Valgyti ir tuštintis sugebančios lėlės - už ar prieš?  (14)

Portalo "The Washington Post" teigimu, realistiškos maistą valgančios, virškinančios ir tuštintis sugebančios lėlės yra paklausiausia šio šventinio sezono prekė. "Baby Alive" tipo lėlės komplektuojamos su specialiomis "žaliomis pupelėmis" ir "bananais", kuriuos jai galima sumaitinti, o vėliau šie produktai "virškinami" ir šalinami lėlei sėdint ant naktipuodžio. Tik ar tikrai vaikui tokių technologinių "stebuklų" reikia?


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Siekiant padidinti žaidimo "linksmumą", lėlė kartais "nespėja" pasiekti žaislinio naktipuodžio. Taip sukuriama taip pat visai realistiška betvarkė, kurią sutvarkyti, deja, gali tekti patiems tėvams. "Būkite atsargūs", rašoma reklaminiuose 60 dolerių kainuojančios lėlės bukletuose, "kaip ir tikrame gyvenime, ji kartais ištveria iki kol nueis iki 'puodelio' ir kartais ne!". Perspėjimas kitoje pakuotės pusėje sako "Gali sutepti kai kuriuos paviršius". Tuo tarpu 40 dolerių kainuojančios lėlės "Little Mommy Real Loving Baby Gotta Go" sukeliama netvarka yra daugiau teorinė. Ją pasodinus ant mažo unitazo, procesą inicijuoja mažytis magnetas. "Vanduo pašalinamas ir vietoj jo pasirodo tikėtinos 'puodelio atliekos'; tada vaikas gali nuleisti vandenį - pasigirs išties realistiškas garsas", sako gamintojas "Mattel" produkto apraše. Naujovės pasirodė šį rudenį. Gamintojai reklamos apimčių negaili, todėl kai kurie JAV prekybos tinklai jau paskelbė turintys problemų tenkinant pirkėjų paklausą. Tačiau ne visi įsitikinę, kad lėlės turi būti tokios realistiškos. Šio požiūrio atstovai teigia, kad kai kurie dalykai geriau turi būti paliekami vaizduotei. Mušis dėl to, ar tuštintis sugebančios lėlės yra tinkamas žaislas vaikams, yra tik vėliausias susirėmimas ilgai trunkančiame kare tarp vaikų raidos ekspertų ir žaislų gamintojų. Psichologai teigia, kad vaikus domina tik pats "geriausio žaislo" turėjimo faktas ir tai skatina juos apsimetinėti (atkreipkite dėmesį į tai, kad kartais vaikams labiau patinka brangaus žaislo pakuotė nei pats jos turinys). Tačiau žaislų gamintojai nori naudodamiesi naujausiais technologijų pasiekimais kurti ir pardavinėti vis tikroviškesnius žaislus. Pavyzdžiui, lėlės "Baby Alive" judesius kuria palyginti sudėtinga robotizuota technika, o ją valdo tokio pačio tipo mikroprocesoriai kaip ir tie, kurie valdo dirbtinių palydovų navigaciją ir branduolines jėgaines.

"Mažmenininkai į šias lėles stipriai įsisuko. Jie jaučia, kad šiais metais tai yra vienos paklausiausių mergaitėms skirtų prekių", sako Žaislų Pramonės Asociacijos tendencijų specialistė Reyne Rice. Nors daugelis lėlių parduodamos per paskutiniąsias šešias metų savaites, o kompanijų metinių pardavimų statistikos pasirodys tik kitų metų pradžioje, Rice sako, kad preliminarūs rezultatai jau patvirtino šventinį pirkimų bumą. 

Sujudimas jaučiamas ir įvairiuose tevams skirtuose forumuose visoje JAV. Viena mama buvo taip nusiminusi, kad tuštintis galinčios lėlės buvo išparduotos  iškart po Padėkos dienos, kad ji pasirengė keltis 5-ą valandą ryto ir išnaršyti visas parduotuves 100 mylių spinduliu nuo jos namų. Kita moteris - Šiaurės Virginijoje gyvenanti Salma Bangoura - pilną vežimėlį prikrovė jos 7 metų amžiaus dukrai skirtais nerūdijančio plieno puodais ir keptuvėmis. Jos dukra labai nori gauti dovanų "Baby Alive". "Ji nori į tualetą", trukteli pečiais moteris. "Tai taip įdomu. Ji komplektuojama su maistu. Tai nėra šlykštu, jei tai nėra tikra". Tačiau netoliese esančiame prekybos centre apsipirkinėjanti Gay Hee Lee, ieškodama dovanos savo 2 metų dukterėčiai, paima lėlės dėžę nuo lentynos tik tam, kad greitai ją padėtų atgal. "Tai yra tiesiog taip neteisinga", sako ji.

