„Bjauri paslaptis“. Ką slepia programėlių piktogramos išmaniuosiuose telefonuose ()
Dauguma išmaniųjų telefonų naudotojų nesuvokia, kad programėlių piktogramos mobiliuosiuose įrenginiuose sukurtos taip, kad paskatintų jas spustelėti. Tam jų kūrėjai naudojo daugybę sumanių technikų.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Naujausi tyrimai parodė, kad naudodamiesi išmaniuoju telefonu praleidžiame net ketvirtadalį savo laiko, ir negalima paneigti, kad socialinių tinklų programėlės (nors ir ne išimtinai) čia vaidina svarbų vaidmenį.
Kaip aiškina psichologai, taip nutinka ir dėl to, kad jų piktogramos, estetiškai išdėstytos tinkleliais mūsų ekranuose, nuolat konkuruoja dėl mūsų prisilietimų, naudodamos įvairias gudrybes.
Populiarių programėlių, tokių kaip „WhatsApp“, X, „Instagram“ ir „Spotify“, piktogramos yra sąmoningai sukurtos taip, kad jos mus pritrauktų.
Pavyzdžiui, „WhatsApp“, „Instagram“ ir „Messenger“ piktogramo atrodo kaip mygtukai, kuriuos mėgstame spausti nuo vaikystės – net tada, kai žinome, kad neturėtume.
|
O X? Įsigijęs „Twitter“ Elonas Muskas pakeitė pavadinimą ir logotipą į didelį X, kuris nurodo mūsų piršto nusileidimo vietą, kaip ir didelis H sraigtasparnių nusileidimo aikštelėse. Kita vertus, „Spotify“ dizainas panašus į pirštų atspaudų skaitytuvą, o „YouTube“ – paleidimo piktograma iš prigimties traukia liesti.
Kaip aiškina dr. Anastasija Dediuchina, skaitmeninės gerovės ekspertė ir „Consciously Digital Institute“ direktorė, patrauklios piktogramos verčia jas liesti ir naudoti programėlę.
„Paprastai dėl formų, pavyzdžiui, apskritimų, suapvalintų kraštų ir šešėlių, programų piktogramos atrodo kaip mygtukai, todėl žmonės nori jas paspausti.“
Ji pateikia daugiau pavyzdžių, pavyzdžiui, „Facebook“ suapvalinta „F“ kvadrate, kuris atrodo kaip mygtukas ir verčia mus jį paliesti, „Amazon“ besišypsanti rodyklė atrodo draugiškai ir primena siuntos įpakavimą, atitinkančią pristatymo temą, o „Instagram“ fotoaparato piktograma primena senuosius polaroidus (momentiniai fotoaparatai), taip sukeliant nostalgiškus jausmus – be to, dėl ryškių spalvų jis „atrodo kaip kažkas linksmo ir jaudinančio“.
Paprasti ir atpažįstami simboliai
Dr. Jay Olson, Kanados McGill universiteto doktorantas, priduria, kad bet koks programėlių piktogramų pakeitimas visada yra gerai apgalvotas, nes jis „neabejotinai gali turėti įtakos vartotojo elgesiui“.
Štai kodėl kai kurios įmonės išbando skirtingas programėlių piktogramas, pavyzdžiui, du skirtingus piktogramų dizainus programėlių parduotuvėje ir išsaugo tą, dėl kurios atsisiunčiama daugiau.
Tačiau ekspertai neslepia, kad tai mums bloga žinia, nes mygtukai visada skatino vartotojiškumą, o jų paspaudimas visada asocijavosi su malonumu, betarpišku pasitenkinimu ir greitu bendravimu. Tai reiškia, kad patekę į šiuos spąstus mums bus be galo sunku iš jų išeiti.
„Bakstelėjame mygtukus norėdami užsakyti produktus, liečiame mygtukus norėdami išreikšti savo jausmus (jaustukais, nykščiais aukštyn ir pan.) apie įrašus ir bendrinamą turinį, spustelėdami mygtukus bendrajame. Viskas, ką galima padaryti „vienu mygtuko paspaudimu“, suvokiama kaip lengva, automatiška ir pageidautina“, – apibendrina prof. Rachel Plotnick iš Indianos universiteto (JAV).