Matote dūmus, kylančius iš po variklio dangčio? „Nedarykite šios klaidos“ ()
Dūmai iš po variklio dangčio yra vaizdas, kurio nenori matyti joks vairuotojas.

© David Reese, CC BY 2.0 | https://www.flickr.com/photos/daveyfire/16198523973/
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Tačiau dažniausiai tai rodo ne automobilio gaisrą, o perkaitusį variklį, kuris savo ruožtu gali sukelti gaisrą. Ką daryti, jei matote iš po variklio dangčio kylančius dūmus?
Kai vairuotojai pamato iš po variklio dangčio kylančius dūmus, pirmiausia jie nori nedelsdami atidaryti variklio dangtį ir pažiūrėti, kas vyksta. Tai natūrali reakcija – norime patys pamatyti problemą. Deja, tokioje situacijoje visiškai atidaryti variklio dangtį yra blogiausias įmanomas sprendimas.
Kodėl? Gaisras po variklio dangčiu pradinėje stadijoje dažnai rusena, esant ribotam deguonies kiekiui. Atidarius variklio dangtį, į variklio skyrių patenka gryno oro, kuris tiesiogine prasme pakursto ugnį. Tai, kas galėjo būti užgesinta, per kelias sekundes gali peraugti į didelį gaisrą, keldamas pavojų visiems šalia esantiems.
Ką daryti, jei iš po variklio dangčio matote dūmus?
|
Pirmas ir svarbiausias žingsnis – nedelsiant sustabdyti transporto priemonę saugioje vietoje. Nesvarbu, ar tai kelio viduryje – geriau užblokuoti eismą, nei sustoti šalia kitų automobilių ar siauroje gatvelėje. Vieta turi būti prieinama pagalbos tarnyboms ir atokiau nuo objektų, kurie gali būti paveikti.
Sustoję nedelsdami išjunkite variklį, įjunkite avarinius žibintus ir atrakinkite variklio dangtį – jo neatidarydami. Šis paskutinis žingsnis vėliau gali palengvinti ugniagesių darbą. Tada nedelsdami evakuokite visus keleivius, ypač greitkeliuose – už apsauginių turėklų.
Po evakuacijos arba jos metu nedelsdami iškvieskite pagalbą numeriu 112 ir informuokite dispečerį apie transporto priemonės tipą – ar tai automobilis su vidaus degimo varikliu, elektromobilis ar automobilis su suskystintų dujų įranga.
Ką daryti, kai dega jūsų automobilis?
Elektromobilių atveju, jei iš po transporto priemonės kyla dūmai, nebandykite jo gesinti ar daryti nieko kito – tiesiog pasitraukite saugiu atstumu ir laukite pagalbos. Akumuliatorių gaisrai gali greitai išplisti, o standartiniai gesintuvai prieš juos bejėgiai.
Vidaus degimo varikliais varomose transporto priemonėse yra šiek tiek daugiau galimybių. Jei iš po variklio dangčio ar prietaisų skydelio pasirodo dūmų, galite pabandyti juos užgesinti, tačiau tik imdamiesi atitinkamų atsargumo priemonių. Atminkite, kad vieno kilogramo gesintuvo pakanka tik kelioms sekundėms.
Jei nuspręsite gesinti gaisrą, geriausia sustabdyti kitus vairuotojus ir paprašyti pagalbos. Vienas gesintuvas daug nepadės, tačiau keli gesintuvai, ypač didesni iš sunkvežimių ar autobusų, žymiai padidina sėkmės tikimybę.
Tęsinys kitame puslapyje:
Automobilio gaisras ir R1234yf oro kondicionieriaus šaltnešis
Nuo 2015 m. beveik visuose naujuose automobiliuose montuojami oro kondicionieriai, kuriuose yra degaus šaltnešio R1234yf. Šios dujos ne tik gali sukelti gaisrą, jei liečiasi su karštais komponentais, bet ir degdamos išskiria itin toksišką vandenilio fluorido rūgštį.
Todėl naujesnių automobilių savininkai turėtų būti ypač atsargūs bandydami patys gesinti gaisrus po variklio dangčiu.
Kodėl automobiliai užsidega?
Dažniausia automobilių gaisrų priežastis yra elektros sistemos gedimai. Pažeisti laidai, trumpieji jungimai, perkrovos ar neprofesionalūs pakeitimai gali sukelti komponentų perkaitimą ir galiausiai gaisrą.
Kita dažna priežastis – variklio perkaitimas. Dėl per aukštos temperatūros aplink variklį gali užsidegti degios medžiagos. Aušinimo sistemos gedimas, skysčių trūkumas ar ventiliatoriaus pažeidimas yra ypač pavojingi karštomis dienomis arba kai transporto priemonė patiria ilgalaikę apkrovą, pavyzdžiui, nuolat važiuojant dideliu greičiu. Gaisrą taip pat gali sukelti benzino ar alyvos nuotėkis šalia karštų variklio komponentų.
Vidaus degimo varikliais varomų transporto priemonių atveju nuo dūmų pasirodymo po variklio dangčiu iki momento, kai visa transporto priemonė užsiliepsnoja, paprastai praeina kelios minutės. Šio laiko pakanka ramiai pasitraukti ir iškviesti pagalbą. Visiškai kitokia situacija yra po avarijos, susijusios su nesandarumu bake – čia ugnis gali išplisti beveik iš karto.
Tačiau, jei kas nors nuspręstų gesinti gaisrą, galioja viena taisyklė: niekada neatidarykite gaubto iki galo.
Net jei gaisras užgesintas, nebandykite užvesti transporto priemonės iš naujo. Vienintelis protingas sprendimas – iškviesti evakuatorių, prieš tai įsitikinus (geriausia su ugniagesiais), kad gaisras iš tikrųjų suvaldytas.