Kinijai jau gana. „Uždraudžia populiarų sprendimą“ ()
Kinija svarsto galimybę įvesti reglamentus, kurie galėtų gerokai pakeisti šiandieninį automobilių projektavimą. Europa šiuo metu tik svarsto šį klausimą.

© Alexander-93, CC BY-SA 4.0 | https://commons.wikimedia.org/wiki/File:BMW_iX3_NA5_IAA_2025_DSC_1684.jpg
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Ištraukiamos durų rankenos tapo šiuolaikinių automobilių, ypač elektrinių, skiriamuoju bruožu. „Tesla“ pradėjo tendenciją, kurią perėmė beveik visi aukščiausios klasės automobilių gamintojai – nuo BMW iki „Mercedes“. Šis sprendimas, kuris turėjo būti automobilių pramonės ateitis, netrukus gali tapti praeitimi. Bent jau Kinijoje, kur valdžios institucijos rengia naujus reglamentus.
Kėbule paslėptos durų rankenos ne tik atrodo moderniai, bet elektromobiliuose (kur tai ypač svarbu) jos taip pat sumažina kėbulo aerodinaminį pasipriešinimą.
Kinijos valdžia baigia rengti reglamento, draudžiančio visiškai ištraukiamas durų rankenas naujuose automobiliuose, projektus. Automobilių pramonės šaltiniai teigia, kad galutinė standartų versija turėtų būti parengta rugsėjį, o draudimas įsigalios 2027 m. liepą.
Tai nėra staigus sprendimas – diskusijos Kinijos sertifikavimo biuruose vyksta jau kelis mėnesius. Taip yra dėl daugybės avarijų, kuriose dėl ištraukiamų durų rankenų evakuacija tapo sudėtinga arba neįmanoma. Kinija, didžiausia pasaulyje elektromobilių rinka, gali priversti pakeisti pasaulines dizaino tendencijas.
|
Reglamentai bus taikomi tik visiškai ištraukiamoms durų rankenoms. Iš dalies išsikišusios arba tradicinės rankenos, žinoma, liks legalios, jei jose yra mechaninė avarinė sistema, kuri veikia net ir po susidūrimo.
Elektrinės ištraukiamos durų rankenos genda 8 kartus dažniau nei tradicinės mechaninės. Viename pirmaujančiame elektromobilių gamintojuje net 12 procentų visų remonto darbų yra susiję su durų rankenomis. Remonto išlaidos yra neproporcingai didelės. Elektrinių durų rankenų komplekto pakeitimas gali kainuoti kelis šimtus eurų, o tradicinės durų rankenos – kelias dešimtis. Be to, remontui dažnai reikia išardyti duris ir užprogramuoti elektroniką.
Problemos paaštrėja žiemą, kai užšąla mechanizmai, arba vasarą, kai sugenda perkaitusi elektronika.
Pagrindinis argumentas už draudimą yra saugumas. Po avarijos, nutrūkus elektros grandinei, nustoja veikti durų rankenos. „Tesla“ sulaukė kritikos po kelių tragiškų avarijų. Vokietijoje įvyko mirtinas incidentas, kai negalėjimas atidaryti durų galėjo prisidėti prie vairuotojo mirties. Vokietijos automobilių klubai reikalauja griežtesnių homologacijos taisyklių.
Problema paveikia dviejų tipų durų rankenas. Pirmosios yra mechaninės, stumiamos ir traukiamos rankenos (kaip „Tesla Model 3“) – jos išsitiesia paspaudus. Antrosios yra visiškai elektrinės rankenos, kurios automatiškai išsitiesia. Pastarosios yra ypač problemiškos avarinėse situacijose.
„Volkswagen“ jau sureagavo į Kinijos planus. Naujieji „Audi A5L“ ir „Q6L e-tron“, skirti Kinijos rinkai, turi avarinę sistemą su raudonu trosu, kuris automatiškai išsitiesia po susidūrimo, suteikdamas gelbėtojams mechaninį būdą atidaryti duris.
Kiti gamintojai laukia galutinės reglamentų formuluotės. BMW ką tik pristatė naująjį „iX3“ su ištraukiamomis durų rankenomis, o „Mercedes“ pademonstravo GLC su tuo pačiu sprendimu. Jei Kinija įgyvendins šį draudimą, jai teks perkurti savo modelius.
Įtraukiamos durų rankenos – ne tik stiliaus užgaida. Jos sumažina oro pasipriešinimą maždaug 2–3 procentais, o tai reiškia, kad elektromobiliuose nuvažiuojamas atstumas padidėja 5–10 kilometrų. Tai gali atrodyti nedaug, tačiau kovoje dėl kiekvieno kilometro nuvažiuojamo atstumo gamintojai apsvarsto kiekvieną detalę.
Ištraukiamos durų rankenos leido sukurti lygias, futuristines formas. Šis elementas išskyrė šiuolaikinius elektromobilius iš daugelio tradicinių vidaus degimo variklių modelių. Kita vertus, mechaninių durų rankenų gamyba yra 200–300 eurų pigesnė vienam automobiliui. Masinės gamybos mastu tai reiškia milijonų eurų santaupas.