Geriausia vieta autobuse. „Dauguma keleivių jos vengia“  ()

Daugeliui iš mūsų kelionės viešuoju transportu yra kasdienis ritualas – kartais neutralus, kartais varginantis, o kartais stebėtinai raminantis.



© Pexels (atvira licencija) | https://www.pexels.com/photo/interior-of-a-bus-18893549/

Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Skirtumas dažnai slypi detalėse: sėdynėje, kurią pasirenkame. Tai lemia, kaip suvokiame triukšmą, temperatūrą, transporto priemonių judėjimą ir aplinką. Aplinkos psichologai ir transporto inžinieriai sutinka – tinkama sėdynė gali sumažinti streso lygį, pagerinti susikaupimą ir sumažinti fizinį nuovargį. Taigi, kur rasti geriausią vietą autobusuose?

Geriausia vieta autobuse – kur patogiausia?

Sėdynės pasirinkimas autobuse yra realus veiksnys, turintis įtakos mūsų komfortui, sveikatai ir saugumui kelionės metu. Sautamptono universiteto (JK) Mechanikos inžinerijos katedros 2021 m. atlikta analizė parodė, kad transporto priemonės vidurys yra zona, kurioje vibracijos ir smūgių lygis yra mažiausias, o tai reiškia mažesnę stuburo ir sąnarių apkrovą. Štai kodėl patyrę vairuotojai ir kontrolieriai dažnai vadina „aukstą zoną“ – vietą, mažiau jautrią siūbavimui ir triukšmui.

Kodėl autobuso vidurys yra geriausias pasirinkimas? Tam įtakos turi keli veiksniai:

Vairavimo stabilumas – vidurinė autobuso dalis yra ta vieta, kurioje keleivius veikiančios jėgos yra labiausiai subalansuotos. Staigaus stabdymo ar posūkio metu transporto priemonės judėjimas čia pasiskirsto tolygiau, o tai reiškia mažiau kratymų ir siūbavimo. 2021 m. Sautamptono universiteto pateikti duomenys rodo, kad vibracijos amplitudė šioje zonoje yra iki 30 procentų mažesnė nei transporto priemonės gale. Tai ypač svarbu vyresnio amžiaus žmonėms, turintiems pusiausvyros problemų ar stuburo sutrikimų;

[EU+Labai ribotas kiekis] Juos perka kaip bandeles! Rekordiškai pigiai pasaulinio lygio išmanieji dyzeliniai oro šildytuvai. Apšildys automobilius, kemperius ir net namus! (Video)
2169 3

Specialus rinkinukas ruošiantis artėjantiems vėsiems orams

Iš Europos sandėlių

Greitas ir saugus pristatymas

Sutvarkyti visi mokesčiai

Pasaulinio lygio gamintojas

Naujausi modeliai, su išmaniomis funkcijomis

1) „Hcalory HBH2“ - 5 litrų, 8KW galios, 12V/24V/220-240V, išmaniosios funkcijos

2) „Hcalory HBS2“ - 3,5 litrų, 8KW galios, 12V/24V/220-240V, išmaniosios funkcijos

3) „Hcalory TB2S / TB2S+“ - 6 litrų, 8KW galios, 12V/24V/220-240V, išmaniosios funkcijos, su CO jutikliu

Išsamiau

Mažesnis triukšmo lygis – triukšmas viešajame transporte gali paveikti nervų sistemą ir sukelti nuovargį. Autobusuose su galiniais varikliais transporto priemonės centras yra natūrali „tylos zona“. Be to, atstumas nuo durų panaikina būdingus girgždėjimo garsus atidarant ir uždarant mechanizmus. Triukšmo lygio skirtumas tarp autobuso galo ir centro gali siekti net 8–10 dB;

Saugumas –  viešojo transporto avarijų statistika rodo, kad susidūrimų iš šono ir iš galo atveju didžiausia sužalojimo rizika kyla keleiviams, sėdintiems arčiausiai smūgio taško. Transporto priemonės centras suteikia papildomą „buferį“ – tiek priekyje, tiek gale, todėl žymiai sumažėja rimtų sužalojimų tikimybė.

 

Komfortas šioje zonoje jaučiamas ir psichologiškai. 2020 m. Kinijos mokslininkų paskelbtame moksliniame straipsnyje taip pat pabrėžiama, kad subjektyvus keleivio komforto lygis mažėja didėjant susispietimui ir kelionės ilgiui, nepriklausomai nuo sėdėjimo ar stovėjimo padėties. Tačiau sėdintieji mažiau perpildytose zonose, pavyzdžiui, viduryje, šį sumažėjimą jautė mažiau. Todėl, jei norime ramios, stabilios ir sveikesnės kelionės, racionaliausiu pasirinkimu išlieka autobuso vidurys.

Kodėl negalima sėdėti autobuso gale?

