Į bendrą oro erdvę (0)
Skirtingiems regionams reikia skirtingų sprendimų skirtingu laiku. Augant pasaulinei aviacijos pramonei, didėja operacinio suderinamumo tarp kultūrų bei kontinentų poreikis, tačiau nevienodas pasirengimas ir konkurencija tebėra kliūtis tobulinti oro eismo valdymą.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Aviacijos plėtra jau užkrovė didžiulę naštą oro uostams. Mes Lietuvoje kalbame, jog neužtenka ploto ir investicijų, kad būtų modernizuotas Vilniaus oro uostas ir jo galimybės taptų didesnės, tačiau dar aršiau kaunamasi Vakarų Europoje, kur plėtros galimybės baigia išsekti, o oro transporto paklausa kasmet auga apie 5 %. Tradicinės „vietos ore“ didinimo priemonės Europoje ir kituose perpildytuose regionuose jau išeikvotos, todėl ieškoma naujų sprendimų, kad būtų užtikrintas sektoriaus augimas.
Pastebėta, jog augant didiesiems miestams, plečiantis lėktuvų gabaritams ir keleivių bei krovinių srautams, vis svarbesnis tampa valdymo efektyvumas. Lėktuvų skraidymas „vingiais“ ir kartais ilgokas laukimas, kol oro uostas leis nusileisti, jau nuo šio tūkstantmečio pradžios yra viena opiausių ES transporto problemų. Lėktuvų „kamščius“ oro uostuose mažinančios ir sektoriaus konkurencingumą užtikrinančios programos jau įgyvendinamos. Šiandien būtent dėl oro kontrolės modernizavimo ir valdymo standartų tobulinimo civilinė aviacija gali toliau palaikyti spartų augimą.
Pastebimas ir naujas reiškinys. Tarpkontinentinė konkurencija jau neaktuali, pažangiausi regionai pradeda dalytis patirtimi ir kartu kurti darnią tarptautinę aviacijos valdymo sistemą.
Europos problemos sprendimas
Europa atsilikdavo nuo JAV dėl paprasčiausios priežasties – nacionalinio intereso. Kiekvienai senojo žemyno valstybei buvo tiesiog būtina turėti nacionalinį vežėją, o oro eismo valdymo sistemos ne visais klausimai tarpusavyje derėjo.
Kad būtų pagerintas kontinento konkurencingumas, ES inicijavo „Single Sky“ projektą, kurio tikslas – apgyvendinti europiečius po daug saugesniu, talpesniu ir ekologiškesniu dangumi. Jau skelbiama, kad Europoje „nacionalinių oro vežėjų era“ baigiasi, rinka liberalizuota, tačiau tikslai dar nepasiekti. Sutariama, jog didžiausios neišnaudotos erdvės aviacijos plėtrai yra operacijų valdymo būdai, kurie remiasi naujomis technologijomis. Europoje įgyvendinamas projektas SESAR (Single European Sky ATM Research Programme) šiais metais įveikė pirmąjį etapą. Infrastruktūros modernizavimo planas jau apibrėžtas ir parengtas. Sukurta nauja organizacija, finansuojama iš privačių ir ES fondų, jau pradėjo diegti naują sistemą Europoje.
Ne vieni po saule
Oro transportas užtikrina gyventojų mobilumą, todėl kiekvienam regionui svarbu plėtoti efektyvias transportavimo sistemas. Nors Kinijos ir Indijos ekonomikos grėsmingai auga ir grasina Vakarams, kad bus perimtas lyderiavimas, tačiau dar iki 2030 m. JAV tikrai skraidys daugiausia lėktuvų. JAV jau skaičiuoja nuostolius dėl per sparčios oro transporto plėtros, todėl Federalinė valdžia inicijavo projektą „NextGEN“ – sistemą, skirtą užtikrinti oro transporto saugumą, efektyvumą ir ekologiškumą ateityje. Programa, kaip ir SESARS, remiasi ne tradicinių žemės infrastruktūros klausimų sprendimais, bet atrastų naujų satelitinių sistemų galimybių pritaikymu civilinėje oro transporto pramonėje.
