Iš pirmo karto egzaminą „Regitroje“ išlaiko tik kiek daugiau nei trečdalis vairuotojų: kas kaltas dėl tokių skaičių? ()
„Regitroje“ praeitais metais vairavimo egzaminą iš pirmo karto išlaikė tik 35 proc. žmonių, todėl daugumai kyla klausimas: ar tik vairuotojai yra kalti dėl tokių prastų skaičių? Vairavimo instruktoriai pateikė, kas jų nuomone yra geras mokytojas ir kur jo reikėtų ieškoti.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Vairavimo egzaminai „Regitroje“ – tai galutinis taškas, kuomet įvertinama, ar vairuotojas yra pasirengęs savarankiškai dalyvauti viešajame eisme. Svarbu suprasti, kad egzamino metu tikrinamos tos žinios ir įgūdžiai, kurių prireiks kasdien. Tad pagrindinis mokymosi tikslas turėtų būti nukreiptas ne į tai, kaip tik sėkmingai išlaikyti egzaminą, o kaip įgyti tas vairuotojo kompetencijas, kurios pravers ir padės užtikrinti savo bei kitų saugumą kelyje.
„Regitros“ atstovė spaudai Emilija Bardauskienė teigė, kad būsimi vairuotojai, prieš pasirinkdami mokytoją, turėtų iš anksto pasidomėti, kokie apie jį atsiliepimai, kokią turi kvalifikaciją ir mokymo patirtį: „Galbūt pažįstamų rate yra neseniai įgijusių teisę vairuoti, kurie taip pat galėtų pasidalinti savo rekomendacijomis, t. y., kokius metodus taikė instruktorius, koks buvo bendravimo stilius, kaip sekėsi pasiekti norimų rezultatų“.
Pasak pašnekovės, reikėtų nepamiršti ir to, jog pasirengimas laikyti egzaminą priklauso ir nuo kiekvieno žmogaus individualiai, užsispyrimo bei noro mokytis. Ji būsimiems vairuotojams pataria nepasikliauti atsitiktine sėkme ir į egzaminą atvykti tik gerai pasiruošus.
Egzistuoja teiginys – „saugūs vairuotojai yra atsakingi vairuotojai“. Saugų vairuotojo elgesį nulemia ne tik įgyti įgūdžiai mokymosi procese kartu su vairavimo instruktoriumi, bet ir iki tol susiformavusios nuostatos. E.Bardauskienė pridūrė, kad dar nesulaukę pilnametystės, kol dar neturime teisės mokytis vairuoti, mes visi esame eismo dalyviai: pėstieji, dviratininkai. Be to, imame pavyzdį iš aplinkinių: tėvų, draugų.
„Su sauga susijęs švietimas ir sąmoningumo ugdymas turėtų būti pradedamas vykdyti dar ankstyvoje jaunystėje, mokykloje“, – naujienų portalui lrytas.lt kalbėjo „Regitros“ atstovė spaudai.
Kitas etapas – pasirengimas tapti vairuotoju padedant vairavimo instruktoriui.
„Mokymosi procesas turėtų būti kompleksiškas ir apimti įvairius vairavimo aspektus. Kitaip tariant, negana pagrindinį dėmesį sukoncentruoti tik į labiau techninius dalykus, pavyzdžiui, teisingą pavaros pasirinkimą, sankabos valdymą ar teisingą manevrų atlikimą.
Būtina lavinti ir strateginius įgūdžius, tokius kaip gebėjimą prisitaikyti prie nuolat besikeičiančių eismo sąlygų, išankstinį kitų eismo dalyvių veiksmų numatymą, galimų pavojų atpažinimą bei sprendimų priėmimą siekiant jų išvengti, maršruto planavimą.
Ne mažiau svarbu, kad būsimas vairuotojas būtų iš anksto supažindinamas ir su riziką kelyje didinančiais veiksniais, kaip tam tikras jo elgesys gali paveikti kitų eismo dalyvių saugumą, tinkamo greičio pasirinkimo svarbą“, – aiškino specialistė.