Kelionės ergonomikos ir keleivių saugumo požiūriu, autobuso galas yra nepalankiausia vieta. Tai ne subjektyvus įspūdis, o konkrečių fizinių ir aplinkos veiksnių rezultatas:

Padidėjęs oro taršos lygis – 2023 m. Britų Kolumbijos universiteto (Kanada) mokslinėje publikacijoje patvirtinta, kad KD2,5 dalelių ir azoto oksidų koncentracija transporto priemonės gale yra didesnė dėl artumo išmetimo sistemai. Ilgalaikis tokių sąlygų poveikis gali neigiamai paveikti kvėpavimo sistemą, ypač sergantiems astma;

 

Tęsinys kitame puslapyje:




Padidėjusi judesio ligos rizika – 1999 m. Karinio jūrų laivyno aviacijos ir kosmoso medicinos tyrimų laboratorijos paskelbtame moksliniame tyrime nustatyta, kad negalėjimas matyti kelio beveik 3 kartus padidina judesio ligos simptomų dažnį. Matomumas autobuso gale yra ribotas, o tai, deja, prisideda prie vestibuliarinės dezorientacijos ir padidėjusio pykinimo.

Vadinamųjų pasaulietinių tendencijų reiškinys – laipsniškas vidutinio ūgio didėjimas ir kūno dydžio pokyčiai visoje populiacijoje – daro kai kurias autobusų sėdynes mažiau patogias,  ypač žmonėms, kurių ūgis didesnis nei 185 cm. 2021 m. Čilės katalikiškojo universiteto Pontificia Universidad de Chile tyrimų komanda analizavo kelionių autobusais sąlygas, atkreipdama dėmesį į interjero dizaino poveikį keleivių patogumui.

Nustatyta, kad ribota erdvė kojoms, pakeltos platformos virš ašių ir kietesnės, mažiau minkštos sėdynės autobuso gale lemia greitesnį raumenų nuovargį ir didesnį juosmens slankstelių apkrovimą. Todėl aukštesni keleiviai turėtų rinktis sėdynes autobuso viduryje, kur grindys lygios, sėdynių kampas platesnis, o vibracija žymiai mažesnė.

Auksinės taisyklės patogiam keliavimui viešuoju transportu

 

Patogumas autobuse apima tiek tinkamos sėdynės pasirinkimą, tiek kelionės valandas. Ergonomikos ir transporto psichologijos požiūriu, paros laikas, keleivių srautas ir mūsų pačių įpročiai gali nulemti, ar išlipame iš transporto priemonės jausdamiesi pailsėję, ar pavargę.

2016 m. Tokijo universiteto Civilinės inžinerijos katedros atliktos analizės parodė, kad kai transporto priemonių užimtumo rodiklis viršija 0,7 (t. y. kai dauguma sėdimų ir stovimų vietų yra užimtos), subjektyvus kelionės komfortas 10 balų skalėje nukrenta žemiau 5.

Praktinės taisyklės, kurios tikrai pagerins jūsų kelionės kokybę:

  • keliaukite ne piko valandomis – po 9:00 val. ir iki 15:00 val. minios mažesnės ir didesnis vietų pasirinkimas;
  • pritaikykite sėdynę prie oro sąlygų – karštu oru sėdėkite arčiau durų, kad gautumėte gryno oro; žiemą rinkitės sėdynę centrinėje transporto priemonės dalyje, atokiau nuo skersvėjų.
  • išlaikyti geras manieras – 2022 m. Lidso universiteto Transporto tyrimų instituto atliktos analizės pabrėžia, kad empatiškas elgesys (užleisti savo vietą, vengti užblokuoti praėjimą) gerokai pagerina bendrą kelionės patirtį visiems keleiviams;
  • naudokitės programėlėmis, kurios stebi transporto priemonių užimtumą – jos leidžia suplanuoti kelionę taip, kad būtų išvengta didžiausių minios vietų.

 

2021 m. Barselonos universiteto tyrėjų komanda atliko išsamią viešojo transporto priemonių švaros analizę. Jie nustatė, kad intensyvaus eismo vietose esančių baldų apmušalai kaupia didelį kiekį bakterijų ir alergenų, kurie gali kelti grėsmę žmonėms su jautria kvėpavimo sistema.

Todėl rinkdamiesi sėdynę atkreipkite dėmesį į jos būklę ir po kelionės nusiplaukite rankas. Sąmoningas maršruto planavimas, tinkamo laiko pasirinkimas ir socialinio sambūvio taisyklių laikymasis jūsų kasdienę kelionę padarys mažiau varginančią ir labiau nuspėjamą.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: MTPC
MTPC
(4)
(1)
(3)
MTPC parengtą informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško VšĮ „Mokslo ir technologijų populiarinimo centras“ sutikimo draudžiama.

Komentarai ()