Elektromobiliai užvaldė šalį. „Vairuotojai perka, nes neturi pasirinkimo“  ()

Norvegija daugelį metų buvo laikoma sektinu pavyzdžiu, kai kalbama apie elektromobilių plėtrą. Nepaisant gana nepalankių sąlygų elektromobiliams, jų pardavimas šioje šalyje sausį siekė beveik 96 % visų nupirktų naujų automobilių. Kodėl norvegai taip noriai perka elektromobilius?


Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
© Mariordo, CC BY-SA 4.0 | https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Toyota_bZ4X_Expo_2022_CRI_4881.jpg

Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Norvegijos kelių federacijos (OFV) duomenimis, 2025 metų sausį Norvegijoje buvo įregistruoti  9 343 nauji lengvieji automobiliai. Tai reikšmingas pagerėjimas, palyginti su tuo pačiu praėjusių metų laikotarpiu. Per pirmąjį 2024 metų mėnesį klientai įsigijo 5122 automobilius. Tai reiškia, kad 2025 metų sausio mėnesio rezultatas geresnis net 82 %.

OFV atstovas Oyvindas Solbergas Thorsenas pažymi, kad 2023 ir 2024 m. sausio mėn. naujų transporto priemonių registracija buvo labai žema. Šių metų rezultatas, artimas iki 2023 m. buvusiam lygiui, gali reikšti, kad situacija rinkoje gerėja.

Norvegija daugelį metų buvo laikoma sektinu pavyzdžiu, kai kalbama apie elektromobilių plėtrą, ir tai geriausiai rodo pardavimo duomenys. Elektromobiliai jau seniai lenkia hibridinius, benzininius ir dyzelinius automobilius. Praėjusį mėnesį iš 9343 parduotų automobilių net 8954 buvo elektromobiliai – tai 95,8 %.

Šiame kontekste verta pridurti, kad Norvegijos vyriausybė užsibrėžė tikslą iki 2025 metų keliuose matyti tik elektromobilius. Solbergas Thorsenas atkreipia dėmesį, kad dar anksti daryti išvadas, ar tai pavyks, tačiau rezultatas – beveik 96 % elektromobilių dalis mėnesio pardavimuose neabejotinai yra gera prognozė.

Kokius automobilius žmonės vairuoja Norvegijoje?

[Pasaulinė premjera!] Iš EU su kuponais pasaulinio lyderio energijos stotelės. Aukščiausia klasė, galimybės ir šokiruojanti kaina
4273 3

Specialūs kuponai

Iš Europos sandėlių

2 metų garantijos

1) „Ampace Andes 1500“ - LFP, 1462Wh, 2400W energijos stotelės

2) „Ampace Andes 600 Pro“ - LiFePO₄, 584Wh, 600W energijos stotelės

3) „Fossibot SP200“ - 200W saulės panelės

Išsamiau

Tačiau elektromobilių padėtį Norvegijoje geriausiai atspindi modelių populiarumo reitingai. 2025 metų sausio duomenimis, ne tik dešimtuke, bet net ir dvidešimtuke nėra automobilio su vidaus degimo varikliais.

Tiesa, 16 ir 17 vietas atitinkamai užima „Hyundai Kona“ ir „Mazda MX-30“, kuriuos, pavyzdžiui, galima įsigyti ir su vidaus degimo varikliais („Kona“ kaip benzininis arba hibridinis variantas, MX-30 gamintojas apibrėžia kaip įkraunamą hibridą). Tačiau abiem atvejais šie modeliai Norvegijoje siūlomi tik elektriniais variantais.

Tęsinys kitame puslapyje:




Populiariausių automobilių Norvegijoje dešimtukas yra toks (parduota vnt.):

  1. Toyota bZ4X: 1 188
  2. Volkswagen ID.4: 830
  3. Nissan Ariya: 544
  4. Volkswagen ID.3: 537
  5. Volkswagen ID.7: 490
  6. Tesla Model Y: 361
  7. Tesla Model 3: 324
  8. Škoda Enyaq: 271
  9. BMW i4: 243
  10. Ford Explorer: 221

Norvegai perka elektromobilius, nes neturi pasirinkimo

 

Elektromobilių populiarumą Norvegijoje, žinoma, iš dalies lemia įvairios paskatos. Pagrindinis – PVM lengvata elektromobiliams, kurių kaina iki 500 000 Norvegijos kronų (43 000 eurų). Be to, elektromobilių savininkai gali tikėtis mažesnių kelių rinkliavų, prieigos prie autobusams skirtų juostų ir nemokamos stovėjimo aikštelės.

Kita vertus, Norvegija smarkiai apmokestino vidaus degimo sistemas turinčius automobilius (VDV). Nuo 2012 metų į VDV automobilio kainą įskaičiuotas importo mokestis išaugo dvigubai. Be to, smarkiai išaugo degalų kaina, o tai reiškia, kad išaugo eksploatacinės išlaidos. Be to, vyriausybė garantuoja elektros kainą (kuri Norvegijoje yra lanksti) namų ūkiams. Dėl to 1 kWh kaina yra gerokai pigesnė nei Lietuvoje.

 

Dėl to gamintojai gerokai apribojo automobilių su vidaus degimo varikliais pasiūlą arba net visiškai atsisakė tokio tipo automobilių. „Volvo“, „Hyundai“ ir „Opel“ siūlo tik elektrinius modelius.

Tačiau kai kurie gamintojai vis dar siūlo automobilius su vidaus degimo varikliais. Tačiau mokesčių taisyklės yra sukonstruotos taip, kad net jei klientas gali pasirinkti VDV ar elektrinį automobilį, jis galiausiai pasirinks elektrinį variantą. VDV automobilių, jei jie vis dar yra pasiūloje, kainos yra daug didesnės nei jų elektrinių analogų.

Pavyzdžiui, už BMW iX1 reikia sumokėti mažiausiai 487 020 Norvegijos kronų (42 000 eurų), o už X1 su vidaus degimo varikliu – mažiausiai 633 838 Norvegijos kronas (55 000 eurų). Dėl to dažnai beprasmiška siūlyti VDV automobilius, nes jų vis tiek niekas nepirktų.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: MTPC
MTPC
(13)
(18)
(-5)
MTPC parengtą informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško VšĮ „Mokslo ir technologijų populiarinimo centras“ sutikimo draudžiama.

Komentarai ()