją (angl. k. - „lift dissymmetry“). Į tokią situaciją patekusio sraigtasparnio „nosis“ šauna aukštyn, o aparato korpusą ima klaikiai kratyti. Žinoma, tokie aerodinamikos barjerai gerokai apsunkina galimybes gerinti greičio rekordus.
Bendrovės „Sikorsky“ ėjimas – X2 modelis. Tai – bandomasis helikopterio modelis, kuris pernai, 2010 m. neoficialiai pagerino helikopterių greičio rekordą – 216 mazgų (399,6 km/h). Šis rekordas priklauso „Westland Lynx ZB500“ sraigtasparniui ir buvo pasiektas įspūdingai seniai – 1986 m.
„Sikorsky X2“ galios agregatą sudaro du pagrindiniai rotoriai, o vietoj tradicinio galinio rotoriaus, montuojamo ant sraigtasparnio „uodegos“, sumontuotas propeleris. Pagrindiniai rotoriai sukasi į priešingas puses – tai aparatui padeda geriau išlaikyti pusiausvyrą ore.
Uodegos propeleris padeda rotoriams stumti tris tonas sveriančią oro transporto priemonę į priekį. Maža to, galinis propeleris nuima dalį apkrovų nuo pagrindinių rotorių, tad sudaro sąlygas jiems suktis saugesniu greičiu bei daugiau galios išnaudoti sraigtasparnio kėlimui aukštyn, o ne stūmimui į priekį.