Kodėl laivai matuoja greitį mazgais – iš kur kilo ši tradicija? (Foto) ()
Prieš atsirandant šiuolaikinėms navigacijos priemonėms, jūreiviai laivo greitį matavo virve, lenta ir keliais mazgais.
© PickPic (atvira licencija) | https://www.pickpik.com/ferry-boat-ferry-ship-boat-cruise-liner-cruise-2882
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Kodėl laivai savo greitį matuoja mazgais (knots) ir kaip atsirado šis neįprastas matavimo metodas?
1 mazgas lygus vienai jūrmylei per valandą (1 jūrmylė – 1,852 kilometro).
Prieš atsirandant palydovams ir sonarams, jūreiviai savo greitį matavo naudodami virvę, lentą ir kelis mazgus.
Apie 1500 metus portugalų navigatorius Bartolomé Crescencio pirmasis išrado šį metodą. Jis matavo savo greitį tikrindamas plūduriuojančius objektus. Po dešimtmečių olandų jūreiviai naudojo vadinamąjį lagą (chip log): medžio gabalą, pritvirtintą prie virvės ritės, surištos mazgais vienodais atstumais. Šis metodas taip pat žinomas kaip „olandiškas rąstas“.
The term Knot – meaning nautical mile per hour – comes from this old device called the chip log. Tossed overboard, sailors would count the number of knots that passed through their hands in a given time to measure speed. pic.twitter.com/ZEioBa1zU3
— Gregory Wieber (@dreamwieber) November 2, 2023
|
Įgula mesdavo rąstą už borto ir leisdavo jam temptis paskui laivą. Tada jie, naudodami smėlio laikrodį, skaičiuodavo, kiek mazgų per tam tikrą laiką išslydo pro jų rankas. Daugiau mazgų išslydo? Laivas greitesnis. Mažiau mazgų? Jūs plaukiate lėtai. Šis terminas prigijo ir tapo „mazgais“ kaip universaliu jūros greičio, o ne atstumo matu.
Šiandieniniame pasaulyje jūreiviams nebereikia mesti lagų per laivagalį, kad nustatytų greitį. Šiandien kapitonai tiksliai nustato greitį dėka pasaulinės padėties nustatymo sistemos (GPS), ultragarsinių jutiklių ir Doplerio radaro.
Tačiau stebėtina, kad jūrų navigacija vis dar labai priklauso nuo mazgų, skirtų laivų greičiui sekti, kursui koreguoti ir jūroje galiojančioms taisyklėms bei reglamentams laikytis. Net šiuolaikinės megajachtos ir didžiausi kruiziniai ar krovininiai laivai greitį matuoja mazgais. Aviacija taip pat labai priklauso nuo mazgų skrydžių planavimui ir vykdymui.
Senosios sistemos grožis slypi tame, kad ji buvo stebėtinai intelektuali. Šiandien intuiciją pakeitėme programine įranga ir pažangia technine įranga, tačiau matavimas, kuris rėmėsi įgūdžiais, o ne signalo stiprumu, neabejotinai magiškas. Jūrmylės per valandą taip pat gana sunkiai ištariamos, todėl žodis „mazgai“ yra daug geresnis pasirinkimas.
