Gigantai pasiduoda. Kratosi elektromobilių. Kas vyksta? ()
Gamintojai atsisako drąsių pareiškimų, grįžta prie vidaus degimo variklių kūrimo ir daugiausia dėmesio skiria hibridams.

© TTTNIS, CC0 1.0 | https://commons.wikimedia.org/wiki/File:BMW_i3_01.jpg
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Elektriniai automobiliai vis dar bus jų pasiūloje, tačiau jie nebebus vienintelis sprendimas ateičiai. Didieji prekių ženklai pritaiko savo strategijas prie rinkos realijų ir nebeapsimetinėja, kad perėjimas nuo benzininio prie elektros energijos gali būti sklandus.
Toks scenarijus iki šiol atrodė neįsivaizduojamas. Dauguma gamintojų planavo greitai palaipsniui atsisakyti vidaus degimo variklių, tikėdamiesi masinio elektromobilių paplitimo. Tačiau susidūrimas su realybe pasirodė esąs skausmingas. Vietoj greitėjimo buvo imtasi korekcijų. Vietoj vienos technologijos reikėjo palaikyti tris lygiagrečiai. Vidaus degimo varikliais varomi (VDV) automobiliai vėl tampa pardavimų gyvybės šaltiniu.
Elektromobilių revoliucija praranda pagreitį
Vos prieš kelerius metus dauguma didžiųjų prekių ženklų paskelbė visiškai atsisakantys vidaus degimo variklių iki 2030–2035 m. Buvo tikimasi, kad rinkoje dominuos elektromobiliai, o investicijos į naujus elektromobilių modelius augo svaiginančiu tempu. Šiandien situacija visiškai kitokia. Pasaulinės kompanijos peržiūri savo strategijas, atsisako ankstesnių įsipareigojimų ir vėl pristato benzininius, dyzelinius ir klasikinius hibridinius variklius.
Požiūrio pokytis nėra vien tik technologinės pažangos stokos pasekmė. Problema slypi klientų nenore pereiti prie elektromobilių dėl didelių kainų, nepakankamos įkrovimo infrastruktūros, riboto nuvažiuojamo atstumo ir mažėjančios vyriausybių paramos. Tai verčia gamintojus žaisti dvejopą žaidimą. Jie nenori atsisakyti elektromobilių, bet taip pat nenori atsisakyti patikrintų vidaus degimo variklių sprendimų.
„Audi“
|
„Audi“ neseniai paskelbė, kad 2033 m. nutrauks vidaus degimo variklių automobilių pardavimą. Šiandien ji visiškai panaikina šį pareiškimą. Prekės ženklas nebenustato datos, po kurios siūlys tik elektrines transporto priemones. Vietoj to, jis pabrėžia lankstumo ir prisitaikymo prie rinkos pokyčių tempo poreikį.
Praktiškai tai reiškia žalią šviesą vėlesnėms modelių kartoms su benzininiais ir dyzeliniais varikliais. Naujieji A4, A6 ir Q5 ne tik lieka modelių gamoje, bet ir yra kuriami su visišku įsitikinimu. „Audi“ neatsisako elektromobilumo ir siūlo, pavyzdžiui, A6 tiek elektrines, tiek vidaus degimo variklio versijas. Dabar svarbiausia yra realizmas ir konkurencingumas visomis rinkos sąlygomis.
BMW
BMW nuo pat pradžių į elektrifikaciją žiūrėjo atsargiai. Nors prekės ženklas buvo vienas pirmųjų, pristačiusių rinkai elektromobilį (i3), jis niekada nenustatė vidaus degimo variklių gamybos pabaigos datos. Šiandien ši strategija pasirodo esanti veiksminga. BMW kuria naują „Neue Klasse“ platformą elektromobiliams, tačiau nelaiko jos vienintele kryptimi.
Naujos kartos 5 serijos, X5 ir X6 modeliai siūlomi su benzininiais, dyzeliniais ir hibridiniais varikliais. Lygiagretus įvairių technologijų kūrimas suteikia didesnį lankstumą ir leidžia reaguoti į kintančius klientų lūkesčius. BMW vidaus degimo variklio galia išlieka pagrindiniu jos strategijos ramsčiu.
„Mercedes-Benz“
Vos prieš kelerius metus „Mercedes“ planavo iki 2030 m. pasiūlyti išskirtinai elektrinius automobilius regionuose, kurie yra pasirengę pereiti prie šios technologijos. Šiandien akivaizdu, kad šis planas nebus įgyvendintas. Prekės ženklas toliau plėtoja savo elektrinių modelių gamą, tačiau neatsisakė tradicinių vidaus degimo ir hibridinių jėgos agregatų. O taip išgirta elektrinių EQ modelių šeima tapo tik priesaga „su EQ technologija“ šalia pavadinimų, su kuriais jau esame susipažinę.
Naujos E klasės, GLE ir S klasės kartos siūlomos su benzininiais ir dyzeliniais variantais, o įkraunami hibridai įgauna vis didesnes baterijas ir funkcionalumą realiame pasaulyje. „Mercedes“ grįžta prie savo „lygiagrečių kelių“ požiūrio, atsisakydama ankstesnio naratyvo apie spartų elektromobilių dominavimą. Pastaruoju metu gamintojas pirmiausia pristatė elektrines naujų modelių versijas, o maždaug po šešių mėnesių į asortimentą įtraukė sėkmingus hibridus. Taip yra, pavyzdžiui, su CLA, kuris jau debiutavo salonuose kaip elektrinė versija su priesaga „su EQ technologija“, o kitais metais pasirodys kaip hibridas.
