Uždraudė prekiauti VDV automobiliais ir dėl to jau gailisi. „Valdžia pokyčių nenori“ (20)
Etiopija nustebino pasaulį tapusi pirmąja šalimi, visiškai uždraudusia transporto priemonių importą su vidaus degimo varikliu, į rinką leisdama tik elektromobilius.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Įvedus šį draudimą, kilo karštos diskusijos apie šios radikalios transformacijos pasekmes, naudą ir sunkumus. Ar Etiopija pasiruošusi tokiam ambicingam žingsniui, kuris gali būti pavyzdžiu ateičiai kitoms šalims?
Etiopija ėmėsi novatoriškos politikos, kuria siekiama visiškai pašalinti degimo variklius iš šalies kelių. Nuo 2024 metų sausio ši Afrikos šalis uždraudė automobilių su vidaus degimo varikliu (VDV) importą, leisdama impotuoti tik elektrinius.
Tačiau ar toks radikalus sprendimas, pristatytas žaibo greičiu, atitinka jo prielaidas? Apžvelgiame naudą, šalutinį poveikį ir tai, kaip piliečiai ir vietinė rinka reaguoja į šį novatorišką sprendimą.
Kodėl Etiopija pasirinko elektromobilius, o ne VDV automobilius?
Etiopija, antra pagal gyventojų skaičių Afrikos šalis, turi daugiau nei 125 milijonus gyventojų ir yra tris kartus didesnė už Lenkiją. Transportas šioje šalyje, kaip ir daugelyje besivystančių šalių, susiduria su iššūkiais, kuriuos apsunkina vietinių iškastinio kuro išteklių trūkumas.
Naftos produktų, reikalingų degimo varikliu varomoms transporto priemonėms, importo kaina yra didžiulė našta biudžetui. Kuro krizių metu naftos kaina sparčiai kyla, o jos prieinamumas tampa ribotas, o tai turi įtakos prekių kainoms ir transportavimo išlaidoms visoje šalyje.
|
Todėl pasirinktas transporto elektrifikavimas kaip kelias į ateitį. Etiopijos keliuose važinėja maždaug 1,2 milijono automobilių – vidutiniškai 100 gyventojų tenka vienas automobilis.
Vyriausybės subsidijos kurui – kodėl Etiopija pradeda jas palaipsniui panaikinti?
Daugelį metų Etiopijos vyriausybė subsidijuodavo degalų kainas, kad sušvelnintų poveikį ekonomikai ir gyventojams.
Tačiau nuolat kylant naftos kainoms šios subsidijos tapo didele finansine našta valstybei. 2022 metais buvo priimtas sprendimas palaipsniui atsisakyti subsidijų, o tai lėmė kainų augimą degalinėse ir sukėlė socialinį nepasitenkinimą. Šios kylančios kainos sustiprino poreikį plėtoti elektrinį transportą kaip alternatyvą brangiam iškastiniam kurui.
Abiy Ahmed Ali – Nobelio premijos laureatas, propaguojantis žaliąją Etiopijos viziją
Etiopijos ministras pirmininkas Abiy Ahmedas Ali pelnė tarptautinį pripažinimą už pastangas užbaigti konfliktą su Eritrėja – 2019 metais jam buvo įteikta Nobelio taikos premija.
Jo ambicinga vizija yra paversti Etiopiją „žaliuoju Afrikos centru“ plėtojant tvarius projektus, tokius kaip Didžiosios Renesanso užtvankos, vieno didžiausių energetikos projektų regione, statybas. Ahmedas nori, kad Etiopija taptų švaraus transporto lydere žemyne, o VDV transporto priemonių importo uždraudimas yra pagrindinė šios vizijos dalis.
Taip pat ketinama išvengti situacijos, kuri paliečia kitas Afrikos šalis – jos tampa senų automobilių iš Europos ir JAV, o pastaruoju metu ir Kinijos sąvartynu.
Didžioji Renesanso užtvanka – pigios žaliosios energijos raktas
Vienas iš Etiopijos plėtros strategijos pamatų – investicijos į pigią atsinaujinančią energiją. Tikimasi, kad Didžioji Renesanso užtvanka ant Mėlynojo Nilo per metus pagamins daugiau nei 6 GWh energijos, o tai padės patenkinti augančius šalies energijos poreikius ir sumažinti priklausomybę nuo iškastinio kuro importo, kuris kasmet sunaudoja 5 mlrd. USD ekvivalentą. Hidroenergija suteiks pigios ir ekologiškos energijos ne tik transportui, bet ir pramonei bei namų ūkiams, stiprins vietos ekonomiką ir pritrauks investicijų.
Etiopijos iššūkiai: įkrovimo infrastruktūros trūkumas ir nestabilus energijos tiekimas
Nepaisant ambicingų planų, uždraudus importuoti vidaus degimo varikliu varomus automobilius išryškėjo pagrindinės problemos.
