Ar reikės į techninę apžiūrą vykti kasmet? Svarbios naujienos senų automobilių savininkams ()
Aktualu senesniems nei 10 metų senumo automobiliams.
© Rudolf Stricker | https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Toyota_Avensis_(T250)_sedan#/media/File:Toyota_Avensis_front_20090206.jpg
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Šių metų balandį Europos Komisija pateikė eilę pasiūlymų kaip gerinti eismo saugumą. Tarp jų – ir kasmetinių techninių apžiūrų reikalavimas senesniems nei 10 metų automobiliams ir mikroautobusams. Naujoms mašinoms būtų paliktas įprastas dabar galiojantis intervalas tarp techninių apžiūrų. Europos Komisija teigė, kad šį pasiūlymą motyvavo susirūpinimas dėl eismo saugumo ir taršos, nes statistika rodo, kad senos transporto priemonės yra labiau linkusios į gedimus ir dažniau neatitinka aplinkosaugos reikalavimų.
Logika čia paprasta. Politikai mano, kad labai seni automobiliai subyra staiga. Tai yra, nors automobilis dar turi, tarkim, metus galiojančią techninę apžiūrą, jis jau gali būti nesaugus ir per daug žalingas aplinkai. Europos Komisija teigė, kad dažnesni patikrinimai padėtų sumažinti avarijų skaičių ir užtikrintų, kad Europos automobilių parkas išliks saugus ir ekologiškas. Tačiau skeptikai iš pat pradžių manė, kad taip tiesiog ieškoma būdų apsunkinti senų automobilių eksploataciją pertekliniais reikalavimais, norint paskatinti šlubuojančius naujų europietiškų automobilių pardavimus.
|
Tas pasiūlymas greitai sulaukė kritikos visoje ES. Šalys, turinčios senesnius transporto priemonių parkus (pavyzdžiui, Lietuva) perspėjo, kad ši priemonė neproporcingai paveiks jų piliečius. Štai Lietuvoje daugiau nei 80 % automobilių yra vyresni nei 10 metų. Vokietijos automobilių klubas ADAC taip pat prieštaravo šiam planui, teigdamas, kad modernios diagnostikos sistemos ir esami taršos patikrinimai jau užtikrina pakankamą saugumą. Kritikai pabrėžė, kad pasiūlymas sukeltų nereikalingą finansinę naštą be aiškių įrodymų apie geresnius saugos rezultatus. Nėra jokių duomenų, kad senesni automobiliai dažniau patenka į avarijas. Taip, modernios saugumo sistemos apsaugo žmones avarijų metu ir gali padėti avarijos išvengti, bet kol kas statistika nerodo, kad senesni automobiliai į avarijas patenka dažniau. Kodėl? Daugelį avarijų nulemia su technika nesusijusios priežastys. Taigi, nėra jokių priežasčių manyti, kad dažnesnės techninės apžiūros padėtų sumažinti avarijų skaičių.
2025 m. gruodžio 2 d. Briuselyje susitikę ES transporto ministrai iš teisės akto projekto išbraukė tą keistą kasmetinės patikros reikalavimą. Jie susitarė išlaikyti dabartinį dvejų metų intervalą ir senesniems automobiliams, nurodydami, kad reikia rasti balansą tap saugumo ir judėjimo prieinamumo. Nors ministrai pripažino Komisijos susirūpinimą dėl saugumo, jie padarė išvadą, kad pastangos viršija naudą. Taryba pritarė kitiems pasiūlymams, įskaitant griežtesnes taisykles dėl kovos su odometro duomenų klastojimu ir patobulintus taršos matavimo metodus.