Judesiais valdomi televizoriai ir telefonai rinkoje gali atsirasti jau 2012 metais (Video) (1)
Ir vėl prapuolė nuotolinio valdymo pultelis? Nieko tokio. Mažutė Izraelio bendrovė, pavadinta XTR3D kuria technologiją, kuri padės perjungti kanalus ar pareguliuoti garsą vien rankos judesiais, rašo bbc.co.uk.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Tereikės į ekrano pusę atsukti delną ir padaryti tai, ką norite nesikeliant nuo sofos. Ir tam visai nereikia kokios nors implantuojamos elektronikos ar įmantrių mikroschemų. Vietoje visų šių invazinių technologijų žiūrovo judesius atpažins į televizorių ar išmanųjį telefoną sumontuota gestų atpažinimo techninė ir programinė įranga, gestus be jokių mygtukų maigymo paversianti atitinkamomis komandomis.
Tel Avive įkurta bendrovė XTR3D yra viena iš keleto tokias judesių atpažinimo technologijas kurianti bendrovė, į kurią, siekiant paspartinti „neliečiamų“ technologijų vystymą, neseniai investuoti 8 mln. JAV dolerių. Įmonės atstovų teigimu, vienas iš investicijos tikslų – išvystyti technologijas taip, kad jau kitais metais būtų pradėta prekyba judesiu valdomais išmaniaisiais telefonais.
Vieni iš investuotojų yra JAV elektronikos gigantai „Texas Instruments“.
Nors Izraelio bendrovė iš esmės žengia „Microsoft Kinect“ (praėjusiais metais pristatyto į judesius reaguojančio žaidimų kompiuterio priedo, kuris, nepaisant vidutinės 200 dolerių kainos, yra be galo populiarus) numintu taku, jų technologija nuo „Kinect“ labai stipriai skiriasi.
„Kinect“ priede sumontuoti erdvės gylio jutikliai, mikrofonų masyvas ir RGB vaizdo kameros, kurios programinei įrangai teikia informaciją, pagal kurią stebimi vartotojo judesiai ir skleidžiami garsai.
XTR3D naudoja įprastines dvimačio vaizdo kameras – pavyzdžiui, dabar jau visiškai įprastas prie kompiuterių monitorių tvirtinamas interneto kameras ar kameras, sumontuotas išmaniuosiuose telefonuose – ir dvimatį vaizdą programiškai keičia trimačiu. Sukuriamas toks pats visavertis trimatis efektas, kaip ir „Kinect“ atveju.
Pasak neseniai įkurtos Tel Avivo įmonės atstovo spaudai Roy'aus Ramati, XTR3D technologija pasižymi visais trimačių kamerų privalumais be jokių trūkumų – ji gali veikti ryškioje dienos šviesoje, yra kur kas pigesnė ir naudoja gerokai mažiau energijos. „Ir ją galima įdiegti į bet kurį plataus vartojimo elektronikos įrenginį“, - pridūrė R. Ramati.
XTR3D įkūrėjas ir techninis direktorius Doras Givonas teigia, kad naudojant įprastinį nešiojamąjį kompiuterį su jų programine įranga galima žaisti įprastinius „Kinect“ žaidimus, įrenginį valdant be prisilietimų per atstumą nuo kelių centimetrų iki 5 metrų. Ir, pasak vadovo, technologija bus prieinama kiekvienam.
„Mūsų tikslas – įsiskverbti į rinką, taigi, tai bus kažkas, ką galės išbandyti kiekvienas. Technologija į naujus įrenginius bus įdiegta iš anksto, o senesnių įrenginių naudotojai galės ją atsisiųsti iš programėlių parduotuvės“, - sakė D. Givonas.
Egzistuojantys technologijos prototipai tinka ne tik televizijos kanalų perjunginėjimui ar žaidimams – jie veikia ir asmeniniuose kompiuteriuose, kuriuose galima peržiūrėti „PowerPoint“ prezentacijas vien mojuojant tanka, o į gestus prisilietimu reaguojančiuose planšetiniuose kompiuteriuose ir telefonuose galima sukurti vairalazdės efektą, perbraukti ekraną, padidinti ir sumažinti ekraną gestais, neliečiant įrenginio vairuojant valdyti GPS įrenginį.
Ultragarsas ir vaizdas
Judesiais valdomų technologijų srityje XTR3D yra vieni pirmaujančių, tačiau toli gražu ne vieninteliai. Jau seniau yra sukurta įvairiausių judesio nustatymo būdų. Pavyzdžiui, vis labiau populiarėja vandens čiaupo „atsukimas“ priartinus ranką prie čiaupo ar vandens nuleidimas atsitraukus nuo pisuaro ir panašiai.
O po to, kai „Microsoft“ su „Kinect“ parodė kaip žaidimams galima išnaudoti trimatę erdvę aplink žaidėją, technologijų vystymo ėmėsi nemažai bendrovių. Patys „Microsoft“ specialistai dabar aktyviai stengiasi išplėsti „Kinect“ panaudojimą kitose veiklos srityse. Neseniai buvo paskelbta, kad 2012 metų pradžioje bus pradėtas platinti „Kinect“ skirtos programinės įrangos kūrimo rinkinys.
