Vokiečiai neabejoja. Jie kelia grėsmę. Kiekviename naujame automobilyje  (1)

Vairuotojai vis dažniau skundžiasi akinimu nuo priešpriešiais atvažiuojančių automobilių žibintų, ypač naktį ir lyjant.


Škoda Karoq
Škoda Karoq
© Alexander Migl, CC BY-SA 4.0 | https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Skoda_Karoq_Facelift_1X7A0318.jpg

Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Vokietijos ADAC ekspertų tyrimai patvirtina, kad problema nėra vien subjektyvi – šiuolaikiniai LED priekiniai žibintai iš tikrųjų gali kelti grėsmę kelių eismo saugumui.

Kodėl maži LED žibintai taip apakina?

LED technologija leido dizaineriams sukurti vis mažesnius priekinius žibintus, todėl priekinė dalis atrodo agresyvesnė ir modernesnė. Problema ta, kad mažesnis šviečiantis paviršius reiškia didesnį šviesos tankį – tas pats šviesos kiekis skleidžiamas iš mažesnio paviršiaus, todėl akinimas gerokai padidėja.

ADAC ekspertai šį reiškinį lygina su vandens srove: toks pat vandens kiekis, tekantis iš didelės dušo galvutės, yra malonus, tačiau kai jis spaudžiamas per siaurą antgalį, tampa skausmingas. Šviesa veikia panašiai: kai toks pat fotonų skaičius patenka į akį iš mažesnio paviršiaus, tinklainės receptoriai yra perkraunami, o vairuotojas ne tik jaučiasi apakęs, bet ir akimirkai praranda regėjimą.

„Gigabyte RTX 5080 Gaming OC“: Galijotas prieš Dovydą

Šiandien koncentruosimės į „Gigabyte RTX 5080 Gaming OC“ naudojamą aušinimo sistemą.

Išsamiau

Apakus, vyzdžiai greitai susiaurėja, tačiau naktinio matymo atkūrimas užtrunka daug ilgiau. Tuo metu vairuotojas negali matyti objektų už šviesos kūgio ribų – pėsčiųjų pakelėje, kelio ženklų ar duobių kelyje.

Kurios LED sistemos yra problemiškiausios?

ADAC techninio centro bandymai aiškiai parodė, kad priekiniai žibintai su lęšių sistema, kai LED šviečia tiesiai per didinamąjį stiklą primenantį lęšį, akins žymiai daugiau nei sistemos su paviršiniais atšvaitais.

Lęšių sistemoje (pavyzdžiui, naudojamoje BMW X5 ir „Škoda Karoq“) priešpriešiais atvažiuojantis vairuotojas žiūri tiesiai į šviesos šaltinį per lęšį. Tai tarsi žiūrėjimas į miniatiūrinę saulę.

Sistemos su paviršiaus atšvaitais (kaip ir „Renault Clio“) paskirsto šviesą didesniame plote. LED nėra tiesiogiai matomas, o šviesa atsispindi nuo atšvaito, todėl apšvietimas yra tolygesnis ir mažiau agresyvus. Poveikis kelyje yra panašus, tačiau diskomfortas kitiems vairuotojams yra žymiai mažesnis.

Problema su adaptyviomis tolimosiomis šviesomis

 

Adaptyvūs apšvietimo sistemos (pvz., matriciniai priekiniai žibintai), reklamuojamos kaip „be akinimo“, realiomis sąlygomis dažnai sugenda. Sistema turėtų automatiškai išjungti priešpriešiais atvažiuojančių automobilių šviesos spindulį, tačiau atsakas gali būti uždelstas arba nepilnas. Nešvarūs jutikliai ar atšvaitai gali sukelti sistemos gedimus. Skirtingai nuo ksenoninių žibintų, LED žibintams nereikia privalomų plautuvų, todėl važiavimas purve ar sniege tampa problemiškesnis. Todėl sistema gali neatpažinti dviratininkų, motociklininkų ar transporto priemonių, artėjančių prie posūkio.

LED galiniai žibintai – problema kamščiuose

 

Didelio ryškumo LED galiniai žibintai kelia atskirą problemą. Skirtingai nuo pravažiuojančių automobilių priekinių žibintų, į kuriuos žvilgtelime trumpai, galiniai žibintai stebimi ilgą laiką.

Maži, intensyvūs LED taškeliai akis vargina daug labiau nei dideli, išsklaidyti šviesos paviršiai. Problema dar labiau paaštrėja automobiliuose su automatine pavarų dėže, kai vairuotojas, stovėdamas, visą laiką laiko koją ant stabdžių pedalo, o intensyvūs stabdžių žibintai šviečia tiesiai į iš paskos važiuojančio vairuotojo akis.

Kai kuriuose naujuose modeliuose yra vos kelių kvadratinių centimetrų dydžio LED galiniai žibintai, kurių ryškumas prilygsta žibintuvėlio ryškumui. To nereikia – didesni šviesos paviršiai yra tokie pat matomi ir daug malonesni akims.

Kaip elgtis su akinimu kelyje?

 

Venkite žiūrėti tiesiai į priešpriešiais atvažiuojančių automobilių žibintus – geriausia nukreipti žvilgsnį į dešinįjį kelio kraštą arba priekyje esančią eismo juostą. Švarūs langai ir tinkamai sureguliuoti veidrodėliai sumažina išsklaidytų atspindžių akinimą. Akinius dėvintys vairuotojai turėtų įsitikinti, kad jų lęšiai yra švarūs ir padengti neatspindinčia danga. Subraižyti arba nešvarūs lęšiai sustiprina išsklaidytos šviesos efektą.

Reguliariai tikrinti ir reguliuoti priekinius žibintus yra kiekvieno vairuotojo pareiga. Perkrautas galinis žibintų galas sukelia per didelį priekinių žibintų ryškumą ir akinimą kitiems. Šiuolaikiniai automobiliai turi automatinį reguliavimą, tačiau senesniuose modeliuose jį reikia reguliuoti rankiniu būdu. Ši funkcija taip pat yra kai kuriuose naujesniuose modeliuose su LED priekiniais žibintais.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: MTPC
MTPC
(2)
(0)
(2)
MTPC parengtą informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško VšĮ „Mokslo ir technologijų populiarinimo centras“ sutikimo draudžiama.

Komentarai (1)