Naujos kartos karinis dronas manevruoja nenaudodamas jokių judančių fiuzeliažo dalių - tokio orlaivio dar nebuvo (10)
„BAE Systems“ ir Mančesterio Universiteto inžinieriai sukūrė naują nedidelį karinį droną. Tokių naujienų tikriausiai esate girdėję ne vieną ir svarstote, kuo šis ypatingas. Jis pasižymi STEALTH technologijomis, kurios neleidžia šio orlaivio susekti įprastais radarais. Prie ypatingo slaptumo operacijų metu labiausiai prisideda naujos kartos valdymo sistema - MAGMA vadinamas dronas išorėje neturi jokių judančių dalių. Tai kaip jis keičia kryptį?
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Įprastiniai orlaiviai kryptį keičia judančių plokštumų pagalba. Jūs, jei bent kartą lėktuve sėdėjote prie lango netoli už sparno, esate matę ir jūs. Šios plokštumos nukreipia oro srautus, sudaro didesnį pasipriešinimą atitinkamuose taškuose ir orlaivis keičia kryptį. Tai yra efektyvus ir patikimas lėktuvo valdymo būdas, tačiau jis turi minusą, kuomet kalbama apie karinius orlaivius ir ypač dronus - šie judesiai trukdo orlaivio slaptumui.
F-22, B2, F-35 - visi šie lėktuvai naudoja konvencinius valdymo metodus. Jie veikia gana patikimai, tačiau judantys paviršiai gali juos trumpam paversti matomais modernaus radaro ekrane. Dar daugiau - šie valdymo mechanizmai nėra tokie jau paprasti, jie genda, gali būti apgadinti susidūrimų metu, jiems reikia pakankamai intensyvios priežiūros. Todėl BAE ir Mančesterio Universitetas dabar ir išbandė naują valdymo sistemą, kuri įprastus judančius paviršius keičia oro srautais.
MAGMA drone išbandomos dvi valdymo technologijos. Viena ima orą iš variklio ir viršgarsiniu greičiu jį išpučia pro galinėje sparno dalyje esančias angas. Šio oro srauto kryptis ir greitis keičia orlaivio kryptį. Iš tikrųjų, MAGMA gali būti valdomas labai tiksliai, nors ir neturi judančių paviršių. Antroji sistema stipriu oro srautu nukreipia variklio išmetamąsias dujas. Tai taip pat leidžia greitai keisti lėktuvo skrydžio kryptį.
Taigi, ne orlaivyje esantis pilotas gali kontroliuoti MAGMA droną labai tiksliai tik valdydamas oro srautus aplink lėktuvą. Bandymai ir skaičiavimai parodė, kad ši valdymo oro srautu sistema leidžia pasiekti didelį tikslumą. Pakankamai didelį, kad šį išradimą būtų galima pavadinti revoliuciniu. BAE jau svarsto, kad ši sistema gali būti įtraukta į naujų orlaivių konstrukciją. Įprastas mechaninis valdymas aviacijoje jau tarnauja daugiau nei 100 metų, gal laikas jį keisti oro srautais? Bent jau karinėje aviacijoje šios sistemos ateitis atrodo šviesi.