Naujas privalomas apšvietimas automobiliuose? Žalias priekinis žibintas ()
Graco technikos universiteto (Austrija) mokslininkai išanalizavo papildomo žalio žibinto, sumontuoto transporto priemonės priekyje, poveikį kelių eismo saugumui.

© Ekrano kopija | https://www.facebook.com/photo.php?fbid=122098332440087431&set=a.122098328336087431&type=3&ref=embed_post
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Nors tokio tipo sprendimas nėra naujiena ir jau buvo išbandytas 2023 m., dabar yra realių požymių, kad jis gali tapti standartinės naujų automobilių įrangos dalimi.
Jos autorius – slovakų išradėjas Lubomiras Marjakas, kuris pasiūlė įrengti papildomą stabdžių žibintą transporto priemonės priekyje. Jo tikslas suteikti pėstiesiems, artėjantiems prie perėjos, saugumo jausmą, signalizuojant, kad vairuotojas juos pastebėjo ir stabdo.
Vairuotojui pradėjus stabdyti, gale užsidega klasikiniai raudoni stabdžių žibintai, o priekyje – žalias, rodantis, kad vairuotojas „uždega žalią šviesą“, t. y. duoda kelią priešais jį važiuojantiems eismo dalyviams.
Marjako idėja sukėlė daugelio Europos universitetų mokslininkų susidomėjimą. Būtent tada Slovakijoje buvo atlikti lauko bandymai, kuriuose transporto priemonės su priekiniais stabdžių žibintais dalyvavo realiame kelių eisme.
|
Tyrime dalyvavo 3072 transporto priemonės, įskaitant lengvuosius automobilius, mikroautobusus ir sunkvežimius. Bandymo rezultatai buvo daug žadantys: net 86 % pėsčiųjų ir beveik 80 % vairuotojų teigiamai įvertino priekinį stabdžių žibintą ir išreiškė paramą jo įdiegimui platesniu mastu.
Šiuo metu papildomo žalio stabdžių signalo tema yra Ernsto Tomascho vadovaujamos Graco technikos universiteto Transporto priemonių saugumo instituto tyrėjų komandos, vadovaujamos Graco technikos universiteto, dėmesio centre. Kartu su Vokietijos eismo ir teisės psichologijos institutu Bonoje tyrėjai atliko šių signalų poveikio kelių eismo saugumui analizę. Tyrime buvo panaudoti 200 centrinėje duomenų bazėje užregistruotų automobilių avarijų atvejų, įvykusių kelių sankryžose Austrijoje.
Tyrėjai pirmiausia detaliai atkūrė visų analizuotų avarijų eigą, o tada jas sumodeliavo, darydami prielaidą, kad transporto priemonėse iš šalutinių kelių yra priekinis stabdžių žibintas. Kai šis žibintas buvo matomas pirmumo teisę turintiems eismo dalyviams, buvo daroma prielaida, kad reakcija bus greitesnė, o stabdymo kelias trumpesnis. Remiantis realių įvykių ir modeliavimo rezultatų skirtumais, buvo padarytos išvados apie galimą šio sprendimo veiksmingumą užkertant kelią avarijoms.
Analizė parodė, kad papildomi priekiniai stabdžių žibintai galėtų padėti išvengti nuo 7,5 iki 17 % susidūrimų, priklausomai nuo to, kaip greitai eismo dalyviai reagavo. Maždaug ketvirtadaliu atvejų žibintai taip pat galėtų sumažinti smūgio greitį, o tai padėtų sumažinti sužalojimų skaičių. Žalias šviesoforo signalas taip pat įspėtų atvažiuojančius vairuotojus apie artėjantį pėsčiąjį perėjoje.
Savo santraukoje Ernstas Tomaschas pabrėžė, kad priekiniai stabdžių žibintai naudingi tik tada, kai juos iš tikrųjų mato kiti eismo dalyviai. Tačiau maždaug trečdalyje rekonstruotų avarijų jų efektyvumas buvo ribotas dėl nepalankaus kampo tarp transporto priemonių. Todėl mokslininkas pasiūlė išplėsti sprendimą, kad stabdžių žibintai būtų montuojami ir automobilių šonuose.
Priekinio stabdžių žibinto įdiegimo projektas sulaukė susidomėjimo daugelyje Europos Sąjungos šalių, kurios siekia visiškai panaikinti mirtinus eismo įvykius. Iniciatorius Lubomiras Marjakas paragino parengti reglamentus, leidžiančius homologuoti savarankiškai surenkamus rinkinius, o ilgainiui – įtraukti priekinį stabdžių žibintą į privalomos transporto priemonių įrangos sąrašą. Atlikti bandymai ir mokslinis žalio žibinto veiksmingumo įvertinimas buvo sąlygos, dėl kurių Europos Komisijos atstovai ėmėsi rimtų veiksmų.