Motoroleriams uždrausta įvažiuoti į miestą. Kas nutiko? ()
Dviratės transporto priemonės turėjo būti tikras išsigelbėjimas perpildytuose miestuose, sumažinant eismo spūstis ir pagreitinant kelionę į darbą ar mokyklą.

© Heiko Carstens, CC BY 2.0 | https://commons.wikimedia.org/wiki/File:A_busy_street_in_hanoi.jpg
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Tačiau paaiškėjo, kad ten, kur jos labiausiai paplitusios, jos yra pagrindinė oro taršos priežastis. Vietnamo sostinės Hanojaus valdžia planuoja nuo 2026 m. liepos mėn. uždrausti vidaus degimo varikliais varomus motorolerius miesto centre.
Azijoje dviratės transporto priemonės klesti dėl jų prieinamumo, gebėjimo greitai įveikti miesto džiungles ir mažų eksploatavimo išlaidų. Ten keliuose dominuoja įvairių rūšių mopedai ir motoroleriai, vien Hanojuje praėjusių metų pabaigoje jų buvo daugiau nei 6 milijonai. Bendras transporto priemonių skaičius yra maždaug 8 milijonai, o kasdien į miestą įvažiuoja dar 1,2 milijono transporto priemonių iš netoliese esančių provincijų.
Remiantis Hanojaus Žemės ūkio ir aplinkos departamento atliktu tyrimu, kelių eismas yra pagrindinė taršos priežastis. Be to, rezultatai parodė, kad dviratės transporto priemonės yra atsakingos už stulbinančius 66 % kietųjų dalelių išmetimo, o lengvieji automobiliai – tik už 13 %.
|
Mokslininkų komanda taip pat sutelkė dėmesį į miesto vietovių, kuriose yra didžiausia KD2,5 (smulkiųjų kietųjų dalelių, kurių skersmuo siekia iki 2,5 mikrometro) koncentracija, nustatymą. Šios dalelės yra ypač kenksmingos sveikatai, nes prasiskverbia į plaučius ir kraują. Rekordinis kiekis buvo užfiksuotas pagrindiniuose keliuose, tokiuose kaip 3-iasis žiedinis kelias, kur lygis yra beveik dvigubai didesnis nei reikalaujama nacionaliniuose saugos standartuose.
Pasaulio bankas taip pat nagrinėjo šią problemą, pateikdamas ataskaitą, kurioje teigiama, kad du trečdaliai kietųjų dalelių taršos kyla už miesto ribų, jas perneša vėjas iš Raudonosios upės deltos. Transportas sudaro 25 % vietinių KD2,5 išmetimų, tačiau gamyklos, elektrinės ir atliekų deginimo įrenginiai taip pat prisideda prie šios problemos.
Pasaulio bankas pasiūlė keturis pagrindinius sprendimus – visų pirma, reikės pakeisti vidaus degimo varikliais varomus motorolerius elektriniais (tos pačios rekomendacijos taikomos ir automobiliams), taip pat įvesti daug griežtesnius „Euro 5“ ir „Euro 6“ išmetamųjų teršalų standartus ir pakeisti viešojo transporto parką daug ekologiškesniu.
Vietnamo vyriausybė planuoja nuo 2026 m. liepos mėn. uždrausti motoroleriams ir motociklams su vidaus degimo varikliais įvažiuoti į Hanojaus centrą. Galiausiai apribojimai bus taikomi ir iškastiniu kuru varomiems automobiliams, tačiau jie bus įvedami palaipsniui, pradedant 2028 m. Tikimasi, kad iki 2030 m. 3-iajame žiediniame kelyje bus visiškai uždraustas eismas transporto priemonėms su vidaus degimo varikliais, o bendra pertvarkymo kaina siekia 1,56 mlrd. eurų.
Hanojaus gyventojai neslėpė savo nepasitenkinimo, pabrėždami, kad dviratės transporto priemonės yra pagrindinė transporto priemonė, ypač tarp didžiausios, mažas pajamas gaunančios visuomenės dalies. Taksi vairuotojai taip pat susirūpinę, teigdami, kad gerokai išaugs kainos, nes jiems teks įsigyti elektrines transporto priemones.
Ekonomikos profesorius Pham The Anh pažymi, kad pokyčių įgyvendinimo terminas yra per trumpas, ir tokie pokyčiai trunka dešimtmečius, o ne metus ar dvejus. Būtina ne tik pritaikyti reglamentus dėl vidaus degimo variklių transporto priemonių utilizavimo, bet ir parengti galimų subsidijų teikimo procesą naujoms nulinės emisijos transporto priemonėms įsigyti. Ekspertas atkreipia dėmesį, kad apie politikos pakeitimus reikėtų pranešti iš anksto, kad gyventojai galėtų pasiruošti artėjančioms revoliucijoms. Tačiau Vietnamo vyriausybė turi priimti radikalius sprendimus, nes oro taršos problema didžiausiuose miestuose yra didelė.
