Košmaras ore. Mokslininkai prognozuoja, kad bus tik blogiau ()
Dėl nuolatinės klimato kaitos lėktuvai vis dažniau susiduria su turbulencija. Mokslininkai prognozuoja, kad padėtis tik blogės. Jie ieško sprendimų šiai didėjančiai problemai, deddami viltis į dirbtinio intelekto plėtrą.

© Needpix (atvira licencija) | https://www.needpix.com/photo/download/1663052/plane-landing-passengers-flight-free-pictures-free-photos-free-images-royalty-free-free-illustrations
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Remiantis Paulo Williamso, atmosferos mokslų profesoriaus iš Redingo universiteto Jungtinėje Karalystėje, tyrimu, nuo 1979 m. stiprių giedro dangaus turbulencijos atvejų skaičius išaugo 55 proc. Manoma, kad iki 2050 m. jų skaičius visame pasaulyje išaugs 3 kartus, o tai gali turėti didelės įtakos oro susisiekimui, ypač Rytų Azijoje ir Šiaurės Atlante. Taip yra dėl nuolatinės klimato kaitos.
Turbulencija paprastai baigiasi keleivių išgąsčiu, tačiau ji taip pat gli kelti rimtą grėsmę. 2024 m. gegužę „Singapore Airlines“ skrydžio iš Londono į Singapūrą metu dėl stiprios turbulencijos buvo sužeistas 71 žmogus, o vienas mirė.
Šiais metais „United Airlines“ įgulos narė susižalojo turbulencijos metu atsitrenkusi į lubas, patyrė smegenų sukrėtimą, jai lūžo ranka.
|
Dažnėjanti turbulencija kelia didelę problemą ne tik tiems, kurie vengia skrydžių, bet ir oro linijoms. Pilotai, stengdamiesi išvengti turbulencijos, turi rinktis ilgesnius maršrutus, todėl padidėja degalų sąnaudos ir, atitinkamai, išlaidos.
Dėl dažnėjančios turbulencijos mokslininkai ieško sprendimų, kaip neutralizuoti smarkų orlaivių drebėjimą. Austrijos bendrovė „Turbulence Solutions“ sukūrė mažus „atsparnius“, kurie gali būti pritvirtinti prie orlaivių sparnų užsparnių arba eleronų ir turėtų pagerinti orlaivio stabilumą turbulencijos metu.
Kol kas ši technologija buvo išbandyta tik mažesniuose orlaiviuose, tačiau bendrovė teigia, kad sprendimas sumažins keleivių patiriamą turbulencijos pojūtį iki 80 procentų.
Praėjusiais metais „Caltech“ ir „Nvidia“ sukūrė dirbtinio intelekto pagrindu veikiančią sistemą, galinčią numatyti turbulenciją. Nors šis sprendimas buvo sukurtas dronams, teigiami bandymų rezultatai rodo, kad jį taip pat galima naudoti orlaiviuose.
NASA Langley tyrimų centras sukūrė mikrofoną, galintį įrašyti itin žemus, žmonėms negirdimus infragarsus, kuriuos skleidžia oro masės, sukeliančios giedro oro turbulenciją. Mikrofonas skirtas šiems garsams fiksuoti iki beveik 500 km atstumu.
Taip pat vyksta darbai kuriant lidarą, kuris galės sukurti 3D oro žemėlapį aplink orlaivį, kuris taip pat padės nustatyti galimą turbulenciją.
Taip pat atsiranda vis daugiau nemokamų programėlių, kurios rodo galimą turbulenciją. Viena iš tokių programėlių yra „Turbli“, kurioje keleiviai gali patikrinti, ar skrydžio metu numatoma turbulencija ar audros.
Šiuo metu prieinamos technologijos, tokios kaip „Turbulance Aware“ programinė įranga, kurią naudoja tokios oro linijos kaip „Air France“, „EasyJet“ ir „Aer Lingus“, leidžia numatyti turbulenciją 75 % tikslumu. Ekspertų teigimu, maždaug prieš 20 metų šis skaičius siekė 60 %. Naujų technologijų, pagrįstų dirbtiniu intelektu, kūrimas leidžia tikėtis, kad ateityje atpažįstamos turbulencijos procentas ir toliau didės.