Galbūt tai ir yra ta vieta, kur kiekvienas turi iškelti sau klausimą: ar tualeto - ir to, kas juo ir kam naudojasi - pakanka kad žaislas būtų geras? Ir, jei atsižvelgtume į gero skonio manieras, ar tai apskritai yra gera idėja? 

Akivaizdu, kad žaislų gamintojai atsakys 'taip'. 

"Mums šlapinimasis ir tuštinimasis yra pakankamai magiška", sako kompanijos "Hasbro" vyresnioji lėlių "Baby Alive" prekinio ženklo vadybininkė Kathleen Harrington. "Kaip suaugę mes galime šiek tiek šlykštėtis. Tačiau toms mergaitėms tai yra taip magiška, taip linksma. Ši maža lėlė prisikelia gyvenimui, todėl maža mergaitė tiki, kad tai nėra tiesiog paprasta lėlė. Tai jos vaikas". Šią dalį Harrington įvardija kaip esminę žaislo populiarumą lemiančio veiksnio dalį. 

Tačiau kai kurie vaikų raidos ekspertai vienareikšmiškai atsako 'ne'.

"Kasmet į rinką patenkant 5000 naujų žaislų, atsiranda didžiulė konkurencija norint būti pastebėtam. O tai reiškia, kad žaislai tampa vis labiau ir labiau rėksmingi", sako Harvardo Universiteto vaikų psichologijos profesorė ir "Nekomercializuotos vaikystės kampanijos" ("Campaign for Commercial-Free Childhood") direktorė Susan Linn. "Šis žaislas yra pakankamai šokiruojantis, kad būtų pastebėtas. Tačiau geriausiu atveju jis yra nereikalingas. Blogiausiu atveju tai yra išties šlykštu". 

Tačiau žaislų apžvalgas rengiančio internetinio žurnalo "Time to Play" redaktorius Jim'as Silver'is sako, kad vaikai nori realybės. "Kai jiems yra 5 ar 6 metai, jie nenori žaisti mobiliojo telefono, jie nori tikro mobiliojo telefono. Tokios lėlės auklėja. Tai, ką mama darė su jomis, jos nori pakartoti su savo lėlėmis. Ir kaip gi jūs pratinate vaikus prie puodelio neaiškindami apie patį procesą?".  Silver'is pasakoja, kad pirmą kartą pamatęs tuštintis sugebančias lėles jis juokėsi ir stebėjosi, ar jos reikalingos. Nors gamintojams jis yra pažadėjęs neatskleisti informacijos apie ateinančių metų žaislus, preliminarios peržiūros žada, kad "realybė" taps dar realesnė. "Jūs pamatysite, kad siekis pagaminti kuo tikroviškesnes lėles bus stumiamas vis labiau į priekį, tačiau jokiu būdu nedarant žalos vaikams". Jis taip pat priduria, kad tai nereiškia, kad gamintojai nežino ką daro. Jim'o žiniomis, kompanijos "Mattel" gaminamos "Little Mommy" lėlės yra populiariausios rinkoje ir kasmetiniai jų pardavimai sudaro apie 50 milijonų dolerių. "Baby Alive" lėlės debiutavo 1973 metais, ir vos prieš porą metų jos buvo perdarytos ir dar kartą pateiktos rinkai po dešimtmetį trukusios pertraukos - dabar jos pagal pardavimus užima antrą vietą.

Šios tendencijos supykdyta Linn netgi išleido knygą "The Case for Make Believe". "Tai yra dalis didesnės tendencijos kurti žaislus, kurie dar oviską", sako moteris. "Užversdami rinką šiais žaislais ir marketingo priemonėmis brukdami juos vaikams mes atimame iš vaikų galimybę kūrybingai žaisti. O tai tikrąja to prasme yra mokymosi, kritinio mąstymo, kūrybiškumo, gebėjimo susidoroti su gyvenimo sunkumais pamatas. Tai būtina jų žmogiškajai raidai. Tai, kas vyksta iš tikrųjų, yra tas, kad gamintojai kuria gerai reklamose atrodančius žaislus, tačiau išties jie prie vidinio vaiko gyvenimo ar kūribiško žaidimo neprideda nieko". Linn Kalėdinių pirkinių sąrašo viršuje puikuojasi: spalvoti pieštukai, popierius piešimui, kaladėlės, minkšti žaislai ir lėlės, kurios nei pačios kalba, nei juda, nei kitais būdais neskubina žaidžiančiojo besiruošdamos "pridaryti į kelnes". "Labai, labai gerą žaislą sudaro 90 procentų vaiko ir 10 procentų žaislo, tačiau tokie gaminiai netampa bestseleriais", sako ji.