Nebūtinai turi mokėti važiuoti
Jau 15 metų patirties sukaupęs ir šiuo metu „Draiveris“ įmonėje dirbantis vairavimo instruktorius Sigitas Pudžemys tvirtino, kad geras vairavimo instruktorius yra tas, kuris pats gali nemokėti važiuoti, bet turi gerai paaiškinti, kaip tai atlikti.
„Turi būti pedagogas ir mokėti perduoti žinias, o ne sporto meistras, kuris idealiai valdo mašiną. Žmonės visi skirtingi: vienas supranta vienaip, o kitas kitaip. Instruktoriams reikia turėti daug kantrybės, nes kartais tenka labai ilgai aiškinti tą patį dalyką – po 10 kartų ir daugiau“, – naujienų portalui lrytas.lt pasakojo S.Pudžemys.
Jis patarė: geriausia vairavimo instruktoriaus ieškoti per rekomendacijas, atsiliepimus.
Trejus metus įmonėje „Rigveda“ vairavimo instruktoriumi dirbantis Giedrius Maslenikas irgi akcentavo, kad geras vairavimo instruktorius nebūtinai yra geras vairuotojas. Anot jo, instruktoriui svarbu nuo pačios pirmos pamokos būsimus vairuotojus padrąsinti, motyvuoti, daugiau pagirti, kad jie neišsigąstų ir priprastų prie automobilio.
„Jei instruktorius sakys, kad mokiniui nesiseka arba yra negabus, tai šis jaus didesnį stresą ir nenorės mokytis vairuoti. Geras instruktorius tas, pas kurį mokinys ateina su užsidegimu ir dideliu noru“, – dėstė G.Maslenikas.
Pašnekovas teigė, kad vairavimo instruktorius turi būti tarsi psichologas: „Kai kurie mokiniai ateina išsipasakoti, kartais net tenka pabūti kunigu. Tuos mokinius palaikai, kad jie per pamoką gautų geras emocijas“.
Visada jauti įtampą
15 metų patirties sukaupęs vairavimo instruktorius ir „Automotoera“ įmonės vadovas Renatas Usavičius kalbėjo, kad geras vairavimo instruktorius yra tas, kuris išmoko, pateikia įvairius pavyzdžius ir myli savo darbą.
„Vairavimo instruktorius turi turėti pašaukimą, tačiau jais gali tapti ir jaunesni asmenys. Vairavimo instruktoriai turėtų mokyti, kad mokinys ne tik du metrus matytų kelio, bet ir galvotų, kas jo laukia. Taip pat svarbu išmokyti važiuoti eismo sraute“, – pridūrė pašnekovas.
Jis pastebėjo, kad dabar nedaug jaunų žmonių tampa instruktoriais, nes šis darbas yra sudėtingas ir reikalauja daug atsakomybės: „Tu visada jauti įtampą, nes nežinai, kokį veiksmą eisme padarys mokinys. Kartais tenka mokyti ir vyresnio amžiaus žmones, kuriems pasakius: „Pažiūrėkite į spidometrą“, jie atšauna: „Ką sakėte?“. Šios situacijos kelia įtampą, ypač, jei važiuoji judrioje gatvėje“.
Reikalavimai mažėja Apie 30 metų patirties sukaupęs ir šiuo metu „V.Ikonikovo“ įmonėje dirbantis vairavimo instruktorius Gintautas Bertašius minėjo, kad dabar trūksta vairavimo instruktorių, todėl reikalavimai jiems mažėja. Tačiau, jo manymu, turėtų būti kitaip: „Galbūt Lietuvoje turėtų būti tokia profesija kaip instruktorius, kuris galėtų daugiau pamokyti nei eilinis vairuotojas“.
G.Bertašius nesutinka su tuo, kad būsimi vairuotojai neišlaiko vairavimo egzamino, nes yra prastai dirba instruktoriai.
