Asmeniniai kompiuteriai nemiršta – jie evoliucionuoja (7)
Rugpjūčio 12 dieną IBM PC – klasikiniam aparatui, iš kurio kilo visi šiuolaikiniai kompiuteriai – sukako 30 metų. IBM atstovas Markas Deanas, prisidėjęs prie pirmojo asmeninio kompiuterio kūrimo, sukaktį paminėjo pasveikindamas bendrovę dar 2005 metais pasitraukus iš asmeninių kompiuterių verslo.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Jis pareiškė, kad gyvename „post-PC“ eroje ir dabar jo pagrindinis kompiuteris yra planšetinis. Še tau ir šventė.
Nepraėjus nei savaitei HP – šiuo metu vienas pagrindinių asmeninių kompiuterių prekės ženklų – paskelbė savas naujienas. Bendrovės generalinis direktorius Leo Apothekeris pareiškė, kad bendrovė svarsto apie galimybę atskirti arba parduoti asmeninių kompiuterių grupę, o planšetinio kompiuterio „TouchPad“ projekto atsisakyta praėjus vos šešioms savaitėms nuo jo pasirodymo rinkoje. Viena antraštė šį pareiškimą aprašiusioje žiniasklaidoje skelbė: „Ar asmeninis kompiuteris mirė? Didžiausi asmeninių kompiuterių gamintojai HP mano, kad taip“. Tiesa, vėliau HP suglumino pareikšdama, kad asmeninių kompiuterių verslo ateitis yra šviesesnė nei bet kada anksčiau, rašo time.com apžvalgininkas Harry McCrackenas.
Sklandant tokioms niūrioms nuotaikoms, negalima kaltinti užėmusio gynybinę poziciją „Microsoft“ atstovo spaudai Franko Shaw. Savaime suprantama, jis į pasaulį žvelgia per „Windows“ prizmę, todėl pareiškė, kad su asmeniniais kompiuteriais vis dar galima atlikti daug dalykų, kurie neįmanomi dirbant planšetiniais kompiuteriais ir išmaniaisiais telefonais, kurie, jo manymu, tėra kompiuterių su „Windows“ kompanionai. Jo tvirtinimu, gyvename ne „post-PC“, o „PC-plus“ eroje.
Tvirtinimas, kad asmeniniai kompiuteriai yra priešmirtinę agoniją kenčianti atgyvena, iš tiesų yra pernelyg audringas ir hiperbolizuotas. Rinkos tyrimų bendrovė IDC prognozuoja, kad šiais metais pasaulyje bus parduota 361,5 mln. asmeninių kompiuterių, o 2015 metais šis skaičius padidės iki 541,5 milijonų. Galbūt augimas nėra pasakiškai greitas, bet ir į mirtiną sąstingį nepanašu. Palyginimui, kita bendrovė „iSuppli“ paskelbė, kad šiais metais bus parduota 60 mln. planšetinių kompiuterių, o 2015 metais – 275,3 milijono.
Dramatiškas HP sprendimas tikriausiai buvo priimtas dėl to, kad bendrovė manė reaguojanti į tam tikrą aplinkos pasikeitimą. L. Apothekeris vis primena apie „planšetinio kompiuterio efektą“, kuris turėjo įtakos asmeninių kompiuterių verslui ir paskatino HP persvarstyti savo perspektyvas šioje rinkoje. Pačiam HP vadovui nereikėjo nieko aiškinti: buvo akivaizdu, kad jis kalba apie „Apple iPad“ ir tai, jog puikūs šių planšetinių kompiuterių pardavimai kenkia tradicinių kompiuterių prekybai.
Tačiau galimas HP pasitraukimas iš asmeninių kompiuterių rinkos nėra naujausia vizionierių reakcija į rinkos permainas. Analitikai panašaus sprendimo tikėjosi jau nuo 2001 metų – tuomet HP pradėjo derybas dėl „Compaq“ įsigijimo. „Forbes“ atstovas Danas Ackmanas pažymėjo, kad „kai kurie analitikai rekomendavo HP pasitraukti iš pinigus prarandančio asmeninių kompiuterių verslo“.