Be to, siekiant išplėsti „Kinect“ panaudojamumą ne vien žaidimų srityje, „Microsoft“ ėmėsi bendradarbiauti su maždaug 200 įmonių iš daugiau nei 20 valstybių – taip pat automobilių gamintojais „Toyota“ ir skaitmeninių reklamų įmone „Razorfish“.
„Kinect“ gali stebėti visą kūną ir nustatyti ar juo bandoma valdyti įrenginį. Mes dar tik skrebename paviršių to, kas šioje srityje gali būti padaryta, nes be tiesioginio kompiuterio naudojimo yra dar daugybė scenarijų, kuriuose tokia natūrali vartotojo veikla gali būti labai galinga, tai gali sukelti tikrą paradigmos poslinkį“, - sakė „Microsoft“ tyrimų centro Kembridže (Jungtinė Karalystė) mokslininkas Shahramas Izadi.
O mikroschemos, valdančios į judesius reaguojančią „Kinect“ dalį, gamintojai – Izraelio bendrovė „Prime Sense“ - dabar prekiauja įrenginiu, kuriame sumontuota tokia pati techninė įranga, kaip ir „Kinect“. Tą įrangą pajungus prie įprastinio kompiuterio ji gali suteikti į panašias „Kinect“ teikiamas galimybes, tik be paties „Kinect“.
„Apple“ taip pat registruoja patentus, aprašančius kaip vartotojas galėtų be prisilietimo „permesti“ turinį iš vieno įrenginio į kitą – pavyzdžiui, iš planšetinio kompiuterio į televizorių.
Dar vienas elektronikos gigantas – mikroschemų išmaniesiems telefonams gamintojai „Qualcomm“ - neseniai įsigijo nedidelę Kanados bendrovę „GestureTek“. Ši įmonė taikosi į trijų skirtingų įrenginių rinkas: planšetinių kompiuterių (ir knygų skaityklių), išmaniųjų telefonų bei televizorių. Jų technologijose derinamas kamerų ir ultragarso jutiklių panaudojimas. Ultragarso jutikliai reikalingi nedidelio nuotolio „aklai“ kontrolei gestais, mat į judesius reaguoja ne optinė kamera, o mikrofonas, aiškina „Qualcomm“ technologijų direktorius Francis MacDougallas.
„Viena iš „Kinect“ problemų yra tai, kad jis nesugeba stebėti judesio arti įrenginio. Numatyta, kad sekami gali būti tik objektai, esantys ne mažesniu nei 50 cm atstumu – tai puikiai tinka televizoriams, bet nelabai tinka planšetiniams kompiuteriams ar išmaniesiems telefonams. Todėl „Qualcomm“ įmontavo kelis garso jutiklius – mikrofonus – į prototipinius telefonus. Šiais jutikliais nustatoma garso sklidimo vieta trimatėje erdvėje atfiltruojant visus kitus garsus. Metodas naudoja labai nedaug energijos ir gali sekti ranką, esančią 1-15 cm atstumu nuo telefono“, - sakė F. MacDougallas.
Neliečiamas pasaulis
Įsivaizduokite, kad vairuojate automobilį, o ant galinės sėdynės sėdi jūsų vaikas, žiūrintis filmą planšetinio kompiuterio ekrane. Norint sustabdyti ar išjungti filmą jums nereikėtų atitraukti dėmesio nuo kelio – reikėtų tik reikiamai pajudinti ranką. Ir galimybių sąrašas neribotas, tvirtina F. MacDougallas.
Pavyzdžiui, pamojuojant rankas galima atsiliepti į telefono skambutį maisto gaminimo metu, valgant ar vairuojant – nereikėtų nei lieti ekrano, nei į jį apskritai pažiūrėti. Arba perversti puslapius elektroninėje skaityklėje pamosavus ranka rankas. Arba įjungti kitą dainą pajudinus ranką arba dainą sustabdyti iškėlus delną.
Būtent tokias gestų panaudojimo galimybes be prisilietimų kuria šioje srityje dirbančios įmonės, tačiau televizorių kontrolės galimybė yra ganėtinai unikali ir vystoma „GestureTek“.
„Kuriame veidų atpažinimo sistemą, kuri atpažintų kiekvieną prie televizoriaus esantį šeimos narį ir kiekvienam pateiktų atitinkamą sąsają – tokia būtų kitos kartos „išmaniųjų televizorių“ sąsaja“, - sakė F. MacDougallas.
Siekiant šio tikslo įmonė naudoja optinius sprendimus, panašius į tuos, kuriuos naudoja XTR3D – standartines dvimates vaizdo kameras, o kai kuriais „stereo rinkinio“ atvejais – dvi standartines dvimačio vaizdo kameras, nutolusias nedideliu atstumu ir pagal fiksuojamo vaizdo skirtumus apskaičiuojančias visų matomų objektų pozicijas trimatėje erdvėje.
Kad ir kokia kryptimi judėtų šią technologiją vystančios viso pasaulio įmonės – ar naudotų įprastines, ar infraraudonųjų spindulių kameras, ar ultragarso jutiklius – aišku tiek: valdymas gestais sparčiai tobulinamas.