„Skandinavijoje atliko tyrimą, kad mokiniai turėtų mokytis vairuoti 50 val. Mes kažko tikimės iš minimalių 30 val. programų. Juk nebus stebuklingo instruktoriaus, kuris per dvi savaites išmokys vairuoti. Kiekvienas klientas turi skirtingą patirtį – vieni pradeda mokytis nuo nulio, o kiti jau turi sukaupę kažkokią patirtį“, – naujienų portalui lrytas.lt kalbėjo „V.Ikonikovo“ įmonėje dirbantis vairavimo instruktorius.
Anot jo, dabar retas mokinys renkasi važinėti daug valandų įvairiais metų laikais ar bet kokiomis įvairios sąlygomis.
Stebi skelbiamus reitingus
Naujienų portalui lrytas.lt S.Pudžemio pasiteiravus, ar egzistuoja koks nors instruktorių reitingavimas, šis teigė, kad vieną kartą „Regitra“ tokius duomenis skelbė, tačiau jo nuomone, to nereikėtų daryti, nes nėra aišku, kiek instruktorius paruošia mokinių.
„Vienas instruktorius gali paruošti 10 mokinių per metus, o kitas – 50 žmonių. Kuo didesnis skaičius, tuo labiau skirsis reitingai. Mokinys gali labai gerai važiuoti, o susijaudinęs gali pasimesti ir pradėti drebėti. Arba tas, kuris išlaikė egzaminą iš antro karto, gal bus geresnis vairuotojas nei tas, kuris išlaikė iš pirmo karto“, – svarstė pašnekovas.
Įmonėje „Draiveris“ dirbantis vairavimo instruktorius S.Pudžemys minėjo, kad instruktorius turi mokyti vairuoti ir valdyti automobilį, o ne kaip išlaikyti „Regitroje“ vairavimo egzaminą. Juk išlaikęs egzaminą mokinys nuolat nevažinės „Regitros“ nustatytais maršrutais.
Vairavimo instruktorius sutinka būsimų vairuotojų, kurie iš įtampos nė nesusigaudo, kur važiuoja, todėl klausia: „Ar mes mieste?“ Kai kurie mokiniai pasako, kad mokytis vairuoti į gatves nevažiuos.
„Anksčiau, norint tapti vairavimo instruktoriumi, vienas iš reikalavimų buvo turėti aukštąjį išsilavinimą ir būti išlaikius visas vairavimo kategorijas būti išlaikius, o dabar tam pakanka turėti tą pačią vairavimo kategoriją kaip mokinys, išklausyti specialius kursus ir išlaikyti „Regitroje“ vairavimo egzaminą. Dabar suprastėjo mokinių paruošimas, nes atsirado lengvesnės sąlygos tapti vairavimo instruktoriumi. Gal dėl to ir ta didelė instruktorių kaita“, – pažymėjo „Draiveris“ įmonėje dirbantis instruktorius.
S.Pudžemys pabrėžia, kad svarbiausia, jog ir pats instruktorius mokytųsi kiekvieną dieną, kad galėtų perteikti visas žinias ir gerai paruošti mokinį realioms eismo sąlygoms.
Nors, kai kurie ir sako, kad pastaruoju metu instruktorių mokymų kokybė suprastėjo, tačiau vairavimo instruktorius G.Maslenikas pažymėjo, jog vairavimo įmonės labai greitai atsirenka darbuotojus per mokinius.
„Aš visada pasižiūriu į „Regitroje“ skelbiamus reitingus, kokia dalis mano mokinių išlaiko egzaminą. Visų įmonių vadovai juk irgi žiūri į tuos reitingus bei stebi, kaip dirba jų darbuotojai. Be to, jei mokiniai nėra patenkinti instruktoriumi, tai iš karto gali parašyti atsiliepimą“, – naujienų portalui lrytas.lt kalbėjo „Rigvedoje“ dirbantis vairavimo instruktorius.