Abi kovojančios pusės sutaria tik ties tuo faktu, kad lėlėmis žaidžiantys vaikai (paprastai nuo 3 ar 4 metų ir iki 7 metų amžiaus) labai žavisi kūno funkcijomis. Dėl šios priežasties populiarios tokios knygos kaip "Walter'is bezdantis šuo", (Walter the Farting Dog"), parduotuvių lentynose puikuojasi gelsvai žalios spalvos tąsūs, suspaudžiami ir permatomi žaislai, leidžiantys vaikams jausti ar net matyti gyvūnų vidų. Taip pat didelis mados šauksmas yra susijęs su "mokymusi sėdėti ant puodelio" - arba dėl to, kad vaikai tai patys patiria, arba dėl to, kad jie prisimena, kad tai buvo. "Tai ir yra tai, dėl ko kuriamos tikroviškos lėlės", sako gamintojai. 

"Mokymasis sėdėti ant puodelio yra svarbus etapas kiekvienam vaikui", sako "Mattel World Wide Consumer Insights" viceprezidentas Michael Shore. "Sukakus maždaug dviems metams daugelis vaikų tam yra pasiruošę, įskaitant pagrindinius motorinius, kalbinius įgūdžius, gebėjimą sekti nurodymus ir t.t. Šiame amžiuje, kaip mokslas yra įrodęs, tokios lėlės pasitarnauja kaip efektyvūs mokymo imitaciniu būdu įrankiai, vietoj to, kad mokant sėdėjimo ant puodelio būtų pasikliaujama vien tik ribotais vaiko kalbiniais įgūdžiais". Shore taip pat aiškina, kad "Little Mommy Gotta Go" lėlė "sukurta išskirtinai atsižvelgiant į inovatyvias savybes, kuriomis modeliuojami abu sėdėjimo ant puodelio tipai - 'šlapinimasis' ir 'tuštinimasis' - ir kad abu šie "unikalūs veiksmai" skatina "sėkmingą pripratinimą prie puodelio".

Išties, tokio tipo vaiko mokymas naudojant lėles žaibiškai išpopuliarėjo 2006 metais, kai rašytoja Teri Crane (kuri pati save vadina "Potty Pro" (liet. "Puodelio profesionalė") išleido savo knygą "Potty Train Your Child in Just One Day" ("Pripratinkite savo vaiką prie puodelio per vieną dieną"), o jos metodą per televizijos laidas patvirtino Phil'as McGraw. Dabar rinka yra persotinta tokiomis lėlėmis kaip "Potty Patty", "Potty Scotty" ir anatomiškai tikroviškomis vanile kvepiančiomis lėlėmis "Emma" ir "Paul".

Nenuostabu, kad vaiko raidos ekspertai užsitęsusiuose "puodelių karuose" vėl yra priešingoje rinkos jėgų pusėje. Nepelno siekiančios organizacijos "Zero to Three", palaikančios sveiką kūdikių raidą, direktorė Claire Lerner sako, kad teiginiai apie momentinį pripratinimą prie puodelio yra "nesąžiningi ir išnaudojantys susidariusią situaciją", ir nepriklausomai nuo to, ar vaikas naudosis lėle ar ne, pratinimas prie puodelio, kaip ir prieš tai šimtmečių šimtmečiais, truks tokį laiką, kokio jam reikia. "Apmokymas naudotis tualetu šioje šalyje įgavo savo nuosavą gyvenimą ir tapo gerokai sudėtingesniu nei turėtų būti", sako ji. "O tėvų nekantravimas ir nerimas, visų nelaimei, dažnai sukelia dar didesnį stresą. Žaislų gamintojai yra protingi. Jie prisiderina prie to, kas yra tėvų mintyse". Jos požiūriu, vaikams nereikia lėlės, kad išmoktų, kaip naudotis tualetu. Ir tam, kad jiems būtų linksma, jiems nereikia lėlės , kuri tuštinasi. "Jums tiesiog nereikia eiti taip toli", sako Claire.

Būtent taip masto ir Corrine mama Nancy Vigna. Tačiau tuštintis mokanti lėlė "Baby Alive" yra vienintelis daiktas, kurio reikia jos keturių metų dukrai (jei tiksliau, tai tos lėlės ir Barbie kasos aparato). "Mažiausiai ko jai reikia yra bet kokia kita lėlė", sako Vigna. Jos dukra taip žavisi vystyklų keitimu, kad veržiasi pakeisti savo jaunesniojo brolio sauskelnes ir kruopščiai apklijoja lėles pleistru. "Ji laukia tikroviškos lėlės. Ji tikrai daro į kelnes", atsidūsta mama. "Aš to tikrai nelaukiu".

(0)
(0)
(0)

Komentarai (14)

Susijusios žymos: