„Net nežinodami, už dujas mokėsite daugiau. Sprendimas jau priimtas“ ()
Reiškia rimtą šalies energetinio saugumo sistemos transformaciją.
.jpg)
© Michal Osmenda from Brussels, Belgium, CC BY-SA 2.0 | https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Light_my_fire_(2152952690).jpg
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Lenkijos vyriausybė priėmė naujus reglamentus, kuriais įvedamas papildomas mokestis už dujas ir keičiamas šalies dujų atsargų valdymo būdas. Nuo 2025 m. spalio mėn. energetinio saugumo užtikrinimą perims valstybės institucija. Naujos sistemos eksploatavimo išlaidos bus padengiamos reguliariai imamu mokesčiu. Ar šis pakeitimas paveiks namų ūkio sąskaitas?
Vyriausybės pristatytas įstatymas reiškia rimtą šalies energetinio saugumo sistemos transformaciją. Nuo 2025 m. spalio 1 d. už gamtinių dujų atsargų rinkimą ir priežiūrą bus atsakinga Vyriausybinė strateginių rezervų agentūra (RARS), pakeisdama ankstesnį modelį, pagrįstą privačiomis įmonėmis. Kalbame apie didelius žaliavų kiekius, kurie turi būti paruošti naudoti krizių, tiekimo sutrikimų ar staigių kainų šuolių atveju.
Tai ne tik struktūrų reorganizavimas – tai ir naujas finansavimo modelis. Iki šiol įmonės rezervus kaupė pačios, tačiau dabar šį procesą perims valstybės institucija. RARS bus atsakinga už dujų pirkimą biržoje, konkursų vykdymą ir saugyklų eksploatavimą. Įstatymas taip pat reikalauja, kad dujos iš rezervų būtų pristatytos į perdavimo tinklą ne vėliau kaip per 50 dienų nuo jų aktyvavimo – tai skirta užtikrinti greitus ir veiksmingus veiksmus avarinėse situacijose.
|
Energetinis saugumas turi savo kainą. Įdiegus centralizuotą dujų atsargų valdymo modelį, atsiranda ir naujas jo finansavimo būdas – vadinamasis dujų mokestis. Jis bus renkamas kas mėnesį iš už dujų perdavimą. Būtent iš šių lėšų Vyriausybės strateginių rezervų agentūra finansuos būtinų atsargų pirkimą ir saugojimą. Nors tai skamba kaip sprendimas, skirtas daugiausia didelėms įmonėms, realybė gali atrodyti kitaip.
Nors Įstatymas nenustato tiesioginių išlaidų piliečiams, sunku tikėtis, kad energetikos įmonės jas padengs iš savo pelno. Istorija rodo, kad anksčiau ar vėliau tokie mokesčiai pasiekia galutinį gavėją didesnių sąskaitų pavidalu. Ekspertai teigia, kad panašus scenarijus gali susiklostyti ir šį kartą, juolab kad, remiantis reguliavimo poveikio vertinimais, rezervų sistemos išlaikymas 2026 m. turėtų kainuoti daugiau nei 220 mln. eurų. Tai išlaidos, kurių bus sunku nepaisyti.
Taigi, net jei šiandien manote, kad naujasis mokestis nepaveiks jūsų piniginės, verta į jį žiūrėti kaip į būsimas, paslėptas išlaidas. Tai gali pasirodyti ne iš karto, bet laikui bėgant – atnaujinant tarifus – jis gali įgauti kelių ar keliolikos papildomų eurų per mėnesį pavidalą. Nacionaliniu mastu šios, atrodytų, nedidelės sumos virs didelėmis RARS biudžeto pajamomis. Tai tema, kuri rūpi ne tik energetikos įmonėms, bet ir kiekvienam namų ūkiui.
Įvesdama dujų atsargų valdymo pakeitimus, vyriausybė pabrėžia, kad prioritetas yra šalies energetinis saugumas. Sunku tai paneigti – pasaulinių rinkų neapibrėžtumo ir geopolitinės įtampos laikais rezervų sistemos centralizavimas gali leisti veiksmingiau reaguoti į krizines situacijas. Naujasis modelis skirtas suteikti Lenkijai didesnę kontrolę, efektyvesnį valdymą ir greitesnius veiksmus žaliavų tiekimo sutrikimų atveju.
Tačiau klausimų ir abejonių netrūksta. Bet koks centralizavimo procesas kelia abejonių dėl veiklos efektyvumo ir skaidrumo. Ar valstybinė agentūra gali geriau susidoroti su šia užduotimi nei privatus sektorius? Ar surinktas mokestis už dujas iš tikrųjų bus išleistas pagal planą, ar tai taps dar vienomis paslėptomis išlaidomis, perkeliamomis piliečiams? Svarbiausia bus tai, kaip nustatomi tarifai ir kaip perdavimo įmonės reaguoja į naujus reglamentus.
Eilinio dujų vartotojo požiūriu, tai reiškia viena: verta būti budriam, net jei tema atrodo sudėtinga ir tolima. Šiandien vyriausybės lygmeniu priimti sprendimai gali turėti įtakos namų ūkių biudžetui artimiausiu metu – net jei tai būtų sąskaitos padidėjimas keliais eurais. Ketinimai gali būti geri, bet kaip vartotojai turėtume žinoti, kam ir kodėl bus išleisti mūsų pinigai.
Nors naujasis dujų mokestis gali atrodyti kaip tik techninis niuansas ar pramonės politikos dalis, iš tikrųjų tai yra sprendimas, galintis turėti realių pasekmių milijonams namų ūkių. Vyriausybė skelbia didinanti energetinio saugumo lygį, tačiau kyla klausimas: ar už tai nesumokėsime per didelės kainos?
Todėl verta ne tik prisiminti terminą „dujų mokestis“, bet ir atidžiau stebėti situaciją energetikos rinkoje. Pokytis, kuris šiandien gali atrodyti tolimas ir nereikšmingas, netolimoje ateityje gali virsti realiomis išlaidomis, matomomis namų ūkio biudžete.