Amerikiečiai įvertino, kad nesiėmus veiksmingų priemonių ir civilinei aviacijai toliau augant ta pačia kryptimi, susidarantys kamščiai JAV ekonomikai 2022 metais kainuos 22 mlrd. USD, o 2033 gali pasiekti ir 40 mlrd. USD ribą. JAV aviacijos specialistai pabrėžia, jog ir pažangiausiai oro transporto sistemai reikia tobulėti, nes dabartiniai oro uostų talpos ir ekologiškumo ištekliai jau išnaudoti.
Istorinis įvykis
Dar 2007 metais tarp Europos ir JAV buvo sudarytos sąlygos transatlantiniams reisams, t. y. šiandien orlaivis, pakilęs iš Europos miestų, gali be jokių techninių ar teisinių apribojimų nusileisti kuriame nors JAV oro uoste ir atvirkščiai. Nors buvo nemažai gamtosaugos šalininkų, prieštaraujančių šiai iniciatyvai, tačiau mažesnės transatlantinių skrydžių kainos leido toliau skatinti skrydžius, jungiančius Europą su Šiaurės Amerika. Nepaisant to, nuo šio rudens dvi tobuliausios ir daugiausia apkrautos Europos ir JAV oro erdvės bus dar labiau integruojamos ir valdomos pagal bendrus standartus.
Monrealyje rugsėjį įvykusiame ICAO forume buvo diskutuojama apie didžiausių pasaulio aviacijos standartų tarpusavio suderinimą bei naujų bendrų standartų tikslų puoselėjimą, gerinant visą pasaulio aviacijos sektorių. Nuspręsta, jog išankstinis veikimas kartu daug veiksmingesnis už pasekmių koordinavimą ateityje. JAV „NextGEN“ ir ES SESAR pradėjo plėtoti bendradarbiavimo santykius. ES specialistai pripažino, kad vien Europa oro transportui yra per mažas vienetas, todėl būtina atsižvelgti ir į platesnes dimensijas. Dviejų technologinių projektų bendradarbiavimas aviacijos pasaulyje jau dabar vadinamas istoriniu įvykiu.
Skirtingos filosofijos vienam tikslui
Kanadoje susirinkę aviacijos specialistai dalijosi nuomonėmis apie glaudesnį ES ir JAV bendradarbiavimą, užtikrinant pastovų civilinės aviacijos augimą. Pripažinta, kad projektų tikslai vienodi, tačiau „NextGEN“ ir SESAR filosofija ir sprendžiamos problemos šiek tiek skiriasi.
JAV aviacijos specialistai trokšta įgyvendinti oro transporto valdymą, kuris labiau remtųsi palydovinėmis sistemomis, o europiečiai labiau pasikliauja radarais. Teigiama, jog „NextGEN“ projekto tikslas yra susidoroti su sparčiai didėjančiais srautais, o Europai dar reikia išspręsti oro erdvės bendrumo bei strateginių sprendimų priėmimo klausimus tarp valstybių narių. JAV ir ES prioritetai skiriasi, todėl įgyvendinimas gali kiek užtrukti.
Visiems geriau
„Eurocentro“ Generalinis direktorius McMillanas konferencijoje Monrealyje pareiškė, jog saugumas ir efektyvus oro transporto panaudojimas šiandien turi būti svarbus ne tik verslininkams, bet ir visai pasaulio bendruomenei: „ Aviatoriai nori, kad kiekvienas lėktuvas galėtų būti be problemų pritaikomas bet kuriame pasaulio regione. Tai didina saugumą ir mažina kainas bei aplinkos taršą, todėl vis daugiau pasaulio regionų turi prisidėti prie bendros oro transporto valdymo sistemos plėtojimo.“
Dviejų didžiausių pasaulio oro „rinkų“ bendradarbiavimas rodo, kad ilgalaikis tikslas – bendra oro transporto valdymo sistema – jau realybė. SESAR ir „NextGEN“ rodo pavyzdį ir kitiems regionams. Vis daugiau trečiųjų šalių prisideda prie šių projektų įgyvendinimo pasauliniu mastu.