Kai D. Ackmanas tai paskelbė, Steve’as Jobs’as dar net nebuvo susapnavęs „iPad“. Tačiau jau tuomet, kaip ir dabar, šioje rinkoje vyravo negailestinga konkurencija versle ir labai menkas pelningumas. L. Apothekeris, anksčiau vadovavęs stambiam verslui programinę įrangą kuriančiai bendrovei SAP, nori koncentruoti HP dėmesį į pelningus produktus ir paslaugas didelėms įmonėms. Jeigu jis būtų vadovavęs HP susijungimo su „Compaq“ metu, labai tikėtina, kad jau tuomet jis būtų pasiūlęs atsisakyti asmeninių kompiuterių.
Taigi, asmeniniai kompiuteriai dar nenyksta, o HP sprendimas persvarstyti savo galimybes šioje rinkoje gali būti ne toks reikšmingas, kaip atrodo iš pirmo žvilgsnio. Tik tai nereiškia, kad status quo išliks. Kažkas iš tiesų vyksta: kiekvieną savaitę tai viena, tai kita nauja maža įmonė savo veiklą susieja su „iPad“, panaši situacija rinkoje vyravo, kai asmeniniai kompiuteriai buvo naujovė. Bet jeigu manote, kad asmeniniai kompiuteriai užleidžia savo pozicijas kažkam, kas nėra asmeniniai kompiuteriai, manykite iš naujo.
Asmeninių kompiuterių rinkoje staliniai ir nešiojamieji kompiuteriai su „Microsoft“ programine įranga dominuoja taip ilgai, kad mūsų tingiose smegenyse konkreti platforma buvo sutapatinta su kur kas platesne asmeninio kompiuterio sąvoka. Tačiau planšetiniai kompiuteriai ir išmanieji telefonai yra kur kas asmeniškesni ir be jokios abejonės – kompiuteriai. Apžvalgininko H. McCrackeno manymu, tai yra nauji asmeninio kompiuterio tipai, o ne niekada nematyti sutvėrimai ir ne paprasti asmeninio kompiuterio kompanionai, kaip juos vadina „Microsoft“ atstovas F. Shaw. Galima tikėtis, kad šie naujo tipo kompiuteriai dar ilgai egzistuos greta įprastesnių kompiuterių.
Ir ši bendra egzistencija tikriausiai turės įtakos abiem pusėms. Jau dabar aiškėja, kad „Windows 8“ operacinė sistema, kurią „Microsoft“ planuoja oficialiai pristatyti šį mėnesį vyksiančioje BUILD konferencijoje, bus pirmoji „Windows“ versija, kurioje galima įžvelgti „iPad“ įtaką.
Bene svarbiausia HP sprendimo dalis yra ne tai, jog bendrovė pareiškė, jog asmeninių kompiuterių verslą galimai būtų naudinga atskirti nuo pagrindinės bendrovės. Svarbiau yra tai, kad po tokio trumpo laiko atsisakyta „TouchPad“ planšetinio kompiuterio. Derėtų priminti, kad šie kompiuteriai, iš pradžių pardavinėti už 499 JAV dolerius, po kelių savaičių buvo išparduoti už 99 dolerius. Tiesa, HP dabar tvirtina, kad „TouchPad“ nėra visiškai numarintas daiktas, bet panašu, kad dabar jis panašesnis į zombį, nei perspektyvų produktą.
„HP TouchPad“ atsisakymas šiek tiek primena liūdną minikompiuterius kūrusių bendrovių istoriją – praėjusio amžiaus 8 ir 9 dešimtmetyje jų buvo gausybė. Visos šios bendrovės – „Data General“, „Digital“, „Prime“, „Wang“ ir panašios – bandė gaminti asmeninius kompiuterius. Visoms šioms įmonėms nepasisekė, tačiau savo idėjų gyvybingumą visos jos palaikė ilgiau, nei HP leido gyvuoti savo planšetiniam kompiuteriui. Ir visos tos įmonės žlugo kartu su savo idėjomis.
Nederėtų prognozuoti HP asmeninių kompiuterių verslo žlugimo. Tačiau toks greitas ir netikėtas „TouchPad“ atsisakymas gali būti suprantamas kaip HP pareiškimas netgi nebebandyti tapti vienu iš pagrindinių žaidėjų, formuojančių asmeninių kompiuterių ateitį. H. McCrackeno manymu, tai yra liūdnas sprendimas ir HP ir asmeniniams kompiuteriams. Jo manymu, po kurio laiko bendrovė pripažins, jog tai buvo milžiniška klaida.