Nestabilus elektros tinklas reiškia dažnus elektros energijos tiekimo nutraukimus, o tai reiškia, kad elektromobilių savininkams kyla sunkumų reguliariai juos įkrauti. Daugelis gyventojų, ypač turinčių mažesnes pajamas, kovoja su logistiniais ir finansiniais suvaržymais, o papildoma problema – nepakankamas viešųjų įkrovimo stotelių skaičius. Įkrovimo problemos ir infrastruktūra reiškia, kad elektromobilių naudojimas daugeliui nėra be rūpesčių. Nepaisant to, ebc.et duomenimis, šiandien šioje šalyje jau yra 100 000 elektromobilių.
Tęsinys kitame puslapyje:
Kinijos elektromobiliai
Nemaža dalis į Etiopiją importuojamų elektromobilių atkeliauja iš Kinijos, ir nors tai yra konkurencingos kainos transporto priemonės, jų kokybė dažnai nėra pakankama, kad atitiktų vietos sąlygas.
Didelis gedimų procentas, ypač žemesnės klasės modelių atveju, ir išplėtoto serviso tinklo nebuvimas lemia, kad remonto ir atsarginių dalių kaštai yra dideli.
APNews.com cituoja Yoną Tadelle, mechaniką iš Adis Abebos: „Etiopijoje yra dvi ar trys remonto dirbtuvės, kurios gali remontuoti naujus elektromobilius, o daugelis vartotojų neturi supratimo, kaip prižiūrėti tokias transporto priemones. Mums, mechanikams, taip pat trūksta įrankių, atsarginių dalių ir žinių, kaip remontuoti tokius automobilius.“
Toje pačioje svetainėje cituojama ir vieno iš elektromobilių naudotojų istorija. Yared Alemayehu, Etiopijos verslininkas, nusprendė investuoti į Kinijoje pagamintą elektromobilį, tikėdamasis jį panaudoti teikiant taksi paslaugas. Jis žinojo, kad automobilis turi mechaninį gedimą, tačiau tikėjo, kad jį galima suremontuoti.
Deja, mechanikas, pas kurį jis nuvyko, netryško tokiu optimizmu. Galiausiai Yaredas buvo priverstas parduoti elektromobilį nuostolingai ir nusprendė nusipirkti 2007 m. pagamintą „Toyota Corolla“ – modelį, kurį laikė patikimesniu.
„Be to, kad reikėjo įkrauti savo seną elektromobilį, jis dažnai sugesdavo, o remonto dirbtuvės buvo per brangios, o eilės remonto dirbtuvėse man buvo didžiulė problema“, – sako Alemayehu.
Elektromobilių privalumai Etiopijoje: nebelieka eilių degalinėse
Kita vertus, kiti savininkai atkreipia dėmesį, kad Etiopijoje, kur kuro tiekimas gali būti nereguliarus, o eilės degalinėse gali trukti valandas, elektromobilių savininkai gali išvengti šių problemų.
Įkrovimo procesas, jei įmanoma, leidžia išvengti streso laukimo eilėje prie kuro ir užtikrina nepriklausomybę nuo nestabilių naftos atsargų. Vietos rinkos stebėtojai, kuriuos cituoja CNN, pabrėžia, kad elektromobiliai gali būti kaip mobilieji telefonai. Prieš 30 metų, kai visas pasaulis kalbėjo mobiliaisiais telefonais, Afrikai taip pat trūko tinkamos infrastruktūros. O šiandien sunku rasti ką nors be telefono.
Sprendimas uždrausti VDV automobilių importą sukėlė prieštaringų reakcijų. Kai kuriems piliečiams pertvarka reiškia galimybę automobiliu naudotis pigiau ir patogiau, tačiau daugelis etiopų baiminasi, kad infrastruktūra ir įkrovimo prieinamumas negali neatsilikti nuo tokių sparčių pokyčių. Kaimo regionų ir periferinių vietovių gyventojai gali būti ypač nepalankioje padėtyje dėl ribotos prieigos prie įkroviklių. Kita vertus, su atitinkama valdžios parama teoriškai kiekvienas turėtų turėti galimybę gaminti elektrą savo reikmėms.
Kol kas Etiopijos vyriausybė, nepaisant sunkumų, tebėra pasiryžusi tęsti elektromobilių transformaciją. Valdžios institucijos daug dėmesio skiria energetikos sistemų plėtrai ir įkrovimo stočių statybai, kad sukurtų infrastruktūrą, kuri palaikytų tvarią plėtrą.
Etiopijos, kuri, nepaisant sunkių ekonominių sąlygų ir daug mažesnių pajamų, pavyzdys gali būti įkvėpimas kitoms šalims. Jei Etiopija, turėdama ribotus išteklius ir infrastruktūrą, siekia sumažinti transporto poveikį aplinkai, sunku suprasti, kodėl Europa negalėtų to paties.