Automatinė ar mechaninė – kurią pavarų dėžę brangiau eksploatuoti? ()
Jau daugelį metų vairuotojai suskirstę į dvi stovyklas: tuos, kurie renkasi klasikinę mechaninę pavarų dėžę, ir tuos, kurie teikia pirmenybę automatinės pavarų dėžės patogumui.

© Pexels (atvira licencija) | https://www.pexels.com/photo/photo-of-an-automatic-gearbox-inside-a-luxurious-car-12959464/
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Tačiau kai ateina laikas apsilankyti autoservise, skirtumai tarp jų yra ryškūs – ypač kalbant apie sąskaitą. Automatinės pavarų dėžės, dažniausiai su klasikine, hidrokinetine sankaba arba dviguba sankaba, aptarnavimo kaina gali būti kelis kartus didesnė nei mechaninės pavarų dėžės.
Kiekviena iš jų turi savo privalumų ir trūkumų, tačiau abiem atvejais ilgo tarnavimo laiko raktas yra reguliarus pavarų dėžės alyvos būklės tikrinimas, perkrovų vengimas ir reagavimas į pirmuosius gedimų požymius.
Kiek kainuoja automatinės pavarų dėžės aptarnavimas?
Šiuolaikinės automatinės transmisijos yra sudėtingi mechanizmai. Vietoj paprastų krumpliaračių jos turi sudėtingus planetinius krumpliaračius, hidraulinius vožtuvus ir valdymo elektroniką. Ši konstrukcija užtikrina sklandų važiavimą, tačiau kartu padidina ir priežiūros išlaidas.
Lenkų portalas „Interia“ išanalizavo kainas autoservisuose, kurie specializuojasi automatinių transmisijų remonte.
|
Vidutinės aptarnavimo kainos yra tokios:
- alyvos ir filtro keitimas (150–700 eurų),
- kompiuterinė diagnostika (100–170 eurų),
- pilnas remontas arba atnaujinimas (nuo 500 eurų ir daugiau)
- pavarų dėžės surinkimas ir išardymas (120–700 eurų).
Daugelyje šiuolaikinių automobilių gamintojai rekomenduoja keisti alyvą kas 60 000–80 000 km, nors praktikoje vairuotojai apie tai dažnai pamiršta. Užteršta alyva greitai sugadins automatinę pavarų dėžę, dėl to ji perkais ir bus pažeisti vožtuvai, sankabos ir sukimo momento keitiklis.
Mechaninių pavarų dėžių atveju alyva keičiama rečiau, nes ji veikia daug palankesnėmis sąlygomis ir sutepa krumpliaračius bei guolius. Tačiau kai kurie autoservisai rekomenduoja bent jau patikrinti alyvos lygį, ypač automobiliuose, kurių rida viršija 100 000 km.
Mechaninės pavarų dėžės privalumai
Jos yra struktūriškai paprastesnės ir mažiau jautrios vairuotojo klaidoms, tačiau jas taip pat reikia reguliariai prižiūrėti.
Įprasta priežiūra apima:
- alyvos keitimas (nuo 20 eurų),
- diagnostika (nuo 35 eurų),
- remontas arba atnaujinimas (nuo 100 eurų),
- sankabos keitimas (nuo 200 eurų),
- pavarų dėžės išardymas ir surinkimas (200–250 eurų).
Nors mechaninės pavarų dėžės priežiūra yra pigesnė, vairuotojai dažnai pamiršta vieną dalyką: sankaba yra eksploatacinė detalė, kuri laikui bėgant tiesiog susidėvi. Mieste, kur važiuojama spūstyse, sankaba gali susidėvėti nuvažiavus 80 000–100 000 km.
Kas greičiau genda – automatas ar mechaninė?
Statistiškai automatinės pavarų dėžės genda dažniau ir yra brangesnės remontuoti. Tačiau patvarumo skirtumas atsiranda ne dėl pačios konstrukcijos, o dėl aplaidumo. Daugeliu atvejų automatinės pavarų dėžės problemos kyla ne dėl jos gedimo, o dėl to, kad niekas metų metus nekeitė jos alyvos.
Kita vertus, mechaninė pavarų dėžė tarnauja ilgiau, tačiau kenčia nuo mechaninio susidėvėjimo – sankabų, guolių ir sinchronizatorių. Šių komponentų keitimas yra daug mažesnės išlaidos nei automatinės, tačiau išlaidos vis tiek pastebimos.
Kurią pavarų dėžę pigiau prižiūrėti?
Jei žiūrėtume vien į kainą, laimi mechaninė pavarų dėžė. Paprastesnė konstrukcija, pigesnės dalys ir mažesnė gedimų rizika ilgainiui daro ją ekonomiškesnę. Pasirinkus automatinę pavarų dėžę, už patogumą reikia mokėti ne tik perkant automobilį, bet ir keičiant alyvą ar atliekant remontą.
Kita vertus, šiuolaikinės automatinės pavarų dėžės gali apdovanoti jus ilgaamžiškumu, jei savininkas jas tinkamai prižiūri. Reguliari patikra ir skysčių keitimas padeda išvengti rimtų problemų, net ir esant didelei ridai.