Mobilumo ateitis: ar nuosavas automobilis taps retenybe? (3)
Šiuo metu viso pasaulio keliais važinėja maždaug 1,3 milijardo transporto priemonių ir šis skaičius pamažu auga. Nors automobiliai neretai gyvenimui suteikia daugiau komforto, visgi su savimi atneša ir globalių problemų, kaip antai oro tarša, spūstys ar stovėjimo vietų trūkumas. Į naujus iššūkius reaguojanti visuomenės dalis jau keičia savo įpročius ir netgi gyvenimo būdą. Belieka klausimas, kaip visa tai gali atliepti verslas.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Nuosavas automobilis – nebe prioritetas
2022-aisiais konsultacijų bendrovės „McKinsey“ tyrimų centro atlikta apklausa parodė, kad trečdalis respondentų per ateinantį dešimtmetį žada vis daugiau naudotis elektriniais paspirtukais ar elektriniais dviračiais, 46 proc. apklaustųjų yra pasiryžę savo automobilį iškeisti į kitus keliavimo būdus.
Gauti apklausos duomenys nuteikia optimistiškai, kadangi, pavyzdžiui, 2020 m. transporto sektorius buvo atsakingas už maždaug 20 proc. šiltnamio efektą sukeliančių dujų, o daugiau nei 40 proc. iš transportui priskiriamos dalies išmetalų tenka asmeniniams automobiliams.
Tiesa, asmeniniai automobiliai atsakingi ne tik už didelę dalį taršos – skaičiuojama, kad Jungtinėse Amerikos Valstijose tūkstančiui gyventojų tenka 868 automobiliai, o vienam iš jų priskaičiuojamos net aštuonios stovėjimo vietos. Remiantis šia statistika, Jungtinėse Valstijose yra daugiau nei milijardas automobilių statymo vietų. Beje, Europoje tūkstančiui gyventojų tenka apie 570 lengvųjų automobilių.
Taigi, privačių automobilių vairuotojai atsakingi ne tik už spūstis ar taršą: jie skatina įrengti vis naujas stovėjimo vietas ir išnaudoti jau ir taip ribotą miestų plotą, kuris galėtų būti skirtas parkams ar kitoms gyventojų poilsio erdvėms.
Verslas reaguoja į pokyčius
Ryškėjant privačių automobilių keliamiems iššūkiams, atsiranda įvairių būdų juos įveikti. Tai gali būti įvairios mobilumo paslaugos, tačiau jas vienija vienas bendras vardiklis – automobilis valdomas tuomet, kai jo reikia, ir toks, kokio tiksliai reikia.
Lankstumo transporto srityje klausimus reikia spręsti ir verslo bendrovėms. Atėjus naujam darbuotojui anksčiau įmonei tekdavo pirkti naują automobilį arba iš garažo traukti seną, likusį iš seniau. Tai mažų mažiausiai neefektyvu, ką jau kalbėti apie tvarumą.
Tokiai situacijai sprendimą siūlo automobilio abonemento paslaugas teikiančios įmonės, kurios siūlo verslams naudotis tokiais automobiliais, kurie labiausiai atitinka poreikį ir juos turėti tiek, kiek reikia. Pavyzdžiui, Lietuvoje veikiančios „WeFleet“ įmonės trumpiausias automobilio naudojimosi terminas gali siekti mėnesį, o įvairus parkas išplečia bendrovių lankstumo ribas ir suteikia galimybę naudotis tokia transporto priemone, kokia reikalinga konkrečioms užduotims vykdyti.
„Automobilis, dviratis ar motociklas išrasti prieš daugiau nei šimtą metų. Per tą laiką keitėsi ne tik pačios transporto priemonės, bet ir jų naudojimo būdas. Atsiradus mobilumo paslaugas teikiančioms įmonėms, keliauti bet kuriame pasaulio krašte, kur jos veikia, tapo neįtikėtinai paprasta.
Lygiai taip pat ir verslams automobilio turėjimas nebėra lygu didelių kaštų įšaldymui. Viskas tampa paprasta ir lankstu. Tai, tikiu, ypatingai svarbu jauniems arba kaip tik didelius autoparkus valdantiems verslams“, – pasakoja automobilių apžvalgininkas ir rinkos žinovas Justas Lengvinas.
Naujas metų laikas – naujas automobilis
J. Lengvinas atkreipia dėmesį, kad keičiasi ne tik transporto priemonių naudojimas – vis sparčiau progresuojant automobilių technologijoms, vairuotojai nenori atsilikti nuo naujovių. Tai sprendžia tiek tvarumo, tiek patogumo bei saugumo klausimus. Štai, pavyzdžiui, tokios automobilių abonemento paslaugas teikiančios bendrovės kaip minėtoji „WeFleet“ suteikia galimybę įmonėms visada važinėti naujausiais automobiliais, o prireikus kitokio – lengvai pasikeisti.
„Daugybę verslų veikia sezoniškumas, kai dalį metų reikalingas didelis ir erdvus automobilis, o ne sezono metu visiškai užtenka mažo miesto krosoverio. Turėti du automobilius ar važinėti dideliu visureigiu ištisus metus yra ne taip racionalu ir tvaru, nei pasirinkti tinkamą automobilį pagal poreikį ir mokėti tik mėnesinį abonementinį mokestį“, – įsitikinęs pašnekovas.
Galimybė pasirinkti mašiną pagal sezoną, kurią suteikia minėta bendrovė, yra tik dalis mobilumo, kaip paslaugos, privalumų. Įmonių įvaizdžiui dabar kaip niekada svarbu savo poziciją išreikšti turimu automobilių parku, tad galimybė atsinaujinti tada, kai norisi, nepatiriant jokių papildomų išlaidų, padeda išspręsti ir daugiau klausimų.
„Radiją keitė televizorius, televizorių – internetas. Feisbuką keitė instagramas, o instagramą – tiktokas. Pasirodžius naujoms technologijoms ar naujiems paslaugų vartojimo būdams, visada atsiranda pranašų, žadančių, kad viskas pasikeis iš esmės. Tačiau istorija liudija, jog senieji būdai išlieka greta naujų, tad poreikis turėti asmeninį automobilį taip pat išliks. Bet pripažinkime, kad turėti nuosavą automobilį gali būti per brangu ar tiesiog nenaudinga.
Jei įmonei reikalinga transporto priemonė kelis mėnesius per metus, nebūtina įšaldyti krūvos pinigų jį įsigyjant: užtenka išsirinkti norimą modelį, o parašu patvirtinus sutartį, jau kitą dieną automobilis gali būti pristatytas jį nuomojančios įmonės nurodytu adresu“, – samprotauja J. Lengvinas.
Tai, kad nuosavas automobilis vis rečiau reikalingas didžiuosiuose miestuose, byloja ir Lietuvos statistika – 2022 metais Vilniaus apskrityje tūkstančiui gyventojų tenkančių transporto priemonių skaičius siekė 445, Kaune – 500, o Klaipėdoje 493.
Tuo tarpu mažesniuose miestuose jis buvo gerokai didesnis: Utenoje – 579, Alytuje – 583, o Tauragėje – net 611. Beje, 2022 metais trijuose didmiesčiuose šis rodiklis, lyginant su 2021-aisiais, mažėjo.