Net 1 iš 4 elektromobilių keleivių jaučia pykinimą. Kas tai sukelia? ()
Nors elektromobiliai siejami su tyliu ir sklandžiu važiavimu, kai kuriems keleiviams jie sukelia galvos svaigimą, pykinimą ir bendrą diskomfortą. Mokslininkai tiria šio reiškinio priežastis ir kodėl problema pirmiausia paveikia galines sėdynes.

© Visitor7, CC BY-SA 3.0 | https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Electric_Vehicle_Charging_Station.jpg
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Judesio liga elektriniuose automobiliuose – kas ją sukelia?
Belfort-Monbéliardo technologijos universiteto Prancūzijoje tyrėjai pastebi, kad vis daugiau elektromobilių keleivių, ypač sėdinčių galinėse sėdynėse, praneša apie judesio ligos simptomus. Simptomai – pykinimas, galvos svaigimas ir „susidūrimo“ jausmas – dažnai būna sunkesni nei automobiliuose su vidaus degimo varikliais.
Priežastis gali būti ankstesnės važiavimo naujoje eismo aplinkoje patirties stoka. Tradiciniuose automobiliuose keleiviai pasąmoningai registruoja būdingus signalus – variklio vibracijas, greitėjimo garsą arba apsukų pokytį perjungiant žemesnę pavarą.
Elektromobiliuose, kur važiavimas beveik tylus, o važiavimas labai sklandus, smegenys tokios informacijos negauna. Tai sutrikdo jų gebėjimą numatyti transporto priemonės judesius ir sukelia sensorinį konfliktą.
Regeneracinio stabdymo poveikis judesio ligos simptomams
|
Antras svarbus veiksnys yra regeneracinio stabdymo technologija, dažnai naudojama elektromobiliuose. Tradiciniuose automobiliuose lėtėjimas vyksta staigiai, naudojant trinties stabdžius. Elektromobiliuose lėtėjimas yra švelnesnis ir ilgesnis, nes kinetinė energija paverčiama akumuliatoriuje kaupiama elektros energija.
Viena vertus, tai padidina transporto priemonės efektyvumą ir nuvažiuojamą atstumą, tačiau, kita vertus, tai riboja dirgiklius, kurie informuoja smegenis apie greičio pokyčius. 2024 m. paskelbtame tyrime nustatyta, kad žemo dažnio vibracijos ir sklandus lėtėjimas, būdingi elektromobiliams, yra pagrindiniai veiksniai, sustiprinantys judesio ligą.
Kodėl elektromobilių vairuotojai nejaučia pykinimo?
Judesio liga atsiranda dėl pojūčių konflikto – akys registruoja vieną dalyką, o smegenys suvokia kitą. Vairuotojas, kuris savarankiškai vairuoja transporto priemonę ir numato tolesnius manevrus, šio prieštaravimo nepatiria. Problema dažniausiai paveikia pasyvius keleivius, ypač sėdinčius gale, kurie nekontroliuoja transporto priemonės ir nesusitelkia į kelią.
Moksliniai duomenys rodo, kad beveik 25 % keleivių vairuodami elektromobilį praneša apie judesio ligos simptomus. Tai yra gerokai daugiau nei vairuojant automobilius su vidaus degimo varikliais, kur šis rodiklis yra gerokai mažesnis. Ši problema ypač opi tiems, kurie pirmą kartą susiduria su elektromobiliais.
Kaip gamintojai planuoja sumažinti pykinimą elektriniuose automobiliuose?
Reaguodami į augantį skundų skaičių, inžinieriai ir konstruktoriai pradeda bandyti sprendimus, kaip pagerinti vairavimo komfortą elektromobiliuose. Eksperimentinės idėjos apima dirbtinius variklio garsus, sinchronizuotus su greitėjimu ir stabdymu, kintamą salono apšvietimą, rodantį greičio pokyčius, ir papildomas sėdynių vibracijas.
Šių priemonių tikslas – geriau sinchronizuoti jutiminius signalus su faktiniu transporto priemonės judėjimu. Tai suteiks keleivio smegenims daugiau duomenų apdoroti, o tai turėtų sumažinti judesio ligos riziką.