„Porsche“
„Porsche“ jau seniai siekia elektrifikacijos. „Taycan“ atvėrė naują skyrių prekės ženklo istorijoje, o „Macan EV“ turėjo būti jo masinės rinkos atitikmuo. Tačiau elektrinis „Macan“ pasirodė vėlai, ir nesitikima, kad jo pardavimai bus revoliucingi. Prekės ženklo reakcija buvo greita.
Tikimasi, kad iki 2028 m. debiutuos naujas kompaktiškas visureigis su benzininiais ir hibridiniais varikliais. Tuo pačiu metu „Porsche“ intensyvina savo darbą su sintetiniais degalais ir neslepia ketinimo daugelį metų išlaikyti vidaus degimo variklius savo asortimente – ypač sportiškuose ir prabangiuose modeliuose, kuriuose klientų lūkesčiai yra aiškiai apibrėžti.
Tęsinys kitame puslapyje:
„Renault“
„Renault“ buvo viena pirmųjų gamintojų Europoje, sutelkusių dėmesį į elektromobilius. Tačiau dabar ji susiduria su rimtais iššūkiais: pardavimai neauga taip, kaip tikėtasi, o finansinius rezultatus slegia nuostoliai.
Todėl prekės ženklas vis labiau linkęs ieškoti tarpinių sprendimų – hibridinių, įkraunamų automobilių ir patobulintų benzininių variklių – ypač ten, kur infrastruktūra nėra palanki elektromobiliams. „Renault“ neatsisako savo transformacijos, tačiau turi ją įgyvendinti ilgesniam laikotarpiui, atsižvelgdama į savo finansinius apribojimus.
„Stellantis“
„Stellantis“ neseniai paskelbė, kad iki 2030 m. Europoje pardavinės tik elektromobilius. Realybė įrodė kitaip. JAV rinkoje bendrovė grįžta prie galingų V8 variklių, o naujoji „STLA Frame“ platforma leidžia lanksčiai derinti skirtingas jėgos agregatus dideliuose visureigiuose ir pikapuose.
Grupės prekių ženklai – nuo „Jeep“ iki „Opel“ – vis labiau pabrėžia technologinę įvairovę. Nors elektromobilių strategija išlieka, nebekyla jokių klausimų dėl visiško vidaus degimo variklių atsisakymo. Hibridiniai ir benzininiai varikliai išlieka rinkoje, o bendra transformacija vyksta lėčiau ir mažiau radikaliai, nei buvo skelbta anksčiau.
„Volkswagen“
„Volkswagen“ paskelbė, kad paskutinės kartos automobiliai su vidaus degimo varikliais debiutuos 2026 m. Dabar įmonė keičia savo prioritetus – atideda SSP platformos, kuri iš pradžių buvo skirta tik elektromobiliams, debiutą, stabdo elektromobilių gamyklos Volfsburge statybas ir atideda įperkamų elektromobilių pristatymą. Taip yra ne tik dėl programinės įrangos problemų, bet ir dėl mažėjančios paklausos.
Reaguodamas į tai, VW didina dėmesį į įkraunamų hibridų kūrimą ir vidaus degimo variklių asortimento išlaikymą, ypač pagrindiniuose ir automobilių parko modeliuose. Elektromobilių revoliucija nebuvo atšaukta, tačiau vietoj greito perėjimo vyksta stabilizavimo etapas. Prekės ženklas grįžta prie mišrios strategijos, kad atlaikytų sudėtingesnį pereinamąjį laikotarpį.
Vis daugiau gamintojų supranta, kad rinka dar nėra pasirengusi visiškam elektrifikavimui. Klientai nori pasirinkimo – ir tokio pasirinkimo suteikimas gali būti raktas į sėkmę ateinančiais metais. Užuot visiškai atsisakę vidaus degimo variklių, matysime ilgą kelių technologijų sambūvio laikotarpį.
Hibridiniai automobiliai tampa saugiu automobilių kompanijų prieglobsčiu. Išlaikydami juos savo produktų asortimente, jie ne tik patenkina klientų, kurie dar nėra pasiruošę visiškai pereiti prie elektrinių transporto priemonių, lūkesčius, bet ir palaiko nuolatines investicijas į akumuliatorių technologijas. Šis sprendimas leidžia jiems išlikti atviriems ateičiai – jei pasikeis visuomenės nuotaikos ar vyriausybės politika ir vėl paspartės elektrifikacija, prekių ženklai galės greičiau grįžti į vėžes.
Tuo pačiu metu gamintojai vis labiau nori dalytis rizika. Bendros platformos, technologiniai aljansai ir kūrimo išlaidų pasidalijimas tapo norma. Iki šiol buvo manoma, kad tokios įmonės kaip „Tesla“, „Lucid“ ir „Rivian“ nuties kelią kitoms. Šiandien akivaizdu, kad net rinkos lyderiai susiduria su sunkumais. Tradiciniai prekių ženklai nebegali pasikliauti kitais, kad šie „šviestų“ klientus apie elektromobilius. Kiekvienas prekių ženklas turi prisiimti atsakomybę už savo ateitį.
Visa tai kelia specifinių problemų. Užuot sutelkusios išteklius į vieną plėtros kelią, įmonės dabar priverstos vienu metu investuoti į vidaus degimo variklius, hibridines sistemas ir elektromobilius. Planus sumažinti išlaidas vidaus degimo variklių kūrimui teko atidėti, o plėtros biudžetai buvo ištempti iki ribos. Išlaidos auga, o rizika išlieka. Automobilių pramonės elektrifikavimas nebuvo atšauktas. Jis tiesiog nustoja būti sprintas ir tampa maratonu – sunkiu, brangiu ir kupinu posūkių.