Europa sustabdys automobilių gamybą? Didžiausia istorijoje krizė grįžta ()
Nyderlandų vyriausybės sprendimas perimti Kinijos lustų gamintojo kontrolę paaštrino Europos Sąjungos ir Kinijos prekybinius santykius.

© Marek Ślusarczyk, CC BY 3.0 | https://commons.wikimedia.org/wiki/File:002_Production_line_-_car_assembly_line_in_General_Motors_Manufacturing_Poland_-_Gliwice,_Poland.jpg
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Jei konfliktas nebus greitai išspręstas, Europos automobilių įmonėms gali pasikartoti puslaidininkių krizė, kuri prieš kelerius metus paralyžiavo pasaulinę automobilių gamybą. Ginčas gali dar labiau apsunkinti Europos automobilių sektorių, kuris jau ir taip susiduria su tarifais, aršia konkurencija iš Azijos ir mažėjančia paklausa.
„Nexperia“ yra viena iš pirmaujančių puslaidininkių gamintojų pasaulyje, kurios būstinė yra Neimegene, Nyderlanduose. Kinijos bendrovei „Wingtech Technology“ priklausanti bendrovė vaidina svarbų vaidmenį pasaulinėje automobilių komponentų tiekimo grandinėje. Viename automobilyje gali būti iki kelių šimtų tokių sistemų. „Nexperia“ puslaidininkiai, be kita ko, yra atsakingi už jungiklių veikimą, vairavimo valdymą ir daugybę transporto priemonių elektroninių sistemų.
2024 m. pabaigoje „Nexperia“ buvo pritaikytos JAV sankcijos ir ji buvo įtraukta į prekybos juodąjį sąrašą. Netrukus po to, rugsėjį, Nyderlandų vyriausybė pranešė apie „rimtus valdymo pažeidimus“ bendrovėje, laikydama juos potencialia grėsme nacionaliniam saugumui. Todėl buvo aktyvuotas specialus mechanizmas, leidžiantis valstybei įsikišti į strateginės svarbos įmonių veiklą, o tai lėmė „Nexperia“ perėmimą.
|
Nyderlandų valdžios institucijos paaiškino, kad pagal Prekių prieinamumo įstatymą valstybė gali įsikišti į privačių įmonių veiklą išimtiniais atvejais, pavyzdžiui, kai kyla grėsmė šalies ekonominiam saugumui arba kai būtina užtikrinti svarbiausių prekių tiekimą. Praktiškai tai reiškia, kad „Nexperia“ valdyba negali priimti strateginių sprendimų be Hagos vyriausybės sutikimo. Dabartinis pirmininkas buvo nušalintas, o jo pareigas perėmė nepriklausomas komisaras, neturintis jokių ryšių su Kinija. Šiuo laikotarpiu bendrovė negali keisti nuosavybės, perleisti turto ar atlikti personalo pakeitimų be vyriausybės pritarimo.
Kinijos vyriausybė griežtai sureagavo į Nyderlandų veiksmus, uždraudusi eksportuoti „Nexperia“ pagamintus lustus. Pasak pačios bendrovės, spalio 10 d. jos platinimo tinklo nariams ir tiekėjams buvo pranešta, kad „Nexperia“ nebegali užtikrinti nuolatinio integrinių grandynų tiekimo Europos automobilių sektoriui. Be šių lustų Europos dalių ir komponentų gamintojai negalėtų išlaikyti gamybos, o tai keltų didelių automobilių tiekimo grandinės sutrikimų riziką.
Pramonės ekspertai atkreipia dėmesį, kad užsitęsusi dabartinė situacija gali sukelti dar vieną puslaidininkių krizę. Nors automobilių gamintojai bando gauti tuos pačius lustus iš alternatyvių rinkos dalyvių, jų homologizacijos ir gamybos pajėgumų didinimo procesas užtruktų kelis mėnesius. Per šį laiką „Nexperia“ lustų atsargos tiekimo grandinei užtikrinti pakankamą palaikymą tik kelioms savaitėms.
Puslaidininkių svarba automobilių pramonėje pirmą kartą buvo suvokta prieš ketverius metus per vadinamąją „lustų krizę“. Tuo metu dešimtys tūkstančių automobilių negalėjo išvykti iš gamyklų dėl kelis mėnesius trukusių mikroprocesorių pristatymo vėlavimų. Dėl to smarkiai išaugo transporto priemonių kainos ir pailgėjo užsakytų automobilių laukimo laikas.
Šiuolaikiniuose automobiliuose gali būti apie tūkstantį mikroprocesorių, atsakingų už įvairias transporto priemonių sistemas. Elektromobiliuose šis skaičius padidėja net iki 3000 dėl pažangesnių elektronikos ir energijos valdymo sistemų. Iki šiol dauguma vairuotojų nežinojo apie didelę automobilių pramonės priklausomybę nuo šių sistemų, kol jų nebuvimas nepradėjo daryti įtakos pasaulinei gamybai.
Prekybos ginčas, susijęs su lustų gamintoja „Nexperia“, pritraukia didžiausių Europos automobilių gamintojų dėmesį. BMW teigė, kad dalis jos tiekėjų tinklo jau nukentėjo. BMW nuolat stebi situaciją, kad anksti nustatytų galimas tiekimo grėsmes ir prireikus imtųsi atitinkamų veiksmų.
Kiti Europos automobilių gamintojai, įskaitant „Mercedes“, „Renault“, „Stellantis“ ir „Volkswagen“, taip pat paskelbė, kad nuolat stebi situaciją. Kai kuriais atvejais jie rengia darbo grupes, skirtas sušvelninti galimus tiekimo grandinės sutrikimus. Bendrovės pažymėjo, kad dėl lustų trūkumo gamyba pasirinktose gamyklose gali būti sustabdyta jau ateinantį mėnesį, tačiau dėl konfidencialumo priežasčių jos neatskleidė konkrečių detalių.
