Žlunga naftos rinka. Elektromobiliai pralenkė visas prognozes ()
Kinija žengia į priekį.
© JustAnotherCarDesigner, CC BY-SA 4.0 | https://commons.wikimedia.org/wiki/File:BYD_Song_L_002.jpg
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Nors JAV ir Europoje noras elektrifikuoti kelių transportą mažėja, Kinija žengia į priekį.
Kinijos elektromobilių (EV) pramonė vis labiau dominuoja pasaulyje. 2024-ieji buvo dešimti metai iš eilės, kai šalis pasiekė geriausius elektromobilių gamybos ir pardavimo rezultatus pasaulyje.
Remiantis „Rho Motion“ duomenimis, 2024 m. pasauliniai elektromobilių pardavimai išaugo 25 proc. Už tai labiausiai atsakinga Kinija, kurios pardavimai per metus padidėjo net 40 proc. Iš viso ši šalis jų realizavo 11 mln. iš 17,1 mln. visų 2024 m. pagamintų elektrinių transporto ppriemonių.
Smarkų padidėjimą daugiausia lėmė vyriausybės subsidijos ir paskatos gamintojams. „Asia Financial“ duomenimis, transporto priemonėms, varomoms naujais energijos šaltiniais (NEV), buvo skirta daugiau nei 60 procentų subsidijų. Tai ne tik 100% elektra varomiems automobiliams, taip pat įkraunamiems hibridams ir vandenilinėms elektrinėms transporto priemonėms.
|
Be to, Kinijos rinkoje populiariausi yra mažesni automobiliai, o tai reiškia, kad jų kainos yra daug žemesnės nei, pavyzdžiui, elektrinių visureigių, kurie yra populiariausi Vakaruose.
Kinijos valdžia jau paskelbė, kad pagal programą, kuria siekiama atgaivinti ekonomikos augimą, subsidijos bus pratęstos iki 2025 m. Tačiau jos bus taikomos naudotoms transporto priemonėms.
„Tikimės, kad subsidijavimo programa prekybai transporto priemonėms padidins paklausą 3 mln. vienetų per 2025 m.“, – sako „Deutsche Bank“ analitikas Bin Wangas.
„Rho Motion“ duomenys rodo, kad Europa yra antroje vietoje pagal pardavimus. Tačiau 3 milijonai parduotų vienetų yra 3 proc. mažiau nei metais anksčiau.
Toliau rikiuojasi JAV ir Kanada (parduota 1,8 mln.), kuriose užfiksuotas 9 proc. augimas. Padidėjimą daugiausia lėmė noras pasinaudoti vyriausybės subsidijomis, apie kurių likvidavimą paskelbė Donaldas Trumpas (ir savo žodžio laikėsi).
Likusiose pasaulio šalyse buvo parduota 1,3 mln. automobilių, o tai reiškia įspūdingą net 27% augimą per metus.
„Šiaurės Amerikoje 9% padidėjimą galima sieti daugiausia su subsidijomis vartotojams. Tuo tarpu subsidijų panaikinimas Vokietijoje [2023 m.] turėjo niokojančią įtaką visai Europos rinkai. Dabar tą patį galime pastebėti ir JAV“, – komentuoja „Rho Motion“" analitikas Charlesas Leste.
Kaip pažymi „Bloomberg“, paskutiniais 2024 m. mėnesiais dauguma parduotų automobilių nebebuvo automobiliai su vidaus degimo varikliais.
„Spartesnis nei tikėtasi elektromobilių skaičiaus augimas pastaraisiais mėnesiais pakeitė didžiųjų energetikos įmonių, bankų ir akademinės bendruomenės naftos rinkos prognozuotojų požiūrį“, – rašo „Bloomberg“.
Naujais energijos šaltiniais varomos transporto priemonės šiuo metu sudaro apie 10 proc. visų automobilių, važinėjančių Kinijos keliais. Tokiu tempu 20 procentų riba bus peržengta 2027 m., o visiškas kelių transporto elektrifikavimas gali įvykti 2040 m.
„Bloomberg“ cituojamos analizės rodo, kad degalų paklausa Kinijoje mažės maždaug 3-5 procentais iki 2030 kasmet. Savo ruožtu, Tarptautinės energetikos agentūros duomenimis, iki dešimtmečio pabaigos metinis mažėjimas sieks 2,1%.
„Šis įvykis istorijoje neturi precedento“, – 2024 metų pabaigoje pareiškė agentūra.
Vos po kelių savaičių „Financial Times“ pažymėjo, kad 2024 metais naftos importas į Kiniją buvo ne tiek „suplotas“, bet iš tikrųjų sumažėjo beveik 2 proc. Išskyrus blokavimą pandemijos metu, tai pirmasis importo sumažėjimas per du dešimtmečius.
Portalas nurodo, kad tam įtakos turėjo daug veiksnių: nuo statybų krizės iki mažesnio gyventojų vartojimo lygio. Tačiau priežastis Nr. 1 buvo spartėjantis transporto elektrifikavimas.